رئیس جریان ملی آزاد لبنان خواستار داوری دبیرکل حزب الله برای حل و فصل اختلافات جریان های سیاسی لبنان در خصوص تشکیل دولت آینده این کشور شد.

درخواست میانجیگری از حزب الله برای حل بن بست در لبنان

قدس آنلاین: به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، "جبران باسیل" رئیس جریان ملی آزاد لبنان امروز (یک شنبه) در سخنانی تلویزیونی ابتکار عمل پیشنهادی "نبیه بری" رئیس پارلمان این کشور برای حل بحران سیاسی و توافق بر سر ترکیب کابینه آینده را رد کرد.

برپایه این گزارش، ابتکار عمل پیشنهادی نبیه بری بر اعطای حق به مسیحیان (میشل عون رئیس جمهور و جبران باسیل دامادش) برای تعیین شش وزیر در کابینه آینده در مقابل ۱۶ وزیر از جانب خودش (نبیه بری) و "سعد حریری" نخست وزیر مامور تشکیل کابینه تاکید می کند.

باسیل با رد این ابتکار عمل گفت: برابری واقعی در آن است که به مسیحیان و مسلمانان هریک حق تعیین ۱۲ وزیر داده شود.

وی با حمله شدید به حامیان ابتکار عمل پیشنهادی نبیه بری خطاب به آنها گفت: شما از شراکت ناراحت هستید و خواهان احترام به اختیارات نیستید؛ شما خواهان اصلاحات نیستند؛ شما چیزی جز خلاص شدن از ما نمی خواهید.

رئیس جریان ملی آزاد در عین حال ماموریت تشکیل دولت لبنان را برعهده نخست وزیر مامور از طریق توافق با رئیس جمهور دانست و از "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله خواست تا نقش داور را برای حل و فصل اختلاف موجود ایفا کند.

وی گفت: امروز می خواهم نه تنها از یک دوست - جناب سید حسن نصرالله- کمک بگیرم بلکه بالاتر از آن می خواهم که ایشان نقش داور را در این موضوع ایفا کند، زیرا من به وی و صداقتش درباره موضوع حق و حقوق اطمینان دارم. وی می داند که ما  هدف قرار گرفته ایم و هر اتفاقی که می افتد، برای ضربه زدن به ما است. وی می داند که ما در زمینه موضوع دولت از بسیاری از موارد صرف نظر کردیم.

باسیل خطاب به دبیرکل حزب الله گفت: آقای سید حسن، می دانم که شما درباره حق کوتاهی نمی کنید. من جبران باسیل هستم، بدون اینکه باری بر دوش شما بگذارم، آنچه را که برای خودتان قبول می کنید، قبول می کنم. این آخرین حرف من درخصوص موضوع دولت است.  

باسیل افزود: بحران تشکیل دولت، بحران های جدی تر و عمیق تری را در لبنان برملا کرد؛ از جمله بحران نظام، قانون اساسی و رویه و اهداف.
وی تأکید کرد: نبردی وجودی برای دفاع از حقوق اساسی از باب حفاظت از موجودیت آزاد ما در جریان است.

باسیل ابراز داشت که علت بحران فعلی لبنان، "نیت پنهانی است که صاحبان آن، آنها را در یک لحظه بحرانی یا عصبانیت آشکار می کنند".

وی گفت: علت بحران فعلی همچنین تلاش برخی برای بازگرداندن دوره قلدری و دزدی است.

باسیل افزود: جوهر بحران درباره حضور، نقش آفرینی و مشارکت در کشوری مبتنی بر اصلاحات است.

حدود هفت ماه است که سعد حریری از سوی پارلمان این کشور مکلف به تشکیل کابینه لبنان شده ولی وی تاکنون در این امر موفق نشده است.

این ناتوانی موجب شده تا خسارت‌های این کشور دوچندان گردد و باعث شد تا میشل عون رئیس جمهوری لبنان در اواخر اردیبهشت ماه طی نامه‌ای به پارلمان این کشور، خطاب به نمایندگان اعلام کند که عدم تشکیل دولت جدید در چند ماه گذشته ثابت کرد که سعد الحریری از تحقق این مهم، عاجز است.

عون در این نامه همچنین عنوان کرد که «عدم تشکیل دولت موجب ظهور و بروز مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در لبنان شده است. ناتوانی نخست وزیر مکلف (حریری) به تشکیل کابینه عملاً دستیابی به راهکارهای حل و فصل معضلات کنونی را غیرممکن ساخته است».

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.