بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری‌ها موظف‌اند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آن‌ها، نسبت به ‌حکم انتقال، جابه‌جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کنند.

 ساماندهی مشاغل آلاینده ۲۰ سال زمان می‌برد!

این قسمتی از اظهارات معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در مرداد سال گذشته بود که در مصاحبه‌ای اعلام کرد تاکنون افزون بر ۲هزار واحد مشاغل آلاینده و مزاحم در سال‌های گذشته ساماندهی شده‌اند و چیزی حدود

۱۸ هزار شغل مزاحم دیگر هنوز در سطح شهر مشهد وجود دارد.

یعقوبی حتی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی واحد‌های خدماتی مشاغل خبر داده و به بهره‌برداری از مجتمع خدمات خودرویی آسکوپارس واقع در خیابان آزادی با ۳۲۰غرفه تا پایان سال ۹۹ اشاره کرده بود. مجتمعی که گرچه با پایان یافتن سال ۹۹ افتتاح نشد بلکه طبق آخرین گفته مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد احتمال بهره‌برداری آن تا بهمن ماه آینده می‌رود!

در ادامه گفت‌وگوی قدس با مسعود رضوی، مدیرعامل این سازمان در خصوص شرایط فعلی ساماندهی مشاغل مزاحم شهری شهر مشهد را می‌خوانید.

در حال حاضر چند واحد مزاحم و آلاینده در شهر مشهد وجود دارد؟

بر اساس آخرین آمار سامانه شهرسازی شهرداری مشهد در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹هزار و ۴۰۰ شغل ناسازگار با محیط زیست شهری در شهر مشهد موجود است.

از مرداد سال گذشته که آقای یعقوبی در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود ۱۸هزار واحد مزاحم در شهر وجود دارد تا به امروز برای ساماندهی این واحدها چه اقدامی انجام شده است؟

در این راستا سازمان فعالیت‌های زیادی داشته است که جلوگیری از تشکیل و تأسیس مشاغل جدید با هماهنگی اتاق اصناف برای عدم صدور پروانه کسب جدید، تعطیلی و جلوگیری از فعالیت واحد‌هایی که دارای مزاحمت برای شهروندان یا شهر هستند، رفع مزاحمت بعضی از مشاغل که با رعایت برخی قوانین و مقررات می‌توانند در شهر فعالیت کنند، انتقال بعضی از مشاغل که نمی‌توانند در شهر فعالیت کنند به مجتمع‌های خارج شهر با ایجاد مجتمع‌های ساماندهی، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی‌ صنوف در امر ساماندهی با ارائه تسهیلات، مشوقات، تسهیل و کمک به اخذ مجوزات لازم از کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مربوط و پرداخت تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه توسط شهرداری از این جمله هستند که البته تعداد پلمب یا تخلیه واحد صنفی در مجموع به تعداد ۸۷۹ مورد که ۱۱ مورد توسط کمیسیون و ۸۶۸ مورد توسط مناطق صورت پذیرفته است.

مراکزی که برای جانمایی مشاغل مزاحم و آلاینده در نظر گرفته شده تا چه حد به واقعیت نزدیک شده و چند واحد از آن‌ها راه‌اندازی شده است؟

در حال حاضر چهار مجتمع با حدود ۸۵۰ واحد صنفی برای ساماندهی صنوف پرنده‌فروشان، خدمات خودرویی، درودگران و کابینت‌سازان در حال ساخت است که ان‌شاءالله در سال جاری تعدادی به بهره‌برداری خواهد رسید. ضمناً در حال حاضر ۱۲ مجتمع با ۲هزار و دو واحد به منظور ساماندهی مشاغلی از قبیل خدمات خودرویی سبک و سنگین، سنگ‌فروشان و سنگ‌تراشان، انبارداری، پروفیل‌کاران، فلزتراشان و... در حال فعالیت هستند .

سرنوشت مجتمع تعمیر و سرویس خودروهای سبک که در آزادی جانمایی شده بود به کجا رسید؟

مجتمع سامان ۵(آسکوپارس) با حدود ۳۰۰واحد و مساحت ۷/۴ هکتار در حال ساخت است که بر اساس برنامه‌ریزی تا بهمن سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

چه مشاغلی میزان مزاحمت و آلایندگی فیزیکی و صوتی بیشتری دارند آیا در این زمینه مرجع قابل استنادی وجود دارد؟

مزاحمت عبارت است از هر فعل یا ترک فعل ناشی از فعالیت‌های صنفی و صنعتی که موجب سلب آسایش و آرامش عمومی شود مانند ایجاد لرزش، ارتعاش، ایجاد بوی نامطبوع، ایجاد سروصدا، سد معبر، گرما، مزاحمت بصری و هر گونه آلودگی بهداشتی و محیط زیستی ولی آلودگی یعنی پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب، خاک، هوا و زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی و شیمیایی و یا بیولوژیک آن به طوری که زیان‌آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان و یا آثار و ابنیه باشد تغییر کند.

تشخیص مصادیق فوق که موجب سلب آرامش و آسایش شود طبق قانون بر عهده شهرداری است. بر همین اساس ۲۸ رده شغلی که مزاحمت‌های ذاتی ناشی از شغل را برخوردارند تعیین شده است، اما در هر حال ممکن است مشاغلی هم به ذات مزاحم و آلایندگی نداشته باشند ولی آثار فعالیتی آن‌ها ایجاد مزاحمت برای همسایگان و شهروندان داشته باشد که مشمول این قوانین خواهند بود.

ساماندهی کامل مشاغل مزاحم مشهد چقدر زمان می‌برد؟ و چقدر بودجه نیاز دارد؟

در وهله نخست مهم‌ترین امر داشتن فرهنگ جلوگیری از ازدیاد مشاغل مزاحم در شهر است که شهروندان با در اختیار نگذاشتن فضاهای اجاره‌ای خود برای این گونه مشاغل مزاحم و آلاینده و فعالیت اصناف در کاربری‌های مجاز و مجتمع‌های ساماندهی می‌توانند کمک بسزایی در این امر داشته باشند.

با توجه به هزینه‌های بالا و زمانبر بودن ساماندهی مشاغل شهری (قیمت زمین، هزینه‌های ساخت، طولانی بودن گرفتن مجوزات لازم و...) شهرداری به تنهایی قادر به تأمین اعتبارات لازم نیست بنابراین با کمک بخش خصوصی، شرکت‌های تعاونی صنوف و با ارائه تسهیلات بانکی و مشوقات لازم در هر سال بین ۵۰۰ تا هزار واحد از مشاغل ناسازگار شهری را به مجتمع‌های ساماندهی انتقال می‌دهد.

پس تردیدی نیست با همکاری سایر دستگاه‌ها این فرایند سرعت می‌گیرد برای مثال اداره کل راه و شهرسازی می‌تواند از اراضی ملی در اختیار بگذارد و اتحادیه‌ها و اصناف سرمایه‌گذاری همراهی لازم را داشته باشند و از همه مهم‌تر جهاد کشاورزی در خصوص حقوقات خود (تبصره یک ماده یک) برای ساخت مجتمع‌های ساماندهی معافیت ایجاد کند.

ضمناً شهرداری برای تشویق به ساخت مجتمع‌های ساماندهی مواردی را در دست اقدام دارد که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: ۱- هبه عوارض ورود به محدوده ۲- عوارض پروانه را به مدت سه سال از زمان بهره‌برداری تقسیط و از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند، ۳- تسهیلات قرض‌الحسنه به صاحبان صنوف پرداخت می‌کند.

شهرداری چه برنامه‌ای برای مقابله با آن دسته از مشاغلی که ساماندهی می‌شوند و پس از آن حاضر نیستند به محل جدید نقل مکان کنند دارد؟

بر اساس مصوبه شورای محترم اسلامی شهر مشهد واحدهای ناسازگار با محیط زیست شهری که به مجتمع‌های صنفی انتقال یافته‌اند حق هر گونه واگذاری واحد بر جا مانده در سطح شهر را به این گونه مشاغل نداشته و در صورت تخلف علاوه بر جریمه ۱۲۰ برابری عوارض شغلی سالیانه واحد، کمیسیون بند ۲۰ نیز از ادامه فعالیت واحد در سطح شهر جلوگیری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.