معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد هیچ گونه مجوزی برای تخریب سینما آسیا از این اداره کل نگرفته است.

تخریب سینما آسیا در مشهد بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی انجام شده است

به گزارش قدس آنلاین، مرجان اکبری  افزود:بنای سینما آسیا در مشهد که روز جمعه ۲۸ خرداد تخریب شد جزء آثار ثبت شده در فهرست ملی قرار نداشت اما با توجه به این که یک اثر هویتی و ارزشمندبود و همچنین در بافت تاریخی با مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشت هرگونه تخریب یا بازسازی آن که نیاز به مجوز شهرداری مشهد داشت ابتدا باید با استعلام از میراث فرهنگی آغاز می شد.

سینما آسیای مشهد که از آن به عنوان حافظه تاریخی سینمای خراسان رضوی یاد می‌شد روز جمعه ۲۸ خرداد هنگامی که همه‌ نگاه‌ها به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا بود بدون مکاتبه و هماهنگی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به طور کامل تخریب شد.

تخریب سینما آسیا در مشهد بدون اخذ مجوز از میراث فرهنگی انجام شده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که هیچ استعلامی از میراث فرهنگی در خصوص این پلاک انجام نشده است گفت: حتی اگر بنای مذکور به عنوان بنای هویت شهری هم معرفی نشده بود هرگونه تحرک و اقدام شهرداری در بافت تاریخی طبق قانون باید با استعلام از میراث فرهنگی و با کار کارشناسی میراث فرهنگی بر روی بنا انجام شود که این روند برای بنای سینما آسیا در مشهد طی نشده است.

اکبری افزود: بافت تاریخی مشهد با مرکزیت حرم مطهر، ۲ هزار و ۶۶۲ هکتار وسعت دارد که ملک سینما آسیا در این بافت قرار داشته است و در این وسعت هنوز فرصت انجام کار کارشناسی برای همه بناهای ارزشمند تاریخی میسر نشده است.

وی ادامه داد: طرح‌های تفصیلی شهری نیز توسط نهاد مطالعاتی مستقر در شهرداری مشهد هنوز در دست بررسی است و تاکنون نتیجه نهایی و خروجی نداشته‌ است بنابراین به جز روش استعلام از میراث فرهنگی برای انجام هراقدامی بر روی بناهای عمومی موجود در بافت، هیچ راهی وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سینما آسیا که جزء آثار ارزشمند در خیابان ارگ مشهد به عنوان یک خیابان تاریخی در این شهر قرار داشت یک عنصر هویتی شهر مشهد شناخته می‌شد و از بناهای متاخر این شهر بود که در دوره پهلوی به عنوان یک فضای عمومی مورد استفاده قرار می گرفت اما سالها متروکه بود که البته این امر دلیل موجهی برای تخریب نیست.

اکبری در خصوص تبعات تخریب بدون مجوز این بنای هویتی در محدوده بافت تاریخی مشهد اظهار کرد: در این خصوص قانون مشخص است و بر اساس آن پیگیری می‌شود.

وی اظهار نظر در خصوص ارزش و اهمیت معماری بنای سینما آسیا را موکول به بررسی کارشناسان میراث فرهنگی با استفاده از تصاویر و نیز آثار برجای مانده از تخریب دانست و افزود: تا کنون هیچ پرونده ثبتی برای این بنا تشکیل نشده است اما مهم این است که تخریب یک بنای هویتی در شهر با چه جایگزینی همراه خواهد بود.

او ادامه داد:سینما آسیا در حقیقت یک بنای هویتی و معرف هویت گذشته مردم مشهد بود و از جنبه فرهنگی و اجتماعی اهمیت زیادی  داشت که متاسفانه اکنون تخریب شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.