۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 757921

شیر کشویی چیست ؟

رپرتاژ آگهی

از شیرهای کشویی برای قطع و وصل جریان استفاده می شود و آن ها به طور کامل بسته و یا کاملا باز هستند.

شیر کشویی چیست ؟

دیسک این شیرها  در مواقعی که باز هستند از مسیر خارج می شوند و به بونت شیر می روند. در شیرهای کشویی، در زمان بازبودن، سیال از مسیری عبور می کند که از لحاظ ابعاد و سایز با سایز خط یکسان باشد. اگر از این شیرها جهت تنظیم جریان استفاده شود به این دلیل که وقتی جریان با دیسک شیر برخورد داشته باشد ارتعاشات در داخل دیسک شروع می شود و منجر به فرسایش و سایش دخل دیسک می­شود. بنابراین برای تنظیم جریان نباید به هیچ عنوان از شیرهای کشویی استفاده کرد. بنابراین بهتر است بگوییم که شیرهای کشویی نباید در وضعیت نزدیک به حالت بسته قرار گیرند و حتما باید دقت داشت که چه در زمان نگه داری انبار و چه در زمان بسته شدن شیر روی خط این اتفاق نیوفتد.

شیرهای کشویی از لحاظ نوع سیت و دیسک

شیرهای کشویی از نظر سیت و دیسک به دسته های موازی، گوه ای، گیوتینی و کانال دار دسته بندی می­شوند که به صورت زیر شرح داده ایم :

· شیر کشویی موازی

در این حالت دو دیسک به صورت موازی با هم قرار می گیرند که فشار در حالتی که دیسک در پایین ترین نقطه خود قرار گرفته می شود باعث می شود دیسک به سمت سیت در قسمت خروجی فشرده شود که این مسئله به آب بندی بهتر کمک می­کند. در واقع هرچه فشار در سیال بیشتر باشد آب بندی در خروجی بهتر و در صورت کم بودن فشار منجر به مشکل در دیسک می­شود. در برخی مدل های موازی دیسک از دو صفحه موازی ساخته شده که از وسط به وسیله فنر به حامل وصل می­شوند. وجود فنر باعث این شده است که در مواقعی که اختلاف دمای پایین و بالا دست جریان زیاد است هیچ­گونه اختلالی در عملکرد دیسک پیش نیاید. این نوع شیرها برای سیالات با ذرات معلق بسیار مناسب هستند.

· شیر کشویی گوه ای

این نوع شیر از پرکاربردترین شیرهای کشویی محسوب می­شود. در این شیرها با توجه به شکل ظاهری که دیسک دارد فرسایش و سایش بین دیسک و نشیمنگاه کم است. با توجه به مواردی که گفته شد دراین مدل در فشارهای پایین بین دیسک و سیت آب بندی مناسب نیست در حالی که در حالت گوه ای در فشار پایین و بالا آب بندی کاملا مناسب است. این مدل شیر کشویی برای سیالاتی که ذرات معلق دارند مناسب نیست. شیرهای کشویی گوه ای نیز بر اساس شکل ظاهری دیسکی که در آن ها به کار رفته است به دسته های مختلف لبه صلب، لبه منعطف و لبه شکاف دار دسته بندی می شوند و آن ها را به صورت زیر شرح داده ایم :

  • لبه صلب

لبه صلب از رایج ترین و پرکاربردترین انواع لبه دیسک محسوب می­شود که سادگی و قدرت بالایی دارد. شیری که این نوع لبه را داشته باشد تقریبا می تواند در هر حالت و موقعیتی به خط وصل شود و می­توان گفت که برای هر نوع مایعی می­توان از آن استفاده کرد. این لبه یاختمان یک تکه دارد و برای جریان های توربلانس مناسب است.

· لبه منعطف

این نوع لبه فقط در مرکز دیسک به شکل صلب است و در سطح خارجی تر و یا در سطح تماس با سیت به صورت منعطف است. این لبه، دیسکی یه تکه است که در محیط اطراف آن قسمت توخالی هم وجود دارد و برای بهبود عملکرد دیسک در مواقعی که بین سیت و دیسک زاویه ای تشکیل می شود ساخته شده است.

  • لبه شکاف دار

نام دیگر این مدل، لبه دوبل دیسک است. در مقایسه با سایر دیسک های صلب این مدل از آب بندی بهتری برخوردار است. در واقع می توان گفت که این مدل از دیسک قابلیتی به نام خود تنظیمی دارد و خود را با دو سمت سیت در یک تراز قرار می­دهد. در مواقعی که شیر در حالت باز و دیسک بالا است، دو تکه مختلف در گوه توسط فنرهای که در آن ها موجود است به هم نزدیک می شوند اما در شرایطی که شیر در حالت بسته شدن و دیسک به سمت پایین در حرکت قرار می­گیرد بدون اینکه هیچ تماسی با سیت داشته باشد تا انتها نیز می­رود.

قابل ذکر است که این شیرها بسیار خاص و از قیمت بالایی نیز برخوردار هستند به همین دلیل است که در بازار شیرآلات کمتر یافت می­شوند.

انواع شیر های گوه ای

در سیستم های طراحی پایپینگ به این صورت پیشنهاد می شود که شیرهای کشویی با قطر کمتر از ۲ نیز لبه صلب و بزرگتر از این قطر به شکل لبه منعطف باشند. از لبه شکاف دار بیشتر در سیستم های بخاری استفاده می­شود که نمی توان از دیسک موازی در آن ها استفاده کرد.

جهت خرید شیر کشویی با بهترین قیمت و کیفیت می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۶۰۷۳۳۵۰ تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید. پتروسا، تامین کننده و وارد کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، قطعات صنعتی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب برای خریداران تهیه کرده و عرضه بازار می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.