رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به فلسفه شهرت یافتن امام رضا(ع) به «رئوف»، گفت: امام رضا(ع) با پذیرش اجباری این ولایتعهدی و آمدن به ایران با یقین به آنکه به شهادت خواهند رسید، اوج رافت و عنایت را در حق ما ایرانیان روا داشتند.

مبنای سیره امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بوده است

به گزارش قدس آنلاین وبه نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل با اشاره به شهرت امام رضا(ع) به امام رئوف، اظهار کرد: در رافت گاهی مصداقی نگاه می کنیم، یعنی می گوییم امام رضا(ع) رئوف است چراکه فلان بیمار به حرم ایشان آمد و شفا گرفت و یا دیگری به زیارت ایشان آمد و حاجتش روا شد... معمولاً نگاه به رافت از این منظر است. اما در نگاه دقیق تر و عام تر درمی یابیم هجرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران و سکونت کردن‌شان در طوس ناشی از رافت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است و ما در طول تاریخ از این رافت بهره‌مند بوده ایم.
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: نقشه مامون عباسی این بود که اگر امام رضا(ع) ولایت‌عهدی را نپذیرند، اجازه ندهد حیات شیعه ادامه بیابد اما امام رضا(ع) با پذیرش اجباری این ولایتعهدی و آمدن به ایران با یقین به آنکه به شهادت خواهند رسید، اوج رافت و عنایت را در حق ما ایرانیان روا داشته اند.

تضمین حیات شیعه است
وی تاکید کرد: اگر امروز شیعه نفس می کشد و حیات دارد، به برکت این هجرت است. امام رضا(ع) با ورود به ایران، اسلام واقعی را وارد این سرزمین کردند، هم شیعیان عالم مدیون امام رضا(ع) هستند و هم شیعه بخصوص در ایران وامدار ایشان است.  

حجت الاسلام والمسلمین کفیل در ادامه بیان کرد: به تعبیر اهل دقت؛ رافت امام رضا(ع) به گونه ای است که انسان آن را درک می کند، یعنی این عنایت بر انسان مشخص و معین است و کسی که به سمت ایشان حرکت کند بی جواب بازنمی گردد. به هر مقدار که با امام رضا(ع) ارتباط برقرار کنیم، از این رافت بهره می بریم. ایشان خود در معرفی اوصاف امام معصوم(ع) می فرمایند: «امام از پدر و مادر مهربان تر است و از خودتان به شما علاقه بیشتری دارد».
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: اگرچه امروز دنیا در ورطه اومانیسم و خودگرایی و انسان محوری پیش می رود و همه سخن اهل دنیا این است که انسان بیش از هر چیز به خود علاقه دارد اما در مقابل به فرموده امام رضا(ع) اهل بیت(ع) علاقه بیشتری به ما دارند و خوب است در حوائج، گرفتاری ها و همه امور زندگی به آنها توجه کنیم تا از عنایت‌شان بهره‌مند شویم.

تجلی رافت امام رضا(ع) ...
وی در ادامه ابراز کرد: تجلی رافت امامان شیعه در آن است که حتی وقتی ما به ایشان توجه نداریم و غافل می شویم، آن حضرات(ع) به ما عنایت و توجه دارند مثل فرزندی که بعضا پدر و مادر را فراموش می کند، اما پدر و مادر هرگز او را از یاد نمی برند.
حجت الاسلام کفیل تاکید کرد: اگر میزان و کیفیت عشق و رافت امام(ع) نسبت به خودمان را درک کنیم و بدانیم امام در نظام زندگی خیر و صلاح ما را می داند، آنگاه درمی یابیم که گناه و خطا و اشتباه ما چقدر امام معصوم(ع) را آزار می دهد و در مقابل عمل خیر و صالح ما تا چه میزان ایشان را خشنود می کند.

مبنای سیره امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بوده است
وی با اشاره به انتخاب شعار «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» برای دهه کرامت 1400، گفت: مبنای سیره امام رضا(ع) گره گشایی از مردم بوده است تا جایی که ایشان در همه حال از محرومان و فقرا دستگیری می کردند و در این گره گشایی به رعایت کرامت انسانی آنها توجه داشتند، نقل است ایشان کمک ها را از پشت در و بدون آنکه شخص سائل را ببینند اعطا می کردند وقتی از چرایی این شیوه از حضرت(ع) پرسیدند، فرمودند نمی خواهم آثار شرم در آنها آشکار شود.

امام رضا(ع) بر سر زائران دشت می کشد

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: امام رئوفی که اینچنین به جزئیات توجه داشتند امروز هم اگر کسی به سوی‌شان برود و دست حاجت دراز کند، قطعا پاسخ می دهند. شیوه حضرت علی بن موسی الرضا(ع) جواب ندادن نیست شاید ما پاسخ ایشان را درک نکنیم! حتی در اقوال است که امام رضا(ع) بر سر همه زائران دست می کشند. وقتی می گوییم امام رضا(ع)، رئوف هستند یعنی در مقابل محبت خود توقع و انتظار ندارند چون ویژگی انسان رئوف اینچنین است.

وی تصریح کرد: اگر متوجه این عنایت و رافت حضرت ثامن الحجج(ع) شویم و آن را درک کنیم همیشه و همه زندگی خود را مدیون امام(ع) می دانیم. شاید یکی از ادله ای که ما کم به زیارت امام رضا(ع) می رویم و کمتر با ایشان پیوند برقرار می کنیم، بی توجهی و غفلت از این رافت است. در حالی که باید بدانیم اگر امروز ما سفره‌نشین ولایت هستیم، همه به برکت وجود مقدس امام رضا(ع) است و باید دائما از حضرت(ع) برای این نعمت تشکر کنیم چون تشیع را وامدار ایشان هستیم .

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه درباره ضرورت الهام از صفت رافت در سیره رضوی توسط شیعیان، خاطرنشان کرد: انسان وقتی اهل بیتی باشد همه صفات آنها را کسب می کند، اگر اهل بیت روزه می گرفتند و نماز می خواندند چنین می کند ... امیرالمومنین امام علی(ع) هم شب ها نماز می خواندند هم به در خانه محرومان می رفتند و به آنها کمک می کردند. امروز هم شیعه رضوی و شیعه علوی و اهل بیتی در نظام زندگی گاهی از خود می گذرد و به دیگران توجه می کند، گاهی به جای بزرگ کردن دنیای خود به دیگران محبت و از آنها گره گشایی می کند. امام رضا(ع) فرمودند: «مقام پدران ما به دلیل تقوای الهی و بندگی خدا است». اگر بخواهیم در این عالم رشد کنیم باید به اهل بیت(ع) متصل شویم و اتصال به امام رضا(ع) یعنی اتصال به صفات عالیه و سبک زندگی آن حضرت(ع).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.