حجت الاسلام علم الهدی گفت: امام رضا(ع) یادآوری می کنند که وقتی شما وظیفه ای که نسبت به پیامبر دارید را به جای آوردید و ادای دین کردید و یار و یاور خوبی بودید آنگاه بر ما واجب می شود که حق شما را ادا کرده و از مشکلات شما گره گشایی نماییم.

قول امام رضا(ع) به گره گشایی از مسلمانان

حجت الاسلام سید جعفر علم الهدی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبریک فرارسیدن میلاد امام رضا(ع)، عنوان کرد: خداوند برمردم منتی گذاشته و اولیایی را به عنوان اسوه های فضیلت و کمال و الگوهایی برای انسانهای طالب سعادت انتخاب فرموده و به سوی جامعه بشری رهسپار داشته است.

وی ادامه داد: شخصیت امام هشتم(ع) یکی از این اسوه های کمال است که چند سال پایانی عمر خود را به اجبار در کنار یکی از خلفای با مطالعه و آشنای به علوم زمانه خود به نام مامون عباسی سپری کردند. امام رضا(ع) در مقابل طیفی قرار گرفته بودند که درابتدای حکومت خود این شعار را سر می دادند که قصد داریم حکومت را به آل پیامبر(ص) واگذار کرده و حق را به حق دار برسانیم اما باگذشت زمان دنیا طلبی آنها نمایان شده و بر امامان معصوم(ع) سخت گرفتند. این سختگیری ها پس از برخوردهای تند هارون با امام موسی بن جعفر(ع) و زندانی کردن ایشان که چندین سال به طول انجامید و به شهادت رساندن این امام مظلوم در زندان بغداد به اوج رسید.

وی بابیان این موضوع که مامون با یک شگرد و ترفند متفاوت و به قصد فریب مردم، به اجبار امام رضا(ع) را به کاخ خود دعوت کرد، اظهار داشت: این ترفند همان فریبی است که امروزه دنیای استکبار با ایجاد تعداد کانالهای ماهواره ای معتنابه و امکانات اینترنتی فراوان و با سیاست گذاری شیطانی در حال تعقیب است تا شاید بتوانند خورشید فروزان حق را تحت سیطره خود بگیرند. مستکبران قصد دارند آنطور که خودشان تمایل دارند حق را جلوه داده و از این آبی که با شیطنت خود گل آلود می کنند برای منافع استکباری خود ماهی بگیرند.

حجت الاسلام علم الهدی در ادامه به موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) اشاره کرده و عکس العمل این امام را در مقابل پیشنهاد مامون بسیار زیبا بیان وابراز داشت: امام رضا(ع) پس از اینکه بارها از قبول جانشینی و ولایتعهدی خودداری کردند، مامون ایشان را تهدید و امام را مجبور به پذیرش ولایتعهدی دانست. اما امام شروطی را برای قبول جانشنینی مطرح کردند تا مامون نتواند به اهداف پلید خود دست یابد.

وی افزود: دراولین جلسه ای که مامون برای معرفی امام به عنوان جانشین تشکیل داد، بزرگان زیادی از بنی عباس و سایر شخصیتهای مخالف و یا شیعیان و دوستداران امام(ع) حضور داشتند. آن خلیفه عباسی با این تصور که بتواند از شرایط برای خود بهره برداری نماید، از امام(ع) تقاضا کرد که برای مردم به منبر بروند و خطبه بخوانند. امام نیز با اکراه مجبور به بیان خطابه شده و به منبر رفتند.

مسئول سابق بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف درخصوص مباحث مطرح شده توسط امام رضا(ع) در خطبه آغازین پس از ولایتعهدی گفت: حضرت بعد از حمد و ثنای خداوند دو نکته مهم را بیان فرموده و گفتند: ای مردم برای ما به واسطه خویشاوندی با پیامبرگرامی اسلام(ص) برعهده شما حقی است و شما مردم نیز به دلیل اینکه ما اهل بیت(ع) با پیامبر خدا(ص) نسبت داریم حقی به گردن ما دارید.

این سخنران حرم مطهر رضوی بابیان اینکه ذکر این نکته الزامی است که افراد حاضر در جلسه یا شیعه بوده اند که اعتقاد دارند امام رضا(ع) جانشین و وصی و حجت خدا هستند و یا اینکه از دیگر گرایش های اسلام بوده اند که قبول دارند که امام(ع) فرزند پیغمبر اسلام و از نسل اوست، تاکید کرد: به همین دلیل است که حضرت ثامن الحجج(ع) برارتباط خویشاودی خود با پیامبر(ص) اشاره کرد و آن جملات را فرمود.

حجت الاسلام علم الهدی افزود: امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود گفتند: اگر شما حق خود را ادا کردید آن زمان است که حق شما بر گردن ما واجب می شود. درواقع امام(ع) تذکر می دهند که وقتی شما وظیفه ای که نسبت به پیامبر دارید را به جای آوردید و ادای دین کردید و یار و یاور خوبی بودید آنگاه برما واجب می شود که حق شما را ادا کرده و از مشکلات شما گره گشایی نماییم.

وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به این سخنان، می توان اینگونه بیان کرد که وظیفه یاران و دوستداران شمس الشموس(ع) این است که در مسیر اهل بیت(ع) گام برداشته و ولایت مدار باشند. مردم ایران بارها ولایت مداری خود را اثبات کرده اند. آخرین نمونه آن حضور باشکوه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود که به فرمان ولی زمانه خود گوش فرا داده و با بصیرت کافی جهان را به اعجاب وا داشتند.

وی تصریح کرد: اگر مردم به دنبال فریب ها و وسوسه های شیطانی در فضای های مجازی و حقیقی باشند و غافل شوند و حق را برای صاحب حق قائل نباشند و دچار لغزش شوند طبیعی است که مشمول قول های ولی و حجت خدا قرار نخواهند گرفت. برخلاف این موضوع اگر همانگونه که مردم در انتخابات به فرمان رهبر خود لبیک گفتند، با ایستادگی و پایمردی بر اصول به حق خود، طبعا مورد لطف حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) قرار خواهند گرفت و لطف الهی نیز شامل حال آنها خواهد شد.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.