سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو از آمادگی تهران در میزبانی از سران شش کشور جهت ارتقا امنیت منطقه و همکاری‌های بیشتر خبر داد.

آمادگی ایران برای میزبانی از سران شش کشور منطقه

قدس آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت، تهران از پیشنهاد «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای ایجاد یک بستر همکاری منطقه‌ای شش جانبه استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو دوشنبه گفت که پس از پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان یک پیشنهاد بسیار خوب تشکیل گروه «۳+۳» (روسیه، ایران و ترکیه، به علاوه سه کشور جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان) ارائه داد.

موسوی افزود: «ایران حتی اعلام کرده است که می‌تواند میزبان اولین نشست روسای جمهور یا وزرای شش کشور یاد شده باشد».

سفیر ایران گفت، تهران امیدواراست که این نشست بزودی برگزار شود.

موسوی ادامه داد: «از نظر ایران، صلح و ثبات پایدار در منطقه نیاز به همکاری اقتصادی بیشتری دارد. ایران این همکاری را زمینه‌ای برای توسعه پایدار منطقه می‌داند و برای همه مردم منطقه مفید خواهد بود».

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر)، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان چندی قبل در سخنانی به نشانه دوستی با ایران  از مودت و دوستی بین باکو تهران خبر داد.

وی با حضور در مرز با ایران در این باره گفت:«مرز جمهوری آذربایجان و ایران مرز دوستی است. حفاظت از این مرز برای توسعه روابط با ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما از جهات دیگر با جمهوری اسلامی ایران مرز داریم و این مرز به معنای واقعی کلمه مرز دوستی و همکاری است. شهروندان هر دو کشور با عبور از مرز از این امر بهره مند می‌شوند. در عین حال، حجم روزافزون محموله‌ها بیانگر توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ایران است».

جمهوری اسلامی ایران بارها با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و استفاده از روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، اعلام کرده که دو کشور همسایه  ارمنستان و جمهوری آذربایجان  باید اختلافات خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند.  ایران همواره آمادگی خود را برای مساعدت به حل و فصل این اختلاف اعلام کرده است.

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.