قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: طی ماه‌های آینده با پای کار آمدن شرکت ایمواسکو اجرای طرح خط انتقال آب از مشهد و سنگان به سمت خلیج فارس آغاز می‌شود.

 خط انتقال آب از مشهد به سمت خلیج فارس اجرایی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا طاهری با بیان اینکه بحران آب در شرق کشور جدی است، اظهار کرد: در همین راستا باید راهکارهای سازگاری با این شرایط را بیاموزیم که یکی از آنها مصرف کمتر آب است.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برخی از موارد ما با بی‌آبی مواجه هستیم و باید آب را وارد کنیم مانند طرح انتقال آب از دریاهای جنوب، افزود: در همین زمینه مطالعاتی از چند سال گذشته با محوریت خراسان رضوی برای تامین کمبود آب شرب، صنعت و خدمات شرق کشور کلید خورد.

وی عنوان کرد: در ابتدا تامین بخش‌های آبی در ۱۷ استان کشور توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت که به دلیل همجواری مرزی در شرق کشور درخواست کردیم تا سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در اولویت قرار بگیرند که وزارت نیرو موافقت و در ادامه، اعتبار این استان‌ها در بودجه قانونی کشور به‌صورت ردیف جداگانه‌ای آمد.

طاهری با بیان اینکه معاون آب وقت وزارت نیرو مطالعه انتقال آب برای این سه استان را با توجه به تجربه موفق استان خراسان رضوی در انتقال آب از سد دوستی به مشهد را به آب منطقه‌ای خراسان رضوی تفویض نمودند؛ عنوان کرد: با انجام مطالعات حدود ۹۵۰ میلیون متر مکعب در سال آب شیرین شده مورد نیاز تشخیص داده شد و بعد با ارائه دکترین وزارت نیرو برای بحث سازگاری با کم‌آبی که در خراسان رضوی به همیاران آب مشهور شد، این عدد به ۷۵۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از انجام مطالعات فاز یک طرح جامع تامین و انتقال آب شرب و صنعت استان‌های شرق کشور از دریای عمان به میزان ۷۵۰ میلیون متر مکعب خبر داد و گفت: در فاز اول برای خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون متر مکعب،  خراسان جنوبی ۶۰ میلیون متر مکعب و برای سیستان و بلوچستان ۲۲۰ میلیون متر مکعب تایید شد که اجرایی شود. 

وی بیان کرد: پس از آن یک مجموعه سرمایه‌گذاری بخش خصوص شکل گرفت که جذب سرمایه‌گذار کردند، اما متاسفانه کمبود اعتبارات و سرمایه در اجرای طرح تاثیر منفی گذاشت و توفیقی حاصل نشد.

طاهری خاطرنشان کرد: همزمان با رفتن آقای رزم حسینی از خراسان رضوی به وزارت صمت و تجربه موفقی که در زمینه انتقال ۱۳۰ میلیون متر مکعب خط یک خلیج فارس به گل گهر سیرجان، مس سرچشمه کرمان و چادرملوی یزد داشتند، تشخیص داده شد که مجموعه‌هایی که نیاز شدید به آب دارند و سرمایه این کار را نیز دارند، مانند مجموعه‌های فولادی و معدنی در سه خط دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه خط ۲ شامل محدوده‌های بندرعباس، کرمان، بیرجند، سنگان و مشهد و خط سه شامل محدوده‌های بندرعباس، یزد، اصفهان وخط چهار از دریای عمان شامل محدوده‌های چابهار، زاهدان و زابل است، افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاران این طرح که نیاز شدید به آب دارند و به لحاظ منابع مالی از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند هم اکنون کاراجرایی را آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سمت خراسان رضوی ظرف ماه‌های آینده برای مشهد و سنگان آغاز می‌شود تا سرعت اجرایی کار بالا رود، خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری ایمواسکو که شرکت تامین آب صنایع و معادن است با ترکیبی از شرکت‌های فعال در حوزه معدنی و فولادی شکل گرفته و اجرای پروژه را باسرمایه غیردولتی در دست گرفته‌اند.

طاهری با بیان اینکه با توجه به بارندگی کم امسال بحران کم آبی بیشتر خود را نشان می‌دهد، تاکید کرد: با وجود اعتبار کافی در یک بازه زمانی پنج ساله آب را می‌توان از خلیج فارس برای خراسان رضوی داشته باشیم که می‌تواند کمبود آب بخش صنعت و خدمات خراسان رضوی را تامین کند، البته گمانه‌زنی‌هایی برای آب شرب نیز در حال انجام است که بخشی از کمبود آب شرب استان نیز تامین شود؛ امیدواریم با کمک مجموعه شرب وزارت نیرو اقدامات خوبی دراین عرصه صورت گیرد.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر باز تعریف معنای صرفه‌جویی در شرایط خشکسالی گفت: باتوجه به شرایط کنونی باید آب کمتری مصرف کرد.

وی افزود: منطق حکم می‌کند باید ابتدا با آب‌های موجود رفتار درستی داشته باشیم، آنها را بزرگ بشماریم و صرفه‌جویی کنیم و همزمان برای تامین کمبود آب نیز باید سراغ مباحث انتقال برویم و این هر ۲ روش در کنار هم اثربخش است.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.