معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای 950 برنامه‌ی فرهنگی مذهبی در ایام تابستان در بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) خبر داد.

برگزاری 950 برنامه‌ی فرهنگی مذهبی در ایام تابستان در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس انلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلین سید جلال حسینی در نشست رسانه‌ای که به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی و نیز آغاز فصل تابستان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: همه‌ی پیامبران از حضرت آدم تا خاتم النبین(ص) مبلغان واقعی برای بشریت بوده‌اند و رسالت اصلی آن‌ها رساندن پیام حق و فرمان خداوند متعال بوده است.
حسینی با بیان این‌که در نظام اسلامی راهبردی‌ترین اصل «تبلیغ» است، تصریح کرد: امروز جایگاه و اهمیت تبلیغ در نظام اسلامی بسیار مهم و لازمه‌ی توفیق در این عرصه اصلاح نگرش در امر تبلیغ است.
وی با اشاره‌ به این موضوع که بحث تبلیغ دینی به یک برنامه‌ی جامع و کامل نیازمند است، افزود: تمامی نهادها و سازمان‌ها باید ضمن انسجام و فراهم نمودن یک جبهه‌ی متحد فرهنگی و تبلیغی و با تدوین یک برنامه‌ و نقشه‌ی جامع می‌توانند گام‌های موثری در بحث تبلیغات دینی بردارند.
حسینی خاطر نشان کرد: آستان قدس رضوی امروز یکی از موثرترین پایگاه‌های اسلام است که سالانه 36 میلیون نفر مخاطب دارد.
وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین سیاست‌های آستان قدس رضوی، اشاعه‌ و گسترش ترویج آموزه‌های دینی است، گفت: هدف اصلی این دستگاه منتسب به حضرت رضا(ع) حفظ ارزش‌های انقلابی، اصلاح در نگرش‌ها و رفتارهای زائران و مجاوران نسبت به شناخت ائمه‌ی اطهار(ع) است.
حسینی محتوا محوری در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی آستان قدس رضوی را رویکرد اصلی برنامه‌های حوزه‌ی فرهنگی این نهاد بیان کرد و افزود: بایستی در این امر رویکرد منطقی همواره مد نظر گرفته‌ شود و محتوای ناب معارف اسلامی، قرآنی و اهل بیت(ع) به بهترین نحو پاسداری شود که این خود وظیفه‌ی اصلی مبلغان دینی است.
وی در خصوص برنامه‌های تابستان 90 برای زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت رضا(ع) گفت: در تابستان امسال برنامه‌های متنوع قرآنی تدارک دیده شده و در حقیقت نگاه به قرآن یک نگاه راهبردی است و تجلی قرآن و عترت در حرم مطهر حضرت رضا(ع) یک تجلی جذاب و کامل است.
وی تعداد کل مخاطبینی که در برنامه‌های تابستان چه در حرم مطهر رضوی و چه در خارج از حرم تحت پوشش قرار خواهند گرفت را 414 هزار نفر عنوان کرد و افزود: در ایام تابستان امسال 272 کلاس آموزشی برای 6800 قرآن‌آموز در مناطق 12 گانه مشهد برگزار و 70 کلاس آموزشی برای 2600 قرآن‌آموز در حرم مطهر رضوی اجرا خواهد شد.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی همچنین از راه‌اندازی کرسی تفسیر در این ایام برای نخستین ‌بار خبر داد و افزود: این کرسی‌ها روزانه در رواق امام خمینی(ره ) بعد از نماز صبح برگزار می‌شود.
وی برگزاری جلسات تفسیر با مشارکت و همکاری معاونت آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی و مرکز مدیریت قرآن و عترت حوزه علمیه قم، اعزام چهار نفر از قاریان و حافظان حرم مطهر رضوی به عنوان سفیران فرهنگی آستان قدس رضوی به حرم مطهر امام حسین(ع) و تقدیم پرچم آستان قدس رضوی به آستان مبارک آن حضرت، همزمان با میلاد امام حسین(ع) و همچنین اجرای کرسی
تلاوت قرآن کریم در حرمین شریفین امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و پخش زنده مراسم از شبکه قرآن جمهوری اسلامی ایران و شبکه تلویزیونی کربلای معلی را از برنامه‌های ویژه‌ی این ایام عنوان کرد.
وی افزود: حضور قاریان بین‌المللی از کشور مصر در حرم مطهر و اجرای برنامه ویژه در آستان قدس رضوی با همکاری اداره کل اوقاف استان خراسان، اختتامیه ختم قرآن هدیه به پیشگاه ولی عصر(عج) و پخش از رادیو قرآن با همکاری آستان قدس رضوی و پخش برنامه‌های ترتیل حرم مطهر از شبکه‌های یک و سه سیما در ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌هایی است که در طول تابستان 90 به همت اداره علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در سه مکان از حرم مطهر رضوی فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود، گفت: روزانه در رواق امام خمینی(ره)، مسجد جامع گوهرشاد و دارالقران الکریم، برنامه‌های ترتیل صبحگاهی، جلسات ترتیل و محفل انس با قرآن کریم و کلاس‌های آموزشی اعم از تدبر در قرآن، روخوانی و روانخوانی برگزار می‌شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از افتتاح جشنواره نسیم بهشت با شرکت 9000 قرآن‌آموز مهدالرضا(ع) در 31 خرداد امسال خبرداد و متذکر شد: اختتامیه این جشنواره طی مراسمی با اعلام 250 نفر از برندگان و با حضور مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش در دوم تیرجاری برگزار خواهد شد.
وی از ایجاد برنامه‌های متنوع قرآنی ویژه‌ی زائران عرب، اردو، انگلیسی و آذری زبان خبر داد و افزود: در پالتاک عربی 90 جلسه سخنرانی عربی، 100 مورد قرائت ادعیه و پخش 180 مورد از اشعار به زبان عربی در مناسبت‌ها و ایام خاص در طول تابستان و 250 جلسه سخنرانی در طول تابستان، قرائت زیارت و ادعیه، اجرای مسابقه هر شب در طول ماه مبارک رمضان و ارسال هدایای برندگان از طریق پست در پالتاک فارسی برگزار می‌شود.
وی چاپ پنج عنوان پوستر جدید، چاپ 10 عنوان کتابچه شامل آداب زیارت ، احکام و ... به زبان‌های مختلف، تهیه و چاپ 11 عنوان بروشور به زبان‌های مختلف با محتوای اعمال ماه مبارک رمضان به سه زبان، تکثیر زندگی‌نامه امام رضا(ع) ، انتشار کتاب اینترنتی به پنج زبان، چاپ و نصب 74 عنوان بنر و استند در مناسبت‌های مختلف در طول تابستان، چاپ فلش کارت حاوی موضوعات مختلف به زبان‌های گوناگون را از تولیدات فرهنگی ویژه‌ی این ایام خبر داد.
حسینی از ایجاد پایگاه ویژه تابستانی برای پرکردن اوقات فراغت زائرین و مجاورین در ایام تابستان خبر داد و گفت: این پایگاه حدفاصل مسجد صدیقی‌ها تا در ورودی حرم مطهر در ضلع غربی صحن جامع رضوی با غرفه‌های متعدد برای خدمت‌رسانی به زائرین و مجاورین کودک نوجوان راه‌اندازی خواهد شد.
دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی در خصوص همایش‌های تخصصی ویژه‌ی ایام تابستان در حرم مطهر رضوی خاطر نشان کرد: همایش «روزه اولی‌ها» ،«میهمانی فرشته‌ها»، 38 جلسه سلسله همایش«تا چشمه رضوان» برای جوانان، 95 جلسه همایش دین، نشاط زندگی و 12 همایش مناسبتی مختلف با عنایت به اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.