۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 758017

لباس نو می پوشیم

علی یعقوبی- مدیرمسئول

امروز میلاد باسعادت ولینعمتمان حضرت رضا(ع) را در حالی جشن می گیریم که فصلی از زندگی رسانه ای روزنامه قدس ورق می خورد  و وارد فصلی نو با رویکردی تازه در فرم و محتوا می شویم. در این عید فرخنده، روزنامه قدس لباسی نو بر تن می‌کند؛ لباسی که طراوت و نشاط و شوری جدید به این جوان ۳۴ ساله می بخشد و در عین حال او را به تاریخ و هویتش وفادار نگاه می دارد. گرچه این روند از چند ماه گذشته به صورت تدریجی با تغییراتی در آرایش و ساختار صفحات و ایجاد بخش‌های جدید درروزنامه آغاز شده بود -که دور از دیده باریک بین مخاطبانمان نبوده است- اما امروز در کنار شما این تغییرات را کامل‌تر می کنیم. به روزرسانی فرم و محتوا متناسب با اقتضائات روز و توقعات و ذائقه مخاطب سبب سوخت‌گیری دوباره سازمان رسانه و دمیدن جان تازه به کالبد قطار تولید محتواست که در حال حرکت باید تعمیر و تنظیم شود و این بازسازی در حرکت، کار را سخت‌تر می‌کند. و از آن سخت‌تر وقتی است که می دانیم مخاطبانی دقیق و حرفه ای، نظاره‌گر تیزبین این تغییرات هستند و نگرانیم مبادا این دگردیسی بر مذاق مشکل پسندتان وفاق نیفتد. مع الوصف به نظر می رسید زمان آن رسیده در مواجهه با مطالبه خوانندگان و همراهان عزیزمان در خصوص حال و هوای گرافیکی روزنامه پاسخی متواضعانه دهیم و روز میلاد ثامن الحجج (ع) بهترین وقت برای این تغییر و نوسازی بود.

بهینه‌سازی لوگوی قدس با حفظ ساختار قبلی، نگاه داشتن پالت رنگ فیروزه‌ای در پیشانی -که عموماً موضوعات مناسبتی و مذهبی را در بر می‌گیرد- به یادگار از هویت بصری گذشته، شواهدی است از وفاداری فرم جدید به صبغه و سابقه فصل پیشین. در عین حال سعی شده است که با استفاده از رنگ‌های قوی‌تر، صفحات تحرک، شادابی و شیرینی بیشری داشته باشند و به عکس، طرح و گرافیک میدان بیشتری داده شود. فرم جدید، کوتاه نویسی، خلاصه نویسی و تنوع را که به ذائقه مخاطب کم حوصله امروزین نزدیک تر است بر تولید و تنظیم مطالب حاکم می‌کند و اضافه شدن بخش‌ها و صفحات خواندنی جدید به صفحات روزنامه دامنه مخاطبان، با سلایق مختلف را گسترش می‌دهد.

 در اسفند سال گذشته و همزمان با میلاد امام جواد(ع) ضمیمه روزانه «رواق» با موضوع فرهنگ و معارف رضوی و با رویکرد نرم نویسی آغاز به کار کرد که به باور بسیاری از خوانندگان جایش در میان صفحات روزنامه دستگاه حضرت رضا(ع) خالی بود. در این ضمیمه به دنبال ایجاد خلوتکده‌ای بودیم که در شلوغ بازار دنیا، محملی برای خوب شدن حالمان باشد و یک قدم ما را به مبدأ و اصل و ریشه هایمان نزدیک‌تر کند. با مطالب خواندنی درباره تاریخ پر فرازو نشیب هزار ساله حرم مطهر رضوی، اسناد و روایت‌های کمتر دیده شده، حکمت آداب و رسومات جالب و وقف‌های متفاوت تا گره‌گشایی از درگیری‌های فکری و ذهنی‌مان با استفاده از سیره‌خوانی و آموزه‌های کاربردی اهل بیت (ع).

از این هفته نیز به تدریج ضمائم دیگری به خانواده قدس اضافه می شوند. ضمیمه «قاصدک»؛ ویژه کودکان و نونهالان که نقشه کوچکی است برای مادران و پدرانی که دغدغه تربیت، مطالعه، آشنایی با ریشه‌ها و اعتقادها را برای فرزندشان دارند. در این ضمیمه، مخاطبان نونهالمان از شعر و داستان‌های کودکانه حظّی می برند و در معرض مهارت‌ها، آموزش‌ها و سرگرمی‌های متناسب با سنشان و البته تربیت دینی قرار می‌گیرند. ضمیمه «قلق» که ورزش ذهن است و در پس سرگرمی‌هایش مهارت حل مسئله را پرورش می‌دهد و مدلی را از سرگرمی توأم با یاد خدا و تأمل در آموزه های معارفی در ضمن توجه به معلومات عمومی به نمایش می گذارد و ضمیمه «قاف»؛ که مستندنگاری و روایت‌هایی است نه از سلبریتی های محبوب پایتخت، بلکه از قهرمان‌های مردمی، اصیل و ریشه‌دارکه فقط باید آن‌ها را کشف کرد،  بر آن‌ها نور افکند، از آن‌ها درس و قدرت گرفت و البته ضمائم و صفحات دیگری که به مرور اضافه خواهند شد و محفل ما را گرم‌تر خواهند کرد.

امیدواریم این حال و هوای جدید مورد پسند شما مخاطبان همراه قرار گیرد و گامی باشد برای نزدیک‌تر شدن ما به شما و علایقتان. بدون شک نظرات و رهنمودهای خوانندگان، ما را در بهبود کارمان و ادامه مسیر دلگرم و مصمم خواهد کرد. به زودی با یک نظرسنجی گسترده در مورد فرم و محتوای جدید و انتظارات شما از روزنامه خودتان به سراغتان خواهیم آمد. منتظر ما باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.