۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 758024

این خطه پهناور خراسان با پیشینه تاریخی طولانی، شاهد ظهور و سقوط سلسله‌ها و دولت‌های بسیاری بوده است. اقوام مختلف اعراب، ترک‌ها، کردها، مغول‌ها، ترکمن‌ها و افغان‌ها در طول تاریخ تغییرات زیادی را در این سرزمین به وجود آورده‌ و آثار فراوانی از خود به‌جای گذاشته‌اند. عمق تمدن و تاریخ خراسان به حدی است که کهن‌ترین دست‌افزارهای کشف‌شده در آن متعلق به ۸۰۰ هزار سال پیش است و براساس شواهد تاریخی، قدمت سکونت بشر در محوطه‌های خراسان از حدود ۶ هزار سال پیش آغاز شده است.

صدها هزار اثر تاریخی قابل ثبت در فهرست آثار ملی ایران، در خراسان وجود دارد و برخی جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی، طبیعی و تاریخی این خطه حتی در زمره برترین آثار و جاذبه‌های جهانی قرار گرفته و به همین دلیل است که علاوه بر میلیون‌ها بازدیدکننده داخلی، سالانه پذیرای جهانگردان بسیاری از دیگر نقاط دنیا نیز هست.

به‌عنوان‌مثال، وجود بارگاه مطهر رضوی که از باشکوه‌ترین بناهای مذهبی سراسر جهان اسلام است، سبب شده مشهد به پایتخت معنوی ایران و دومین کلانشهر مذهبی جهان تبدیل شود‏.‏ این مجموعه به‌تنهایی جاذبه‌های معماری کم‌نظیری دارد.‏ همچنین مدرسه تاریخی غیاثیه که در روستای خَرگِرد شهر خواف قرار دارد، جزو کامل‌ترین نمونه از نوع خود است و پژوهشگران معروف غربی همچون ساکلیس، هرتسفلد، گرابای و برنارد اوکین در مورد آن به تحقیق پرداخته و از کتیبه‌های آن نسخه‌برداری کرده‌اند.

جاذبه‌های بسیار خراسان بزرگ، از روستای ماخونیک به‌عنوان یکی از ۱۰ روستای عجیب کشور با ویژگی‌های زیستی و جلوه‌های قومی و فرهنگی منحصربه‌فردش گرفته تا کویر روستای حلوان به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران و قنات قصبه در گناباد با قدمتی ۲هزار و

۵۰۰ ساله و به گفته باستان‌شناسان طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین قنات جهان، برج رادکان در چناران به عنوان نخستین برج جهان و ده‌ها اثر تاریخی بی‌نظیر دیگر و نیز مناطق کوهستانی، رودخانه و آبشارهای فراوان، طبیعت روح‌نواز و مناظر دیدنی شمال تا جنوب این سرزمین پهناور، ما را بر آن داشت تا با راه‌اندازی این ستون راهنمای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ برای بازدید از مناطق دیدنی خراسان بزرگ باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.