طبق گفته معاون موزه‌های آستان قدس رضوی گفت هیچ شیئی از امام رضا(ع) در دنیا وجود ندارد به‌جز یک قرآن دست‌نویس که منسوب به این امام همام است.

یک قرآن دست‌نویس؛ تنها یادگار امام رضا(ع) در دنیا

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قیصری نیک، درخصوص تعداد آثار به جا مانده از امام رضا(ع) که در موزه نگهداری می‌شود، اظهار کرد: در موزه آستان قدس رضوی فقط یک اثر منسوب به امام رضا علیه السلام وجود و آن هم قرآن به خط کوفی با وقف‌نامه شیخ بهایی است.

معاون موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: بنابراین آثار موجود در موزه آستان قدس رضوی دو دسته هستند یا آثار کاربردی که در طول تاریخ در حرم مطهر مورد استفاده قرار می‌گرفتند مانند درب، پنجره، ضریح، وسایل نظافت و غیره و دسته دوم آثاری هستند که توسط هنرمندان و ارداتمندان به حضرت رضا علیه السلام وقف و اهدا به این بارگاه ملکوتی شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که هیچ چیزی از امام رضا علیه السلام به‌جز از قرآن که آن هم منسوب است در هیچ‌کجای دنیا وجود ندارد، تصریح کرد: از بعضی ائمه دیگر هم فقط قرآن‌های منسوب را داریم و وسیله دیگری وجود ندارد.

قیصری با اشاره به اینکه قرآن با دست‌خط منسوب به حضرت امام رضا علیه‌السلام مربوط به سال‌های ۱۴۸ – ۲۰۳قمری است، در خصوص مشخصات این قرآن افزود: خط قرآن کوفی۱۶ سطری و تاریخ کتابت آن مربوط به قرن سوم قمری، جنس، نوع و رنگ اوراق؛ پوست آهوی نباتی، تعداد اوراق ۲۷ برگ، ابعاد ۲۵ در ۷/۱۷ سانتی‌متر و جلد آن تیماج قهوه‌ای روشن است.

معاون موزه‌های آستان قدس رضوی اضافه کرد: همچنین اهداکننده این کتاب خانواده مرحوم علامه سیدعلی نوری بوده‌اند.

وی در رابطه با سکه ولایت عهدی نیز ابراز کرد: درهم نقره یادبود ولایتعهدی امام رضا علیه السلام، ضرب شده  در دوران خلافت مأمون عبّاسی و مربوط به  سال ۲۰۲ قمری در محمّدیه به وزن ۹۲/۲ گرم است.

قیصری با بیان اینکه  این سکه در فروردین ۱۳۹۱ اهدا شده است، بیان کرد: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به ولایتعهدی مأمون عبّاسی(۱۹۸-۲۱۸ ق.) و بیعت وی با این امام همام در تاریخ هفتم رمضان سال ۲۰۱، مسکوکات طلا(دینار) و نقره(درهم) به نام آن حضرت ضرب شد؛ این سکه‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴ ق در شهرهای مرو، سمرقند، فارس، اصفهان، محمّدیه(ری) و نیشابور ضرب شده‌اند.

معاون موزه‌های آستان قدس رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای وجود دارد که وسایل منتسب به امام رضا(ع) شناسایی و در موزه جمع‌آوری شود، گفت:  تاکنون اثری منسوب به حضرت رضا علیه السلام ارائه نشده و چنانچه اثری ارائه شود پس از بررسی کارشناسی و اثبات اصالت و سندیت آن نسبت به خریداری آن اقدام خواهد شد، البته تاکنون نسخ خطی نفیس مرتبط تاکنون نسخ خطی نفیس مرتبط با ایشان از جمله رساله ذهبیه، خطبه توحیدیه و غیره خریداری شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.