سخنگوی دولت با اشاره به دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشور با رئیس جمهور منتخب و ارائه گذارش آخرین تحولات مذاکرات وین به وی، درباره اینکه نهایی شدن توافق جدید در این دولت رخ خواهد داد یا به دولت بعد موکول می‌شود، گفت: این تصمیمی نیست که به این دولت یا اراده دولت بعد محدود باشد بلکه متغیرهای دیگری مثل پذیرش دیدگاه‌های ایران از سوی طرفهای دیگر به ویژه آمریکایی‌ها و نظر نهادهای عالی نظام بستگی دارد.

دولت مستقر محدودیتی برای توافق با ۱+۴ ندارد/ آقای ظریف روند مذاکرات وین را به رئیس جمهور منتخب گزارش کرد/ برخی تحریم‌ها برداشته شد

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که کماکان به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به رئیس جمهور روحانی با رئسیس جمهور منتخب گفت در این دیدار رئیس جمهور امادگی دولت را برای انتقاد تجربیان و اطلاعات لازم به دولت اینده و رئیس جمهور منتخب را اعلام کردند و برخی موضوعات مهم روز برای هماهنگی و مشورت با ایشان به بحث گذاشته شد.

سخنگوی دولت موضوع ضرورت تامین و تخصیص مقدار بیشتری ارز برای تامین کالاهای ضروری را با توجه به تغییر برخی شرایط از مسائل مطرح شده در این نشست عنوان کرد و افزود: در خصوص ادامه کار گروه مذاکره کننده برجام صحبت هایی انجام شد. دعوت کردند که آقای ظریف همراه با مذاکره کننده اصلی به دیدار آقای رئیسی بروند که انجام شد و آخرین گزارشها در مورد روند مذاکرات وین به رئیس جمهور منتخب داده شد.

دستیار رئیس جمهور اظهار داشت روز یکشنبه هم در دولت شیوه تعامل با دولت منتخب بحث قرار گرفت و مقرر شد این کار در سطح وزرا صورت بگیرد و وزرا هرگونه ملاقات را که لازم است ترتیب دهند و اطلاعاتی که رئیس جمهور منتخب نیاز دارد را در اختیاراتشان بگذارند.

وی افزود: ما چون این نیاز و ضرورت را پیش بینی می‌کردیم از چند ماه قبل به وزارتخانه‌ها تکلیف شده بود گزارشهای مکتوب را در باره چالشها و کارها و اقدامات ضروری در حوزه مسئولیتشان را برای ارائه به دولت بعدی آماده کنند و این گزارشها مدون شده است. در مرکز تحقیقات استراتژیک این کار در حال جمع بندی است و بزودی گزارش مهمترین چالشها برای رئیس جمهور منتخب ارسال خواهد شد.

دولت دوازدهم هیچ مانعی برای توافق در وین ندارد

ربیعی در پاسخ به این سوال که توافق برای احیای برجام در این دولت نهایی خواهد شد یا دولت بنا دارد این امر به دو دولت بعد واگذار کند،  با بیان اینکه این مسئله یکی از موضوعات بوده که در دیدار مورد بحث قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در حقیقت این تصمیمی نیست که این دولت گرفته شود یا دولت بعد زیرا به متغیرهای دیگری مثل پذیرش دیدگاه‌های ایران از سوی طرفهای دیگر و آمریکا مرتبط است.

وی افزود: از اول گفتیم موضوع برجام ارتباطی به انتخابات ندارد و بر اساس خطوط نظام و چارچوب های مورد نظر رهبری دنبال می شود.اگر امریکا به تعهداتش برگردد مذاکره کنندگان مسئله را به نهادهای بالادستی گزارش می‌کنند و منتظر دولت بعدی نخواهند ماند. یک کمیته تطبیق هم تشکیل شده و اگر نتیجه بررسی اسناد آماده شده راضی کننده باشد کار انجام می‌شود.

سخنگوی دولت یادآور شد: آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی طرف آمریکایی و دیگر کشورهای طرف ایران است. آقای عراقچی هم گفتند مسئله بستگی به اراده طرفهای دیگر دارد .

وی گفت: دولت هیچ مانعی برای توافق ندارد اما اگر به هر دلیلی کار به تاخیر بیفتد مسئولیت آن با دولت بعدی خواهد بود.

آمریکا حق اظهار نظر در مورد انتخابات ما را ندارد

ربیعی در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا که روند انتخابات در ایران را ناعادلانه عنوان کردهو گفته بود ایرانی ها نتوانستند یک انتخاب ازاد انجام دهند با بیان اینکه اینگونه سخنان از سوی آمریکایی ها برای ما تازگی ندارد، گفت: از منظر سیاسی ما این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم و محکوم می‌کنیم . دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهار نظر در مورد انتخابات ما را داشته باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بر خلاف فرآیند پر زرق و برق  انتخابات در آمریکا کسی نیست که نداند فرآیند انتخابات در آمریکا چقدر معیوب است، انتقاد مقامات و شخصیت های امریکایی از جمله دموکراتها و ترامپ به مشکلات نظام انتخاباتی این کشور را مثال زد و گفت: از آنها دعوت میکنیم به اصلاح امرو داخلی خودشان بپردازند.

وی اضافه کرد: ایرانی ها هر وقت بیگانگان درباره امور داخلی شان اظهار نظر کردند هیچ نوع خیر خواهی در آن ندیده‌اند. آنچه برای آنها مهم است تامین منافع خودشان است.

مشکل تامین واکس برطرف شده

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره کمبود واکسن و اختلال در روند تزریق دور دوم واکسن به افراد بالای ۷۰ سال و مشکلات در تامین و واردات واکسن نیز  با اشاره به پیگیری دو راهبرد واردات و تولید واکسن به صورت توامان در دولت، گفت: امروز می‌بینیم که این راهبرد در شرایطی که به دلیل درگیری با کرونا همه کشورها به فکر خودشان هستند چقدر دست بود.

وی با یادآوری اینکه برخی کشورها که قرار بود به ما واکسن بدهند به دلیل اوج گیری بیماری نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند و تحریمها امریکا نیز مانع انتقال پول به کواکس شد، خاطرنشان کرد: مشکل به سرعت برطرف شده و دوز دوم آغاز شده. ما در ماه های آتی هیچ نگرانی درمورد واکسن داریم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: واکسن ایران کوو برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی خواهد شد که  استانداردهای آن با دقت زیادی رعایت شده و  واکسن پاستور هم از این هفته مجوز می گیرد علاوه بر این وتکسن اسپوتنیک داخلی هم از هفته آینده وارد شبکه واکسیناسیون می‌شود.

ربیعی اظهار داشت: با لغو برخی تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا از روز گذشته امکان انتقال پول برای تامین واکسن فراهم شد که این مسئله خلاف ادعای واشنگنت را که مدعی بود مانعی برای خرید واکسن از سو ایران وجود ندارد ثابت کرد.

برای تامین ۲۷۰ میلیون دز واکسن اقدام شده

از بزرگترین توفیقات کشور در همه دهه‌های گذشته پیوستن ایران تولیدکنندگان  محدود واکسن کروناست، پیشرانی این مهم بعنوان یادگار دولت تدبیر و امید برای ایران و ملت ایران باقی خواهد ماند و این افتخار ملی در سخت‌ترین شرایط کشور و در اوج تحریم‌ها، پاداش صبر و مجاهدت مردم ایران است و البته از این پس با تسهیل واکسیناسیون عمومی خود را نمودار خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تا پایان تابستان علاوه بر واردات، حداقل ۳۰ میلیون دز واکسن برکت، ۳ میلیون دز واکسن پاستوکووک و چند میلیون دز اسپوتنیک تولید داخل و از آن به بعد به ترتیب شاهد تولید واکسن‌های دیگر ایرانی خواهیم بود، بنابراین برای ۲۷۰ میلیون دز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.

مشارکت قابل قبول بود

دستیار ارباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره میزان بالای آرای باطله در انتخابات اخیر و تحلیل و ارزیابی دولت از این اتفاق هم گفت: رفتارشناسی رای دهندگان بدون تردید امری تک علتی نبوده و تابعی از متغیرهایی از قبیل تغییرات جمعیتی، تحولات ارزشی، احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دهی، میزان نیل به هدف رای دهندگان، امکان حضور در پای صندوق رای، یافتن گرایشی نزدیک به ارزشهای خود و نیز تابعی از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که لازم است بررسی و تحقیق شود. من نه به عنوان سخنگوی دولت بلکه به عنوان یک جامعه شناس معتقدم باید همه رای‌ها مورد بررسی قرار گیرد. البته تاکید می کنم همین  مشارکت قابل قبول بوده و قابل مقایسه با بسیاری از کشورها هم نیست. بنابراین هر گونه تحلیلی در یک برنامه سخنگویی نمی‌تواند حاوی تبیینی جامعه شناختی عمیق و درستی باشد.

سخنگوی دولت درباره اظهارات یک عضو هیات رئیسه مجلس که گفته است که دولتی‌ها در زمان شمارش آرا نشان دادند که چهار عمل اصلی را بلد نیستند و در رسانه‌ها شبهاتی در خصوص نحوه شمارش آرا مطرح می‌شود گفت: شایان ذکر است، نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس صورتجلسات امضاء شده توسط مجریان و ناظران در شعب اخذ رأی و تجمیع آن در سراسر کشور از سوی وزارت کشور اعلام و پس از فرصت قانونی رسیدگی به شکایات از سوی شورای نگهبان، نتایج نهایی اعلام می‌شود. گفتنی است تعدادی از تعرفه‌های اخذ شده توسط رأی دهندگان، با توجه به تعدد صندوق‌های آراء، سهواً به صندوق‌های دیگر ریخته شده و تعدادی نیز توسط افراد از شعبه خارج شده است. به عنوان مثال فرد پس از مهر خوردن شناسنامه تعدادی از برگه آرا را در جیب خود می‌گذارد و فقط به یک صندوق رای می‌اندازد.

تا تحریم رفع نشود حکایت گرانی هست

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای ۴۰ روز پایانی و کنترل قیمت‌ها، اظهار کرد: بدون آنکه بخواهم برخی نارسایی هایی که در همه نهادها و قوا و نیز دولت وجود داشته را نادیده بگیریم. اما علت اصلی مسائل موجود ، قطعا تحریمهای ظالمانه‌ای بوده که نمی‌دانم چرا هیچگاه یک جریان عظیم رسانه‌ای که تنها رسالت خود را انتقاد از دولت قرار داده بود، آن را ندید. جنگ اقتصادی باعث کاهش درآمد ارزی و در نتیجه بالارفتن قیمت ارز و بی ثباتی در همه بازارها شد. در کنار آن، افزایش جهانی قیمت بسیاری از نهاده‌ها نیز موجب شدند بر اقتصاد ایران و زندگی مردم، فشار زیادی وارد شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: با بیان اینکه تا تحریم هست؛ تا کمبود ارز هست؛ تا ارز به قیمت واقعی خود بازنگردد؛ ‌تا انتقال پول نتواند به وضعیت سابق خود بازگردد؛ این حکایت برقرار خواهد بود، تاکید کرد: این آرزوی قلبی ما است که برای حتی یک روز زودتر هم که شده، رنج تحریم ها از زندگی مردم برداشته شود و اقدامات صورت‌گرفته برای شکست تحریم‌ها به نتیجه نهایی برسد.

وی افزود: امیدواریم که دولت بعدی ،‌بی‌مهری‌ای را که این دولت دید، تجربه نکند. هیچگاه بیان نشد با شروع مذاکرات این دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به ۹.۹ درصد برساند.وقتی که بخش صنعت با رشد ۳.۸ درصدی مواجه شد، وقتی که رشد منفی خدمات هم متوقف شد؛ وقتی که در سال جهش تولید، این دولت آرزوی رهبری معظم را تحقق بخشید و جهش تولید در ایران رقم خورد؛ آنهم در حالی که اکثریت کشورهای دنیا، به خاطر پاندومی کرونا، رشد منفی تولید و خدمات داشتند؛ سکوت کردند . به همین خاطر قلبا آرزو داریم که دولت بعدی هرگز با این نوع قضاوتهای غیرمنصفانه مواجه نشود.

دوران آقای رئیسی دوران کاهش تنش و افزایش همکاری دو قوه بود

وی درباره ارزیابی دولت از هملکرد قوه قضائیه و ارتباطش با قوه مجریه هم با تاکید بر اینکه  ما همواره معتقد بودیم همکاری مبتنی برعقلانیت ضروی است و بر همین اساس هم ما تعامل را دنبال کردیم، اظهار داشت: دوره گذشته نشان داد عقلانیت حاکم بوده و هماهنگی دو قوه و کاهش تنش‌ها سبب شد کشور دوران آرامتری را سپری کند. در دوره قبل تنشهای زیادی بود اما در این دوره همکاریهای زیادی شد و مردم سود آنرا بردند.

وی تاکید کرد: دو دوره گذشته نشان دهنده عقلانیت حاکم بر روابط بوده است، هماهنگی و همکاری با قوای دیگر و کاهش تنش‌ها باعث شده از این حیث کشور شرایط آرام‌تری را نسبت به دورههای قبل سپری کند و کمتر شنیده شدن نام هیات عالی حل اختلاف در این دوران نیز، موید این مطلب است.

ربیعی گفت: در مورد عملکرد دستگاه قضا در دوره آقای رئیسی ما شاهد یک اتفاق دیگر هم بودیم. اینکه ایشان آغازگر اصلاحاتی اساسی بودند که مهمترین آن اصلاح از درون قوه بود.

وی افزود: معولا کسانی که در دستگاهای نظارتی می‌نیشنند معمولا نگاهشان به بیرون است و به درون نگاه نمی‌کنند، آقای رئیسی این انگاره که اصلاح در درون نیاز نیست رابه هم زدند.

سخنگوی دولت اظهار داشت:همکاری دولت با قوه قضائیه در خصوص لوایحی مثل لایحه صیانت از حقوق زنان در زمینه های مختلف اعم از مبارزه با فساد، حفاظت از حقوق شهروندی که از دغدغه های جدی دولت آقای روحانی بود، مبارزه با گرانفروشی و احتکار، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدوین لوایح و دیگر مسائل مهم، همواره تعامل و همکاری خوبی بوده و دولت نیز از این موارد استقبال کرده است. امیدواریم که اصلاحات آغاز شده در قوه قضاییه تحت ریاست بعدی این قوه هم با همین قوت و جدیت دچار گسست نشود و ادامه پیدا کند.

بین بی تفاوتی نهاد انتخابات و نامزدها فرق است

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ارزیابی‌اش از نتیجه انتخابات هم  تاکید کرد: عدم مشارکت و کاهش مشارکت، علل و دلایل متعددی دارد. این غیرعلمی‌ترین و فرصت‌طلبانه‌ترین تبیین و تحلیل است که همه علل اجتماعی سیاسی و اقتصادی را به یک اظهار نظر تقلیل بدهیم.

وی افزود: هر علت اجتماعی با عوامل متعددی مرتبط است به همین خاطر، این ساده‌انگارانه‌ترین و دم دستی‌ترین تحلیل است که یک گروه در خارج کشور یا یک فرد در داخل کشور بخواهد نتایج یک پدیده اجتماعی را اینگونه با انحراف تحلیل مواجه کند.

ربیعی تاکید کرد: به نظر من، چه آنهایی که پای صندوق امدند؛ چه آنها که رای باطله ریختند و چه بخشی از جامعه که تا پیش از این در پای صندوق رای حاضر می‌شدند ولی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نیامدند و رای ندادند، نوعی بیان دیدگاه و در چارچوب نوعی مشارکت قابل تبیین است. باید بدانیم که بین بی تفاوتی به «نهاد انتخابات» و بی‌تفاوتی به «نامزدها»، ‌فرق است و این دو،‌ با یکدیگر متفاوتند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آرای باطله ، می‌تواند محصول بی تفاوتی به سبد نامزدها  باشد، ادامه داد: فرق است بین بی تفاوتی به سبد نامزدها و بی تفاوتی به انتخابات و عدم مشارکت محصول عدم باور به وقوع تغییرات با جابه جایی دولت ها و یا به عبارت دیگر حاصل بی تفاوتی نسبت به نهاد انتخابات است. از این موضوعات پیچیده نمی توان به سادگی عبور کرد و یا با تحلیل های سطحی و بررسی نشده مواجه شد.

همه باید در کنار دولت منتخب بایستند

سخنگوی دوبلت در آغاز این نشست خبری در سخنانی با اشاره به اینکه هر چند دولت دوازدهم دیوار تحریم‌ها را در نقطه پایانی فرو ریختن دیوار و شکست تحریم قرار داده است، اما آثار تحریم بر جامعه ایران سال‌ها باقی است، گفت: عبور از این شرایط سخت و غلبه بر مشکلات ساختاری اقتصادی و اجتماعی در کشور و مقابله با مشکلات توامان تحریم و کرونا نیازمند کمک و در کنار قرار گرفتن همه قوا و همه نهادها هستیم. این یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و قرار گرفتن همه جناح‌های سیاسی و نهادهای مسئول و حتی نهادهای رسانه‌ای جهت مقابله با موانع لازمه موفقیت دولت در پشت سر گذاشتن مشکلات متعدد ناشی از تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی، اجتماعی کرونا است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود جریان‌های سیاسی که در این انتخابات حامی کاندیدای پیروز نبودند نیز با دوراندیشی آینده‌نگرانه در کنار دولت بایستند؛ از طرف دیگر رئیس‌جمهور منتخب بزودی رئیس همه جمهور ایرانیان با همه سلایق و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی است.  این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است. نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم  در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم‌گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم "فشار حداکثری" بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.