محمد کهندل گفت: دولت آینده باید نگاه ممتازی به موضوع رقابتی کردن اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد از خود نشان بدهد.

دولت آینده باید نگاه ممتازی به رقابتی و مردمی کردن اقتصاد داشته باشد/ دولت آقای رئیسی باید منظومه‌ای از چالش‌های اقتصادی را کنار بزند

محمد کهندل اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی پیش روی دولت سیزدهم را اینگونه ترسیم کرد و گفت: دولت آینده راه سختی برای حل مشکلات اقتصادی پیش روی خود دارد. یعنی دولت آقای رئیسی باید برای حل مشکلاتی که از سال های گذشته و بخش عمده‌ای از آنها حاصل بی تدبیری‌ها و غفلت‌های دولت آقای روحانی بوده با قدرت عمل وارد کارزار شود تا بتواند وعده‌های داده شده به مردم را هر چه زودتر محقق کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت کنونی صندوق توسعه ملی را که صندوقی بین نسلی است و باید برای آیندگان سرمایه‌های قابل قبولی داشته باشد، به درستی مدیریت نکرد. این امر در عرصه‌های دیگری در اقتصاد مثل نحوه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی دیده می‌شود که باعث شد بانکها در طی هشت سال گذشته دراین بخش به شدت بد عمل کنند.

وی دراین باره توضیح داد: دولت آقای روحانی باید نگاه متفاوتی به حمایت از تولید داشته باشد، درعرصه نظام بانکی باید با تأمین سرمایه‌ها وهدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید، گره های بزرگی از پیش روی اشتغال و معیشت مردم باز کند.
محمد کهندل درادامه بیان داشت: متاسفانه علی رغم اینکه دولت آقای روحانی بر شفافیت اطلاعات وآمار اقتصادی و راه اندازی دولت الکترونیک تاکید داشت اما در پایان عمر دولت شاهد هستیم که این دولت کمترین کاری در خصوص شفافیت آمارها و اطلاعات اقتصادی که باید فعالین اقتصادی دسترسی راحتی بدان داشته باشند از خود بروز نداد و درراه اندازی کامل دولت الکترونیک که می‌توانست خاتمه‌ای بر انجام فسادهای اقتصادی و اداری و سرعت عمل بالا در نظام اداری کشور باشد کاری صورت نداد.

استاد اقتصاد دولت آقای رئیسی را به مواردی در امر تجارت خارجی توجه داد ودراین باره خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی باید حساب ویژه ای برای بخش صادرات و تجارت خارجی باز کند، چرا که متاسفانه به دلایل مختلف در امر تجارت خارجی و صادرات کالای ایرانی با مشکلتات مختلفی مواجه هستیم. متاسفانه دولت آقای روحانی نتوانست اقتصاد منطقه‌ای را به خوبی شکل دهد یعنی ما در منطقه بتوانیم آورده‌های خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

محمد کهندل دراین باره توضیح داد: دولت آینده باید نگاه ممتازی به موضوع رقابتی کردن اقتصاد و مردمی کردن اقتصاد از خود نشان بدهد، بنابراین دولت آقای رئیسی برای ساماندهی به اقتصاد کشور وتحقق وعده‌هایی که به اقشار مختلف مردم جامعه داده است باید منظومه ای از اشکالات و چالش‌هایی که اقتصاد ما در آن اسیر شده را کنار بزند، به درستی مدیریت کند تا با همکاری مطلوب وزارتخانه ها و نهادهای اقتصادی و حضور فعال و رقابتی بخش خصوصی در این عرصه بسیاری از مشکلات را از پیش روی اقتصاد کشور بردارد.

محمد کهندل استاد اقتصاد در پایان بر موضوع داشتن برنامه ریزی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی درست، حساب شده و با توجه به مقتضیات مورد نیاز جامعه و نیازهای بازارهای منطقه ای و بین المللی، اگر در دولت آینده لحاظ شود قطعا می توانیم بخش مهمی از اشکالات اقتصادی را برطرف کنیم و زمینه های لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی و فعال شدن بخش تولید در کشور را کلید بزنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.