کارشناس سیاست خارجی و افغانستان گفت: جامعه جهانی باید از بی تفاوتی در قبال مردم افغانستان خارج شود چرا که این بی‌تفاوتی نسبت به جنایات طالبان آنها را وقیح تر می‌کند و این رشته همچنان سر درازی خواهد داشت و به اینجا ختم نمی‌شود. بی‌توجهی جامعه جهانی نسبت به جنایت‌های طالبان منطقه را وارد دور جدیدی از بحران و به‌هم‌ریختگی می کند.

مردم افغانستان اجازه نخواهند داد طالبان کشورشان را اشغال کنند/ایران باید در برابر طالبان و حامیانش، سریع و روشن موضع بگیرد

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل افغانستان در خصوص حملات گروهک تروریستی طالبان به برخی مناطق افغانستان و خطراتی که مردم این کشور و منطقه را تهدید می کند گفت: اولویت اول ما در سیاست خارجی در موضوع افغانستان باید دفاع از ملت افغان باشد، یعنی در وهله اول اولویت ما نه دولت و نه طالبان است، مسأله ما ملت افغانستان و ایجاد  یکپارچگی در ملت افغانستان است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: هر مولفه و متغیری که در راستای حفظ یکپارچگی افغانستان، تامین صلح و امنیت پایدار این کشور مؤثر باشد، باید در سیاست خارجی ما به شدت مورد توجه قرار بگیرد، یعنی حتماً دیپلماسی ایران باید متوجه این مؤلفه‌ها باشد و هر متغیری را که مخل این جریان باشد، نه تنها برای مردم افغانستان، بلکه برای ما هم تهدید بداند.  

کارشناس مسائل بین الملل در این خصوص تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید همسو با جامعه جهانی مترصد این موضوع باشد که مسأله مهم خود را دراین سمت هدف گذاری کند که طالبان باید در مسیر گفتگو و رعایت امنیت ملت افغانستان و صلح حرکت کند، در غیر اینصورت طالبان همانگونه که برای مردم افغانستان تهدید است برای ما و مردم منطقه نیز تهدید محسوب می‌شود.  

ابوالفضل ظهره وند با جدی خواندن خطر طالبان برای مردم افغانستان و پیامدهای حملات و جنایت‌های این گروهک تروریستی برای ایران گفت: طالبان باید موضع خود را درباره صلحی که از آن دم می‌زند مشخص کند، به این دلیل که نمی‌تواند ضمن اینکه ادعای آمادگی برای مذاکره را دارد اما همچنان در حال کشتار، ویرانی و تصرف مناطق جدید در افغانستان باشد. به هر حال جمهوری اسلامی ایران دراین موضوع باید هر چه سریع‌تر و روشن‌تر هم موضع خود را با طالبان و کشورهایی که از طالبان حمایت می‌کنند، مشخص کند.

وی با اشاره به تاثیرات آمریکا درافزایش جنایت‌های طالبان در افغانستان گفت: مهم ترین عامل در شکل‌گیری این وضعیت نقش منافقانه و شیطانی آمریکاست. درواقع آمریکایی‌ها هستند که باید پاسخگو باشند که چگونه توانستند با طالبان به توافق برسند؟ چگونه زمینه را برای مشروعیت بخشی به طالبان فراهم کردند و برای پیشروی‌های طالبان بستر سازی کردند ودر برابر تهدیدات وآدم کشی‌های فزاینده‌ای که طالبان درافغانستان انجام می‌دهد اینچنین سکوت و بی اعتنایی را در پیش گرفته اند؟

ظهره وند درباره پیامدهای تبعات ناامنی در افغانستان اینگونه توضیح داد: با افزایش ناامنی در افغانستان مرزهای ما با این کشور بسته می‌شود و قطعاً این موضوع موجب کاهش تجارت ما با افغانستان می شود. از سوی دیگر با خراب کردن خانه ها و آتش زدن شهرها و محل زندگی مردم افغانستان آنها مثل آتش زدن خانه‌های هزاره‌ها در دای کندی، آنها به سمت مرزهای ما می‌آیند، بنابراین بار تهدیدات وناامنی های ایجاد شده توسط داعش بر ایران نیز مستولی می‌شود.

در عمل خشونت‌های طالبان در افغانستان یک تهدید مستقیم علیه ایران است، نه تنها علیه مردم افغانستان، از سوی دیگر این روش قدرت‌گیری که طالبان آن را دنبال می‌کند نه با آموزه های قرآنی و اسلامی و نه با ملاحظات انسانی و اسلامی حقوق بشری هیچ رابطه و سنخیتی ندارد. قطعاً هیچ انسان آزاده‌ای برای اینگونه به قدرت رسیدن طالبان هیچ توجیهی را نمی‌پذیرد که با رفتارهای تروریستی و کشتار زنان و کودکان بتوان به قدرت رسید.

ظهره وند با انتقاد به سکوت مجامع جهانی در خصوص بی اعتنایی به افزایش جنایت‌های طالبان در این کشور گفت جامعه جهانی باید از بی‌تفاوتی در قبال مردم افغانستان خارج شود، چرا که این بی تفاوتی نسبت به جنایات طالبان آنها را وقیح تر می کند و این رشته همچنان سر درازی خواهد داشت و به اینجا ختم نمی‌شود. بی توجهی جامعه جهانی نسبت به جنایت‌های طالبان منطقه را وارد دور جدیدی از بحران و به‌هم‌ریختگی می کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همین روزها و ماه های آینده باید شاهد پوشیدن لباس مبارزه توسط ۳۸ میلیون ملت افغان در برابر کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت طالبان باشیم قطعاً افغانستان به یک سیاهچاله و یک دیگ جوشان بحران تبدیل می‌شود، دیگ جوشانی که منطقه را درگیر می‌کند. مردم افغانستان براثر بی کفایتی دولت در برابر طالبان اسلحه به دست می‌گیرند و خود با ظرفیت‌هایی که دارند بحران را تا ریشه کن کردن طالبان مدیریت خواهند کرد چرا که دولت بی کفایت افغانستان نتوانسته با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد این بحران را به خوبی مدیریت کند. این تنش‌ها ابتدای بحران است، یعنی بحران در افغانستان هنوز شروع نشده و اینگونه نیست که افغانستان توسط طالبان اشغال شود. قطعاً مردم علیه طالبان و قیام می‌کند و حق خود را از این گروه تروریستی می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.