ساسان شاه‌ویسی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص مهم‌ترین وظایف دولت سیزدهم برای بهبود رفاه خانواده‌ها در مقوله مهمی چون سلامت که در دوران کرونا از این بابت فشار بیشتری بر مردم وارد شده، گفت: یکی از مؤلفه‌های اقتصادی خانوار که می‌تواند نقش ویژه‌ای در از دست رفتن درآمد و فشار بیشتر اقتصادی بر خانواده‌ها داشته باشد بحث تأمین هزینه‌های نظام سلامت است.

 اولویت‌های اقتصاد سلامت در دولت آینده

افزایش هزینه‌های درمان و سلامت در کنار سایر هزینه‌ها فشار زیادی بر مردم وارد کرده به نحوی که هزینه سلامت را در سبد اقتصادی خانوار به شدت بالا برده است.

 ضرورت کاهش هزینه سلامت از سبد خانوار

وی در این باره خاطرنشان کرد: یکی از خدماتی که دولت آینده در امر حمایت و کمک به مردم می‌تواند انجام دهد موضوعات حمایتی در بحث سلامت است، یعنی دولت باید بتواند هزینه سلامت را در سبد اقتصادی خانواده کاهش دهد، هر چند این موضوع مهم هم در کشور ما یک قانون است و برای آن سیاست‌گذاری‌هایی هم انجام شده اما متأسفانه تاکنون به این قانون عمل نشده و برای نهادینه شدن این سیاست هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است.

 اقتصاد سلامت از دریچه مردمی کردن سلامت

شاه‌ویسی در این باره تصریح کرد: به هر حال دولت سیزدهم باید از این قابلیت برخوردار باشد یعنی با مردمی کردن اقتصاد، افزایش ظرفیت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق قوانین و مقررات و سیاست‌های کلی ابلاغی، این بستر را برای همه مردم به خصوص اقشار ضعیف و دهک‌های پایین درآمدی جامعه که باید خدمات بهداشتی و درمانی دولتی مناسبی به آن‌ها داده شود فراهم کند.

شاه‌ویسی خطاب به دولت سیزدهم تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت سیزدهم این است که دولت می‌تواند بخش زیادی یا همه مخارج درمانی گروه‌های ضعیف و کم‌برخوردار جامعه را از پرداختی‌های آن‌ها به نظام سلامت حذف کند یا به شدت کاهش دهد و در عین حال دسترسی به خدمات بهداشتی سلامتی را برای همگان فراهم کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با تأکید بر افزایش سهم درمان و سلامت در روستاهای کشور به خصوص مناطق دورافتاده از مرکز گفت: این موضوع یکی از اولویت‌های دولت حامی محرومان است، یعنی ارتقای قابلیت‌های بهداشتی در روستاهای کشور و خدمات‌رسانی بیشتر بهداشتی و درمانی به مناطق دور از مرکز و دور از دسترس. از دولت سیزدهم انتظار می‌‍‌رود به عنوان یک پیشران، از بیماری‌های بهداشتی که می‌تواند در سرحدات کشور به وجود بیاید، جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.