علوی همزمان با خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان، پیشروی گروه طالبان در مناطق مختلف این کشور در سایه ضعف فزاینده دولت مرکزی سرعت گرفته است.

طالبان نزدیک دروازه‌های مزارشریف

با سقوط شهرستان‌های شولگره، بلخ، کشنده و دولت‌آباد ولایت بلخ، طالبان هر لحظه به شهر مزارشریف نزدیک‌تر شده است. در صورت تصرف شهر راهبردی بلخ توسط طالبان، این گروه تنها ۳۰ دقیقه با مزارشریف فاصله دارد که فعلاً حمله آن‌ها توسط نیروهای امنیتی دفع شده است.

در همین راستا، سرپرست وزارت دفاع افغانستان از مردم خواسته برای حمایت از نیروهای امنیتی در کنار این افراد بسیج شده و علیه طالبان وارد نبرد شوند. به گزارش فارس،‌ بسم‌الله محمدی این درخواست از مردم را در مراسم معرفی خود به عنوان سرپرست وزارت دفاع ملی مطرح کرده است. وی به نیروهای امنیتی اطمینان داد تجهیزات، تسهیلات و امکاناتی را که در دسترس دارد، برای پیروزی آن‌ها در برابر طالبان فراهم می‌کند. سرپرست وزارت دفاع ملی می‌گوید: با توجه به تغییر وضعیت، نیاز است برنامه‌های جدید امنیتی و دفاعی پس از تحلیل و ارزیابی و پیش از خروج نیروهای ‌بین‌المللی به اجرا گذاشته شود.

 بی‌تدبیری دولت مرکزی

وزارت دفاع ملی در حالی از مردم درخواست می‌کند در کنار نیروهای امنیتی بسیج شوند که پس از حمله گسترده طالبان و سقوط پی‌درپی شهرها، در برخی مناطق هسته‌های مردمی برای مقابله با طالبان شکل گرفته است. عطامحمد نور از اعضای بلندپایه جمعیت اسلامی افغانستان ضمن اعلام فرماندهی خود بر عملیات آزادسازی مناطق شمالی، از دولت مرکزی انتقاد کرده که بارها پیشنهاد تشکیل بسیج ملی برای دفاع از کشور را نادیده گرفته است. در همین حال، منابع نظامی در شمال شرق افغانستان اعلام کردند: نیروهای امنیتی، شهرستان علی‌آباد ولایت قندوز را از طالبان پس گرفته‌اند. از تاریخ ۲۳ خرداد به بعد، شهرستان‌های خان‌آباد، چهاردره، قلعه‌زال، امام‌صاحب، گل‌تپه و دشت‌ارچی این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده‌اند. همچنین این گروه صبح روز گذشته کنترل گمرک امام صاحب را هم در اختیار گرفت.

 عمران خان: طالبان نمی‌تواند پیروز شود

در صحنه سیاسی، نخست‌وزیر پاکستان با بیان اینکه کشورش می‌خواهد در روند صلح افغانستان همکاری کند، گفت: طالبان نمی‌تواند بر تمام افغانستان پیروز شود. عمران خان در سرمقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: پاکستان آماده همکاری با آمریکا در روند صلح افغانستان است، اما با خروج نیروهای آمریکایی، از خطر بیشتر درگیری‌ها جلوگیری خواهد کرد. هفته گذشته، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز در یک گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفت کشورش می‌خواهد در روند صلح افغانستان همکاری کند. اما وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: اسلام‌آباد برای ترغیب رهبران طالبان برای آغاز مذاکرات معنادار صلح ابزارهای مؤثری در دست دارد. وزارت خارجه افغانستان تأکید کرد: باید از اظهارات و بیانیه‌هایی که می‌توانند به روابط دوجانبه افغانستان و پاکستان و نیز رسیدن به صلح پایدار صدمه بزنند، اجتناب شود.

 وزیر خارجه افغانستان: می‌توانیم با طالبان صلح کنیم

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان نیز در سخنانش در نشست «تروریسم، تهدید متحول» در مجمع دیپلماسی آنتالیای ترکیه به چگونگی صلح میان حکومت و طالبان‌ پرداخت و گفت: ما می‌توانیم با طالبان صلح کنیم؛ به‌ این خاطر که آنان افغان هستند؛ آن‌ها باید کشتار مردم را متوقف سازند. اما ما نمی‌توانیم با القاعده، داعش و گروه‌های دیگری که افغان نیستند، صلح کنیم. هدف ما تنها این است که کشورمان را ترک کنند.

 آمریکا: تغییری در برنامه خروج ایجاد نمی‌شود

در شرایطی که ارتش افغانستان در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد و به کمک‌های نظامی برای مقابله با طالبان نیاز مبرم دارد، سخنگوی پنتاگون در واکنش به سقوط مناطق مختلف گفت: فرماندهان آمریکا به صورت روزانه تحولات این کشور را مورد بررسی قرار می‌دهند. جان کربی با بیان اینکه تغییری در برنامه خروج نظامیان خارجی ایجاد نمی‌شود، افزود: ارتش آمریکا در حال بررسی چگونگی کمک به نظامیان افغان است. وی تأکید کرد: جنگ راه حل بحران افغانستان نیست و تلاش برای پیروزی از طریق نظامی تنها موجب بی‌ثباتی در این کشور خواهد شد.

 کرزی: آمریکا جنگ و بحران را به ارث گذاشت

در همین حال، رئیس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به شرایط وخیم امنیتی افغانستان گفت: آمریکا برای مبارزه با افراطی‌گری و همچنین ایجاد امنیت به افغانستان آمد و ۲۰ سال پس از آن با شکست در هر دو هدف خود در حال ترک این کشور است. حامد کرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تأکید کرد: ایالات متحده یک ملت جنگ‌زده و پر از بحران را از خود به ارث گذاشته‌است. کرزی همچین خواستار خروج آمریکا از افغانستان شد و گفت: ملت افغان یکصدا به دنبال صلح بوده و وقت آن رسیده است آینده و سرنوشت کشور خود را به دستان خود بگیرند. وی با بیان اینکه وضع حاضر حاصل حضور نیروهای خارجی است، تأکید کرد: مردم باید بدون حضور نظامیان خارجی از کشور خود دفاع کنند و خروج آمریکا از افغانستان برای مردم این کشور بهتر است. کرزی در پایان خاطرنشان کرد: تنها راه باقیمانده برای پایان جنگ به خود افغان‌ها بستگی دارد، اینکه به این درک برسند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از کشتن دست بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.