دولت دوازدهم با راه اندازی نسل پنجم اینترنت (۵G) در مشهد، گام پنجم خود را برای توسعه نسلهای اینترنت در این شهر برداشته و با تکیه بر توان داخلی، زمینه رشد و خلاقیتهای جدید نوآورانه در این شهر را برای نسل جوان فراهم کرده است.

نسل پنجم اینترنت در مشهد، تداوم توسعه با تکیه بر توان داخلی

به گزارش قدس آنلاین، گسترش دنیای دیجیتال منجر به استفاده روز افزون از اینترنت شده است، تا آنجا که اتصال به اینترنت و استفاده از نوع با کیفیت آن به عنوان یکی از مهمترین مولفه های اشتغال، کار و حتی حقوق شهروندی مردم قرار گرفته است، در این میان کیفیت بالای اینترنت تلفن همراه از دیگر مولفه هایی است که بسیاری از افراد تمایل دارند در هر لحظه و در هر مکان از اینترنت با کیفیت بهره مند باشند.

بزرگترین رویداد در گوشی های تلفن همراه، استفاده از اینترنت بوده و اینترنت تلفن همراه یا GPRS نقش مهمی در گسترش اپلیکیشن های موبایل و سایت ها داشته است، علایم مختلفی مانند همچون E، G، ۳G، H، H+، ۵G که هنگام اتصال به اینترنت در نوار وضعیت تلفن همراه نمایش داده می­‌شوند، بیانگر نسل­ های مختلف از اینترنت هستند که نوع اتصال و کیفیت و سرعت آن را نشان می دهند و از آنجا که امروزه سرعت اینترنت برای کاربران اهمیت زیادی دارد، لذا هر چه نسل اینترنتها بالاتر باشد استقبال بیشتری از آنها به عمل می آید.

فناوری و تکنولوژی بسیار سریع پیشرفت می کند و از سال ۲۰۰۱ تاکنون چهار نسل از اینترنت تلفن همراه یا GPRS معرفی شده‌­اند و نسل پنجم نیز در برخی کشورها همچون کره جنوبی، ژاپن و چین در حال استفاده است و شاید کمتر کسی تصور می کرد که فناوری نسل پنجم تلفن همراه به این سرعت وارد ایران شود و بسترهای مناسب برای استفاده از آن فراهم گردد اما این اتفاق در ایران افتاد و مشهد یکی از نخستین شهرهایی بود که در دولت دوازهم از اینترنت نسل پنجم برخوردار شد.

با این حال قبل از راه اندازی نسل پنجم اینترنت در مشهد، پهنای باند اینترنت در شرق کشور با اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها ۲برابر شده و پایه ریزی لازم برای این توسعه انجام گرفته بود.

 به گفته معاون شرکت مخابرات خراسان رضوی، پارسال این استان کریدور ارتباطی منطقه شرق کشور با ظرفیت ۵۰ گیگابایت بر ثانیه برای استان‌های مستقر در این منطقه تعیین شده بود.

غلامرضا شرکتی افزود: این ظرفیت، جوابگوی نیاز مشترکان با توجه به مصرف آنها نبود که با اصلاحات انجام شده پهنای باند اینترنت برای شرق کشور ارتقا یافت و هم اکنون پهنای باند اینترنت در شمال شرق کشور به ۱۰۰ گیگابایت برای پنج استان شامل استانهای سه گانه خراسان، گلستان و  سیستان و بلوچستان افزایش یافته است که در صورت نیاز مشترکان این ظرفیت قابل ارتقا است.

پهنای ۱۰۰ برابری باند نسل پنجم اینترنت

پارسال طی مراسمی با حضور مقامات کشوری اطراف حرم مطهر رضوی و همچنین کارخانه نوآوری مشهد زیرپوشش نسل پنجم اینترنت پرسرعت و اپراتور همراه اول ۵G قرار گرفت تا بخشی از نیاز چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن همراه اول خراسان رضوی را تامین کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال شاهد افتتاح سایت همراه اول "۵G" در مشهد برای نخستین بار در کشور بودیم که پهنای باندش تا ۱۰۰ برابر نسل چهارم بوده است.

دکتر سید ستار هاشمی افزود: نسل پنجم اینترنت در ادامه نسل های قبلی قلمداد نمی شود بلکه زیست بومی است که امکان رشد و خلاقیتهای جدید نوآورانه را در کشور ایجاد می کند و بهره برداری از نسل پنجم در کشور متناسب با نقشه راه و برنامه ریزی های انجام شده در سالهای اخیر بوده است که طبق پیش بینی ها تا سه سال آینده در سطح کشور فراگیر خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در سطح کشور اولین سایت نسل پنجم توسط اپراتور همراه اول در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) و کارخانه نورآوری شهرداری مشهد به بهره برداری رسید و تاکنون نسل پنجم اینترنت توسط اپراتور ایرانسل در استانهای شیراز و تهران هم افتتاح شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش پهنای باند، قابلیت اطمینان، حداقل تاخیر در ارسال و دریافت پیام و استفاده موثر از فرکانس از مزیتهای مهم  راه اندازی نسل پنجم اینترنت در سطح کشور است و نسل پنجم اینترنت در رونق و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، حوزه پزشکی از راه دور و آموزش الکترونیک نقش موثری دارد.

هاشمی افزود: استفاده از ظرفیت نظارت عمومی کم هزینه، اثر بخش‌ترین نوع نظارت است که از طریق افزایش پهنای باند حاصل می شود که مثال ساده آن امتیاز دهی مردم مثلا در خصوص یک پزشک است که وقت اینترنتی می دهد.

وی اضافه کرد: اینترنت ۵G صرفا یک بستر ارتباطی نیست بلکه به معنی در کنار هم قرار دادن مولفه های مختلف خلق ثروت و ارزش افزوده و حد نهایی انتظار از این نسل اینترنت همچون انجام جراحی از راه دور است و با آن در کنار عدالت ارتباطی، عدالت خدماتی نیز می‌توان داشت و طبق پیش‌بینی‌ها نسل پنجم ارتباطات تا سال ۲۰۲۴ جهانی خواهد شد و ما باید در این ارتباط آمادگی لازم را داشته باشیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری نسل پنجم را بستری برای ایجاد خلاقیت و شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: براساس مطالعات و پیش‌بینی‌های جهانی، فراگیری نسل پنجم در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد اما این موضوع به معنی آن نیست که باید منتظر شویم و دست روی دست بگذاریم، بلکه باید آمادگی لازم برای جذب این فناوری را در کشور ایجاد کنیم.

شهردار مشهد نیز در این باره معتقد است که زیرساخت‌های موجود فعلی همراه اول در مشهد مناسب نیست و شهرداری می‌تواند در همه زمینه‌ها به بهبود اوضاع کمک کند.

محمدرضا کلایی، اقدام همراه اول برای انتخاب مشهد جهت راه‌اندازی فناوری ۵G را مطلوب برشمرد و گفت: برای توسعه خدمات ارتباطی در کنار همراه اول هستیم ضمن این که تفاهمنامه مشترکی نیز با همراه اول داریم تا بتوانیم زیرساخت‌های مبتنی بر فیبرنوری را به عنوان یک بهره‌بردار و از طریق شرکتی مشترک، در اختیار این اپراتور قرار دهیم تا زمینه رشد خدمات ارتباطی بیش از پیش تسهیل شود.

محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز، انتخاب نقطه آغازین ارائه ۵G توسط همراه اول از شهر مشهد را بسیار هوشمندانه توصیف کرد و گفت: شعار محوری ما در شورای شهر «مشهد شهر هوشمند، شهر امید و زندگی» است و ارائه خدمات در زمینه هوشمندسازی شهر مشهد نیاز به زیرساخت‌ها و بسترهایی دارد که این قبیل اقدامات همراه اول، جزء الزامات موفقیت ما در مسیر مدیریت شهری است.

استفاده از سریع ترین اینترنت جهان با نسل پنجم

مشترکان همراه اول که دارای گوشی ۵G هستند می‌توانند در نقاط تحت پوشش از جدیدترین و سریع‌ترین اینترنت جهان استفاده کنند. همچنین برای سایر مشترکان که گوشی ۵G ندارند از طریق مودم و سرویس وای‌فای امکان استفاده از این فناوری وجود دارد.

همراه اول بحث مطالعه و ورود به فناوری ۵G را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرد و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های ایرانی، فرآیند بومی‌سازی این فناوری را پیش برد و هم‌اکنون نیز راه‌اندازی عمومی سایت‌های ۵G را بدلیل توجه ویژه به تمرکززدایی و عدالت ارتباطی از شهر مشهد مقدس آغاز کرده است.

«فناوری نسل پنجم» نیز مانند هر نسل از فناوریهای ارتباطی، با ارائه قابلیت‌های چشمگیری نظیر تحقق سه مؤلفه کلیدی پهنای‌باند زیاد، ‌ پایداری بالا در ارتباطات انبوه و نرخ تأخیر بسیار پایین مسیر زندگی انسان‌ها را مدرن‌تر و انقلابی در ایجاد ارتباطات دیجیتال ایجاد خواهد کرد.

در حالی که توجه نسل‌های گذشته ارتباطی بیشتر بر نحوه اتصال گوشی‌های هوشمند و ایجاد تجربه کاربری مطلوب‌تر در استفاده از این ابزار بود اما «نسل پنجم»، فناوری است که با رویکرد هوشمندسازی ارکان مختلف دنیای واقعی، به دنبال خلق تجربه‌های نابی از مفهوم «شهر هوشمند» با اتصال تمامی دستگاه‌های هوشمند به یکدیگر است.

بنابراین با توسعه و پیاده‌سازی این نسل جدید از فناوری در هسته شبکه‌های ارتباطی، مفاهیم بدیعی چون «اینترنت اشیاء» و «هوش مصنوعی» با سرعت بسیار بالا فرصت بروز و ظهور یافته و یک گام به سوی «تحقق رویای دیجیتال» که یکی از آرزوهای بلند بشر مدرن است برداشته می‌شود.

شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور و با مأموریت تحقق رویای دیجیتال، در سال ۱۳۹۶ قراردادهایی را با نوکیا و اریکسون در این زمینه منعقد و در نمایشگاه تلکام ۱۳۹۶ هم یوزکیس‌هایی را با کمک دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف در این نسل ارائه کرد.

عضو هیات مدیره همراه اول نیز در این باره گفته است: از سال ۹۵ کارهای پژوهشی در ارتباط با همراه اول ۵G را شروع کردیم و در نمایشگاه تلکام سال ۹۶ و ۹۷ نیز نخستین دستاوردها را ارائه نمودیم، مسیر سختی برای رونمایی انتخاب کردیم که جوانان و متخصصان بر این فناوری مسلط شوند و امروز شرکت‌های ایرانی راه اندازی نسل پنجم اینترنت را بر عهده دارند.

بابک تراکمه افزود: افزایش پهنای باند، قابلیت اطمینان، حداقل تاخیر در ارسال و دریافت پیام و استفاده موثر از فرکانس از مزیت‌های مهم  نسل پنجم اینترنت است که در رونق و توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، صنایع، بنادر، حوزه پزشکی از راه دور و آموزش الکترونیک نقش موثری دارد.

وی ضمن قدردانی از اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور که اپراتورها را به سمت توسعه نسل‌های جدید فناوری کشانده است ادامه داد: همراه اول از سال ۱۳۹۶ که یوزکیس‌هایی مبتنی بر فناوری ۵G ارائه داد، دغدغه توسعه این نسل با تکیه بر توان داخلی و تسلط بر آن را داشت.

او اظهار داشت: همراه اول در راه توسعه فناوری ۵G راهِ سختی را در پیش گرفت تا جوانان این مرز و بوم بر این فناوری مسلط شونددر حالی که راه ساده‌تر این بود که همه کار را به تامین کننده‌های خدمات خارجی بسپاریم و ظرف یک‌ماه این فناوری را روی شبکه پیاده‌سازی کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.