عباس العرداوی گفت: عراق کشوری است که بیش از چهل و پنج درصد از نیازهای خود را از طریق تبادلات تجاری با ایران برطرف می‌کند و در نتیجه نصف اقتصاد عراق از این طریق تأمین می‌شود.

وابستگی ۵۰ درصدی اقتصاد عراق به ایران/ تحریم‌های آمریکا چه آسیب‌هایی را به منافع ملت عراق وارد کرده است؟+ویدئو

قدس آنلاین: ایران و عراق دو کشوری هستند که نام آنها از دیرباز تاکنون با یکدیگر گره خورده و گرچه ملت‌های این دو کشور زبانی متفاوت بایکدیگر دارند اما اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و سیاسی پیوندی را بین دو ملت ایجاد کرده است که ناگسستنی است.

از لحاظ سیاسی و اقتصادی نیز دو کشور عراق و ایران، طی سال‌های اخیر هموار کامل کننده یکدیگر بوده‌اند و گرچه برخی سنگ اندازی‌ها از جانب دشمن و تحریم های ظالمانه با هدف فشار بر دو ملت، موانعی را در مسیر روابط به ویژه اقتصادی و تجاری ایجاد کرده اما این روابط امروز در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و هر دو طرف اهمیت آن را درک می‌کنند.

براین اساس و با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که چه از لحاظ سیاسی و اقتصادی و چه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای دو کشور و مدو لت وجود دارد، تقویت این روابط و عمق دادن به آن به ویژه در شرایط ظالمانه تحریمی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌طلبد تا تلاش مضاعفی از سوی مسئولان دو کشور در این راستا انجام گیرد.

روابط ایران و عراق باید مبتنی بر منافع مشترک باشد نه تحریم های آمریکا

به همین مناسبت، «عباس العرداوی» مدیر شبکه «الهدف» عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به تحلیل ابعاد مختلف روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق پرداخت و گفت: روابط ایران و عراق در همه زمینه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا این روابط همسو با واقعیت‌های حساس سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور بوده و در حال حاضر این روابط در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

عباس العرداوی افزود: این روابط گاهی از جانب آمریکا تحت فشار قرار می گیرد که به نظر من نیاز است در این روابط فقط منافع مشترک مبنای کار و فعالیت باشد و در همه زمینه ها تحکیم و تقویت شود.

دسترسی ایران به اموال خود، حق بدیهی آن است

مدیر شبکه الهدف در ارتباط با اموال بلوکه شده ایران یا بدهی های عراق به آن توضیح داد: اموال بلوکه شده و موضوع بدهی‌ها یکی از پرونده‌هایی است که همواره از طرف آمریکا تحت فشار، محدودیت و ممنوعیت قرار می گیرد و ایالات متحده مانع از استفاده جمهوری اسلامی از این اموال که حق بدیهی آن است و یا مانع از تجهیز بخش انرژی عراق می‌شود.

وی تأکید کرد: براین اساس، آمریکا در جلوگیری از اقدام بانک مرکزی عراق در پرداخت این اموال نقش دارد و عراق همواره برای پرداخت بدهی‌های خود به ایران به شکل روان، مطلوب و مناسب با چالش مواجه بوده است.

نیمی از اقتصاد عراق به ایران وابسته است

العرداوی در مورد نقش عراق در تسهیل تحریم ها علیه ایران و تلاش برای روابط تجاری با جمهوری اسلامی ادامه داد: عراق کشوری است که بیش از چهل و پنج درصد از نیازهای خود را از طریق تبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران برطرف می کند و در نتیجه نصف اقتصاد عراق از این طریق تأمین می‌شود و حتی ظرفیت بیشتر از این را دارد.

تحلیلگر عراقی تأکید کرد: براین اساس تحریم های آمریکا به عراق آسیب زیادی می‌زند و اجازه نمی‌دهد ثبات اقتصادی در این کشور برقرار شده و به طور قطع این تحریم ها، ظالمانه بوده و از این رو بغداد همیشه می‌کوشد تا معافیت هایی را از این تحریم ها دریافت کند و از طرفی دیگر جزئی از حلقه محاصره علیه ملت مسلمان ایران نباشد.  

برقراری رابطه میان ایران و عربستان باعث ثبات منطقه می‌شود

وی در ارتباط با نقش عراق در میانجیگری بین ایران و عربستان تصریح کرد: صحبت‌های زیادی در مورد گفت‌وگوهای جاری بین جمهوری اسلامی و عربستان مطرح شده و عراق در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی نیز تلاش های  زیادی برای ایجاد فضای مناسب در روابط این دو کشور انجام داده است. این روابط برای منطقه اهمیت زیادی دارد و حقیقتا مهم است که بین ایران و سعودی تفاهمات لازم صورت گیرد زیرا عربستان نقش زیادی در اشاعه تروریسم و خشونت در منطقه داشته است؛ بنابراین تدبیر و تفاهامات با ایران می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی را برای امنیت منطقه داشته باشد و می تواند مردم منطقه را از شرارت‌های آل سعود نجات دهد.

لغو روادید بین دو کشور، اقتصاد و گردشگری دو طرف را رونق می‌دهد

العرداوی در بخش دیگری از مصاحبه به سوالی در ارتباط با اهمیت لغو روادید و ویزا بین ایران و عراق پاسخ داد و گفت: موضوع لغو روادید بین دو کشور به ویژه در موسم زیارت ها مانند اربعین و ایام ولادت و شهادت ائمه علیهم السلام که رفت و آمدها بسیار زیاد است، اهمیت قابل توجهی دارد و این تصمیم نه فقط برای تسهیل عبور و مرور شهروندان مفید است، بلکه موضوع گردشگری و اقتصاد در دو کشور را رونق می دهد و علاوه براین برای تحکیم و تقویت روابط اجتماعی و سیاسی دو طرف تأثیرگذاری بسزایی خواهد داشت.

مقاومت اجازه فریبکاری در پرونده اخراج نیروهای خارجی را به آمریکا نمی‌دهد

مدیر شبکه الهدف در پایان به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و اجرای قانون پارلمان عراق پرداخت و تصریح کرد: این پرونده نیز بسیار مهم است و گروه‌های سیاسی بر اجرای آن تأکید دارند. گروه‌های مقاومت هم اعلام کرده‌اند که تا زمانی که این نیروها خارج نشوند آنها را هدف قرار خواهند و اجازه نمی‌دهند تا آمریکا در این پرونده فریبکاری کند یا این قانون را دور بزند. بنابراین به طور قطع اراده عراق بر خروج این نیروها از کشور و اراده مقاومت بر اخراج آنها از منطقه قرار دارد و انشالله به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.