رییس سازمان ملی استاندارد گفت: انگیزه و همت تولید کنندگان زعفران در خراسان رضوی باعث رشد و تعالی این محصول شده و این فرایند باید در کشور الگو شود.

 تولید زعفران خراسان رضوی باید در کشور الگو شود

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا شریعتی  در بازدید از کارخانه زعفران مصطفوی در مشهد افزود: این سرمایه گذاری ها باید برای سایر محصولات کشاورزی نیز در کشور تدوین و الگوبرداری شود.
وی ادامه داد: اگر این اقدامات انجام نشود این محصول نیز مانند فرش و زیره از ما ربوده خواهد شد بطوریکه فرش هندی و دیگر کشورها جایگاه جهانی فرش ایران را تصاحب کرده است.
رییس سازمان ملی استاندارد گفت: اگر اقدامات سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران (اوسک) در خراسان رضوی برای زعفران انجام نمی‌شد آنجه بر سر فرش ایران آمده بر سر زعفران هم می آمد.

وی افزود: سازمان اوسک به منافع شرکتها، کشاورزان و سایر اجزای زنجیره تولید زعفران نیز توجه کرد. 

شریعتی ادامه داد: اشکال اساسی در حوزه کشاورزی کشور نبود الگوی کشت برای کشاورزان است لذا با ارایه الگوی کشت مناسب به کشاورزان می توان شاهد بهره وری و تولید محصولات باکیفیت بود.

وی گفت: با تلاشهای صورت گرفته حدود ۱۰ سال است، استانداردهای جهانی زعفران که پیشتر در اختیار اسپانیایی ها بود با محوریت خصوصیات زعفران ایران تدوین شده و اکنون خصوصیات زعفران ایرانی مبنای استاندارد جهانی این محصول است.

رییس سازمان استاندارد: تولید زعفران خراسان رضوی باید در کشور الگو شود

رییس شرکت زعفران مصطفوی نیز گفت: در حال ساخت کارخانه جدید به مساحت ۱۸ هزار متر هستیم و واحد جدید دارای هفت خزانه زعفران است.

سید احسان مصطفوی افزود: باید سازمانی باشد که مجموعه های مختلف تولید و فرآوری زعفران را زیر پوشش قرار دهد.
موسس سازمان اوسک ادامه داد: علاوه بر طرح های مختلف تحقیقاتی با همکاری دانشگاه فردوسی و با استفاوه از یک نرم افزار برای تعیین بهترین زمان و میزان کشت، طرح توجیهی کشت را برای کشاورزان تهیه کرده‌ایم.
وی گفت: پیشتر تولید و کشت بدون برنامه وضعیت نامناسبی برای تولید زعفران ایجاد کرده بود که این طرح توجیهی کشت از  عدم نوسان قیمت جلوگیری می کند.

رییس سازمان ملی استاندارد در سفر یک روزه به مشهد از واحد تولیدی زعفران مصطفوی و شرکت عالیس در شهرکهای صنعتی مشهد و چناران بازدید کرد.  

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.