پلیس فدرال آمریکا (FBI) شامگاه سه‌شنبه یکم تیرماه، در اقدامی ناگهانی که نقض فاحش آزادی بیان تعبیر شده و استانداردهای دوگانه یانکی‌ها را در این مقوله نشان می‌دهد، دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.

 دیکتاتوری دات کام

در حالی که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این باره امتناع کرده، وزارت دادگستری ایالات متحده که سابقه اقدام‌های مشابه را دارد، بیانیه‌ای صادر و در آن مدعی شد: «اقدام آمریکا در توقیف وب‌سایت‌های مختلف بر اساس قانون و به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا توسط آن‌ها صورت پذیرفت»! این بیانیه توضیح می‌دهد عناصر دولت ایران، که شامل IRTVU و دیگر  مواردی از این دست که در نهادهای خبری و رسانه‌ها مبدل شده‌اند، با  کارزار جعل اطلاعات و عملیات‌های بدخواهانه نفوذ، ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند.

ازجمله وب‌سایت‌هایی که آمریکایی‌ها اقدام به توقیف آن‌ها کردند، می‌توان به «العالم»، «پرس تی وی»، «الکوثر»، «المسیره»، «النبأ»، «الفرات»، «کربلاء»، «اللؤلؤ»، «النعیم»، «فلسطین الیوم»، «آفاق»، «الاشراق»، «المعلومه» و «المسار الاولی» اشاره کرد. نکته قابل تأملی که در تصمیم اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به چشم می‌خورد، مسدود ساختن شبکه‌های غیرسیاسیِ دینی در کنار شبکه‌های متعلق به محور مقاومت است که ازجمله آنها می‌توان به «الکوثر» و «کربلاء» اشاره کرد. سایت شبکه کربلا وابسته به حرم امام حسین(ع) یک شبکه غیرسیاسی است که اقدام به پخش زنده مراسم‌هایی می‌کند که در حرم امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

خطیب‌زاده: از راه‌های قانونی پیگیری می‌کنیم

گام خصمانه جدید دولت بایدن علیه کشورمان البته واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف وب‌سایت رسانه‌های زیرمجموعه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را مصداق تلاش سیستماتیک ایالات متحده برای مخدوش کردن آزادی بیان و خاموش کردن صداهای مستقل در فضای رسانه‌ای دانست و تأکید کرد تهران این موضوع را از مجاری حقوقی پیگیری می‌کند.

آمریکا پیش از این در بهمن‌ سال ۱۳۹۷ دامنه دات‌کام خبرگزاری فارس را مسدود کرده بود. دولت آمریکا علاوه بر این، شهریور سال ۱۳۹۹ اعلام کرد سه وب‌سایت‌ مورد استفاده توسط شرکت‌هایی که در انتقال نفت ایران به ونزوئلا نقش داشته‌اند، توقیف کرده است.

پس از اقدام آمریکا در مسدود کردن وب‌سایت شبکه‌های خبری مقاومت، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی نیز تأکید کرد این حرکت بیانگر آن است که پیام این شبکه‌ها به مقصد رسیده و اثرگذار بوده است.

دشمنی آمریکا با «آزادی بیان» چیز جدیدی نیست

آمریکا درحالی به راحتی رسانه‌های مقاومت را مورد هجمه قرار می‌دهد که دولت جدید این کشور با شعار دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان روی کار آمده است. روزنامه لبنانی البناء به همین بهانه در مقاله‌ای نوشت: به طور ناگهانی و بدون اطلاع و هشدار قبلی وب‌سایت‌های شبکه‌های تلویزیونی متعلق به محور مقاومت مسدود شد. این اقدام دروغ بودن ادعای آمریکا درباره پایبندی به آزادی بیان در مطبوعات را نشان می‌دهد که البته موضوع جدیدی نیست. در ادامه این گزارش آمده است: واشنگتن در حالی رسانه‌های وابسته به مقاومت را مورد هجمه قرار می‌دهد که درباره نقض جدی و دردناک حقوق بشر در بسیاری از کشورهای همپیمان خود از جمله عربستان سعودی و بحرین سکوت می‌کند.

«علی فاهم» تحلیلگر مسائل عراق نیز در واکنش به تصمیم واشنگتن در پیامی توییتری نوشت: عجیب این است که برخی وب‌سایت‌هایی که از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا بسته شده‌اند، وب‌سایت‌هایی دینی و غیر سیاسی هستند. از آنجایی که رسانه‌های مقاومت در منطقه منافع و مصالح آمریکا و متحدانش را با خطر مواجه ساختند، واشنگتن تصمیم به مسدود کردن آن‌ها گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.