صنعت دامپروری یک صنعت وابسته به کشاورزی است که مهم‌ترین بخش هزینه‌های تولید را هزینه خوراک دام دربرمی‌گیرد.

 خشکسالی، گرانی علوفه  و جولان دلال‌ها در بازار دام

طبق اعلام جهاد کشاورزی، در حال حاضر خراسان شمالی بیش از ۲میلیون رأس دام سبک و سنگین دارد اما تولیدکنندگان برای تأمین علوفه و نگهداری دام شرایط سختی دارند.

در شرایط کنونی ازدیاد جمعیت دام از یک سو و هزینه بالای تولید ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه از سوی دیگر دامداران را تحت فشار گذاشته است و به گفته دامداران استان نگهداری دام برای آنان در شرایط فعلی مقرون به‌ صرفه نیست که همین امر موجب شده دام‌های خود را زودهنگام روانه کشتارگاه کنند.

یکی از دامداران استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با قدس یکی از عمده مشکلات دامداران استان را گرانی و کمبود نهاده‌های دامی عنوان می‌کند و می‌گوید: متأسفانه اکنون دامداران با کمبود علوفه در استان مواجه هستند در صورتی که علوفه در استان‌های مجاور ما فراوان است.

غلامحسین توحیدی اظهار می‌دارد: سال گذشته قیمت بره کیلویی ۵۰ هزار تومان و جو هزار و ۷۰۰ تومان بود ولی امسال جو کیلویی ۷هزار تومان، کاه کیلویی ۶هزار تومان و بره کیلویی ۳۵ هزار تومان شده است.

وی می‌افزاید: اکنون با توجه به کمبود علوفه و گرانی آن مجبور هستیم دام‌های خود را به مراتع ببریم که آن هم با مخالفت منابع طبیعی و محیط زیست مواجه می‌شود.

فروش بره‌های نارس

یکی دیگر از دامداران استان می‌گوید: اکنون در استان گلستان هزینه برخی نهاده‌ها حتی به نصف قیمت می‌رسد، اما باز هم واسطه‌گری موجب شده تا نیاز دام با قیمت بسیار بالا به دست ما دامداران برسد.

حمید علی‌آبادی با بیان اینکه استان گلستان بر اساس اعلام جهاد کشاورزی رتبه سوم تولید گندم را در کشور دارد ادامه می‌دهد: وجود دلالان و واسطه‌ها بزرگ‌ترین مشکلات سر راه ماست، در حال حاضر قیمت هر پرس کاه و دیگر علوفه‌ها که در کلاله و گرگان ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان است ما باید بالای ۶۰ هزار تومان خریداری کنیم.وی با بیان اینکه دامداران نمی‌توانند در فصل کشاورزی نهاده‌های دام خود را تهیه کنند، اظهار می‌دارد: برای ما دامداران قیمت این علوفه مقرون به صرفه نیست و اگر جهاد کشاورزی از فرصت‌های بدست آمده به نفع دامداران استان بهره نبرد مجبور به فروش دام حتی بره‌های نارس خواهیم بود.

کاهش قیمت دام زنده

رئیس اتحادیه دامداران مرکز خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه قیمت خرید دام زنده بسیار پایین است و دامداران از وضعیت بازار ناراضی هستند می‌گوید: ابتدای سال قیمت هر کیلو بره ۶۰ هزار تومان بود اما اکنون این قیمت به ۳۵ هزار تومان کاهش یافته است.

حسینعلی حصاری با اشاره به گرانی نهاده‌های دامی اظهار می‌دارد: خشکسالی و گرانی نهاده‌ها سبب شده تولید برای دامداران به صرفه نباشد از این رو عرضه بره‌ها در بازار و همچنین فروش دام‌ داشتی افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه دامداران مرکز استان خراسان شمالی از مسئولان خواست برای حمایت از دامداران نهاده بیشتری در اختیار این تولیدکنندگان قرار دهند.

کاهش ۵۵ هزار تنی تولید علوفه

پیش از این مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم از کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی استان به علت وقوع خشکسالی طی امسال خبر داد.

حسن وحید با بیان اینکه تعداد دام‌های موجود در خراسان شمالی دو و نیم تا سه برابر بیشتر از ظرفیت مراتع استان است، گفت: ظرفیت میزان تولید علوفه در این استان تا حدود ۱۲۰ هزار تن است که خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها موجب شده تولید علوفه ۵۵ هزار تن کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.