پژوهشگران آلمانی طی مطالعات جدید توانستند با الهام از چسبندگی موهای پای عنکبوت، چسبی قوی با ویژگی برگشت پذیری ابداع کنند.

الهام از موهای پای عنکبوت برای ساخت چسب‌های قوی

به گزارش قدس آنلاین، یک گروه بین المللی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود برای اولین بار به این موضوع دست یافتند که ویژگی‌های ساختارهای شبیه به مو که پای چسبنده یک گونه عنکبوت موسوم به "Cupiennius salei" را شکل می‌دهد، متغیرتر از آن است که پیشتر تصور می‌شد.

در واقع یافته‌های این پژوهش جدید به سوالاتی مانند چگونه عنکبوت‌ها مستقیم رو به بالا می‌روند  یا حتی به صورت وارونه از سطوح گوناگون عبور می‌کنند؛ پاسخ داده شده است. این پژوهش باعث شده فرصت جدیدی برای ایجاد چسب‌های قوی الهام گرفته از طبیعت ایجاد شود؛ البته سال‌های زیادی است که دانشمندان برای درک بهتر ویژگی‌های پای عنکبوت تلاش می‌کنند.

کلمنس شابر (Clemens Schaber) پژوهشگر دانشگاه کیل (University of Kiel) آلمان و سرپرست این پژوهش گفت: زمانی که این پژوهش را شروع کردیم، تصور ما براین بود که بهترین میزان چسبندگی را برای همه موها پیدا کنیم؛ اما در کمال تعجب مشاهده کردیم نیروی چسبندگی بین تک تک موها متفاوت است.

در واقع پاهای این نوع عنکبوت از ۲۴۰۰ تارموی باریک با ضخامت یک صدم میلی متر تشکیل شده است. با جمع آوری این نمونه موها توسط شابر و همکارانش؛ میزان چسبندگی آن‌ها در سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

نکته حائز اهمیت و غیرمنتظره این است که هر کدام از موها، چسبندگی منحصر به فردی را از خود نشان داده است؛ در واقع این اختلاف چسبندگی، به آرایش ساختاری هر یک از آن‌ها بستگی دارد که پژوهشگران از طریق بررسی موها زیر میکروسکوپ این موضوع را دریافتند. به عقیده پژوهشگران، کلید نحوه بالا رفتن عنکبوت‌ها از سطوح گوناگون این تنوع در چسبندگی را ایجاد می‌کند.

البته این پژوهش فقط تعداد کمی از هزاران موی روی پای عنکبوت را مورد بررسی قرار داده است؛ اما پژوهشگران هم معتقدند همه موهای پای عنکبوت منحصر به فرد نیستند.

شابر درخصوص ادامه این پژوهش گفت: باید به این نکته توجه داشت که ارائه نانوساختارهایی مشابه ساختار پای عنکبوت و دستیابی به پایداری و اطمینان مواد طبیعی سخت است؛ اما یافته‌های این پژوهش جدید می‌تواند مدل‌های موجود را برای چسب‌های مصنوعی برگشت پذیر و بدون پسماند تنظیم کند.

او گفت: شکل‌های متفاوت تماس‌های چسبی که در سیستم اتصال عنکبوت یافت می‌شود، می‌تواند توانایی پیوستگی مواد الهام گرفته شده از طبیعت را بهبود ببخشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.