رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک گفت: با توجه به مازاد تولید شیرخشک صنعتی و پایه اولیه شیرخشک نوزاد، کمبودی در این زمینه نداریم.

کمبودی در تولید شیرخشک نداریم/ دپوی ۳۰ هزار تن کره در کارخانه ها

به گزارش قدس آنلاین سیاوش سلیمی با اشاره به اینکه کمبودی در تولید شیرخشک نداریم، اظهار کرد: با توجه به مازاد تولید شیرخشک صنعتی، هم اکنون انجمن تولیدکنندگان به دنبال صادرات هستند که اخذ مابه التفاوت صادرات به ازای هر کیلو شیرخشک ۱۶ هزار تومان و مشکلات بازگشت پول ناشی از شرایط تحریم مانع این امر شده است.

او افزود: پرداخت مابه التفاوت صادرات منجر به دپوی بالای شیرخشک در کارخانجات شده که به رغم قول مسئولان، تاکنون تعرفه صادراتی حذف نشده است.

سلیمی با اشاره به اینکه فرمولاسیون شیرخشک نوزاد در کشور وجود دارد، بیان کرد: با توجه به فرمولاسیون شیرخشک نوزاد، شیرگاو به شیرمادر شبیه سازی می شود که با این وجود مشکلی در تولید وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک با بیان اینکه پایه شیرخشک نوزاد در کشور وجود دارد، گفت: افزودنی هایی به شیرخشک نوزاد اضافه می شود که برخی از آن در ایران تولید و برخی دیگر از طریق واردات تامین می شود.

او کمبود شیرخشک نوزاد را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر حداقل ۳۰ هزار تن مازاد شیرخشک در کشور وجود دارد که با این وجود پایه اولیه شیرخشک نوزاد در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت شیرخشک داخلی نصف شیرخشک خارجی است، افزود: شیرخشک‌خارجی ۳.۵ دلار  تمام می شود، درحالیکه امکان خرید شیرخشک داخلی با نرخ ۴۵ هزار تومان به سهولت وجود دارد.

سلیمی درباره آینده بازار شیرخشک بیان کرد: گاوداران خواستار افزایش قیمت شیرخام از ستاد تنظیم بازار شدند و جلساتی در این خصوص برگزار شده است که در نهایت این افزایش قیمت می تواند بر نرخ شیرخشک هم اثر گذار باشد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک با بیان اینکه برای تهیه یک کیلو شیرخشک مقدار قابل توجهی شیرخام‌مورد نیاز است، گفت: بنابر آمار از هر ۱۱.۶ کیلوگرم شیرخام بدون چربی، یک کیلو شیرخشک استحصال می شود.

او ادامه داد: درکشور ما همه به دنبال دریافت ارز دولتی برای واردات هستند، در حالیکه این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و واحدهای تولیدکننده شیرخشک نوزاد می‌توانند با مراجعه به این واحدها، ماده اولیه مورد نیاز خود را دریافت و شیرخشک تولید کنند.

این مقام مسئول از مازاد کره در کشور خبر داد و گفت: با توجه به کاهش مصرف لبنیات در سبد مصرفی خانوار، بخشی از شیرخام تولیدی روانه کارخانه های شیرخشک می شود که از چربی آن خامه و سایر محصولات پرچرب تولید می شود، از این رو با مازاد کره در کشور روبرو هستیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه تا ۲ سال قبل واردکننده کره بودیم، اما امسال ۳۰ هزار تن مازاد کره داریم که به رغم‌پیگیری های متعدد، مجوز صادرات صادر نشده است که به دلیل همین موضوع مشکلات متعددی برای کارخانجات ایجاد شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.