معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: طرح اولیه سند راهبردی توسعه مهارت در این استان ارائه شده که با همکاری دستگاه‌های متولی حوزه مهارت آموزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین می‌شود.

 سند راهبردی توسعه مهارت در خراسان رضوی تدوین می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از استانداری خراسان رضوی، مرتضی اشرفی در نشست شورای مهارت خراسان رضوی اظهار کرد: تدوین این سند بر عهده اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان با همکاری سایر دستگاه‌های عضو شورای مهارت و تشکل‌های مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی است که پس از تکمیل و اجرای آن، مهارت آموزی و جذب نیروی ماهر در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی سازماندهی شده و نظم لازم را پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این سند شامل معرفی هر شهرستان و ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن، ظرفیت آموزش‌های مهارتی غیررسمی، رسمی عمومی (آموزش و پرورش) و رسمی عالی (دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی) و همچنین جمع‌بندی اطلاعات شهرستان‌ها است و در تکمیل آن باید از موازی کاری جلوگیری شود.

وی در تشریح ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زمان شیوع کرونا نیز گفت: از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای تعطیل بوده و صرفاً به صورت مجازی ارائه شده است.

اشرفی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید متناسب با نیاز روز جامعه احصا و تقویت شود و در صورت برگزاری کلاس‌های حضوری باید پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل طبق ضوابط اعلام شده رعایت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: عدم امکان تامین نیروی ماهر در برخی بنگاه‌های اقتصادی استان قابل مشاهده است لذا باید اعضای شورای مهارت با همراهی تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به احصای مهارت‌های مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی اقدام کنند.

وی به تشریح مراحل اجرای مصوبات پیشین شورای مهارت خراسان رضوی پرداخت و گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه سه جانبه با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد با موضوع «طراحی و ایجاد دهکده ملی مهارت» تدوین شده، همچنین طرح توجیهی ایجاد دهکده ملی مهارت نیز تهیه و پیگیری‌های لازم برای جذب فرد نیکوکار به منظور مشارکت در ساخت مرکز فنی و حرفه‌ای انجام شده است.

اشرفی عنوان کرد: زمین مورد نظر برای ساخت سه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در منطقه شهرک شهید رجایی مشهد از سوی شهرداری تامین شده که ساخت آنها در اسفندماه سال گذشته با حضور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور آغاز شده و ادامه دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: ایجاد مرکز مهارت آموزی شهید سلیمانی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با همکاری خیران و پیگیری برای تامین زمین در محله‌های پرجمعیت حاشیه شهر برای ساخت دو مرکز دیگر از طریق انعقاد تفاهمنامه با شهرداری و استانداری انجام شده است.

اشرفی خاطرنشان کرد: ساخت مرکز تخصصی مشاغل خانگی در حاشیه شهر مشهد ۱۵ درصد پیشرفت دارد و طرح نیازسنجی و نحوه بهره‌برداری و مدیریت مرکز با همکاری آموزشگاه‌های آزاد تهیه شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: به منظور ایجاد مرکز تخصصی گیاهان دارویی صادرات محور با اولویت زعفران در تربت‌حیدریه تاکنون طرح توجیهی و امکان‌سنجی آن و استانداردهای آموزشی مورد نیاز تهیه شده و برنامه‌ریزی برای بازآموزی و ارتقای مهارت مربیان رشته کشاورزی به منظور ارایه آموزش در زمینه زعفران و گیاهان دارویی انجام گرفته و همچنین با سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه تربت‌حیدریه به منظور مشارکت در ایجاد مرکز تخصصی زعفران رایزنی شده است.

وی انجام مقدمات راه‌اندازی مرکز تخصصی و دپارتمان ملی مهارت شرق کشور و ایجاد مرکز تخصصی دیجیتال مارکتینگ در خراسان رضوی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای مصوبات پیشین شورای مهارت خراسان رضوی برشمرد.

اشرفی ادامه داد: با توجه به اهمیت انسجام بخشی، همسوسازی و جلوگیری از موازی کاری در ارائه آموزش‌های مهارتی خراسان رضوی بخصوص در حوزه آموزش‌های مهارتی غیررسمی، برنامه‌ریزی لازم توسط دبیرخانه شورای مهارت استان انجام گرفته که در دستورکارهای بعدی این شورا قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.