مرکز قرآن کریم «امام سجاد(ع)» قم با برگزاری دوره‌های نوین آموزش حفظ و قرائت قرآن، فراگیران عرب‌زبان مقیم ایران را گرد هم آورده تا در وهله اول به انس بیشتر نسل جدید با قرآن، تشویق و سپس به نشر و توسعه فرهنگی قرآنی در حوزه‌های علمیه کمک کند.

مرکز قرآن «امام سجاد(ع)»؛ از ابتکار در آموزش به عرب‌زبانان مقیم ایران تا گسترش فرهنگ قرآنی در حوزه‌های علمیه

به گزارش قدس آنلاین، فتحی صالح، معاون مرکز قرآن کریم امام سجاد(ع) در شهر مقدس قم، درباره فعالیت‌های این مرکز و اهداف پیش روی آن توضیح داد.  

صالح در این باره گفت: مؤسسه قرآن کریم امام سجاد(ع) نهادی غیرانتفاعی است که در سال ۱۴۴۰ هجری قمری(۱۳۹۸ شمسی) به همت بحرینی‌های مقیم ایران در شهر مقدس قم تأسیس شد و در تمامی امور خود زیر نظر مؤسسه اسلامی «الهدی» فعالیت می‌کند. این مرکز ۵ نوع آموزش را مد نظر قرار می‌دهد که عبارتند از: تصحیح قرائت، آموزش تجوید، آموزش صوت و مقامات قرآنی، آموزش حفظ، علوم قرآنی و تفسیر.

 

در ادامه، متن کامل این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد:

 

دوره‌هایی که این مرکز قرآنی برگزار می‌کند، چه دوره‌هایی است و تا کنون چند نفر از این مرکز فارغ‌التحصیل شده‌اند؟

 

در این مرکز دوره‌های متنوعی در زمینه آموزش حفظ و قرائت قرآن برگزار می‌شود که مهمترین آنها که هنوز هم ادامه دارد، دوره حفظ تخصصی قرآن است و ۵۰ قرآن‌آموز در این دوره شرکت کرده‌اند.

 

ما همچنین در رشته قرائت قرآن، تجوید و نیز در رشته حفظ منتخب، قرآن‌آموزانی در سنین کودکی داریم، اما بیشتر تمرکز ما بر روی حفظ کل قرآن کریم است که قرآن‌آموزان مستعدی در سنین مختلف در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند، حتی دانش‌آموزی ۹ ساله داریم که  ۱۱ جزء قرآن را از حفظ دارد.

 

  آیا دوره‌ها و برنامه‌هایی برای بانوان و دختران جوان در این مرکز وجود دارد؟

 

بله. در این مرکز یک بخش برای بانوان و مستقل از بخش آقایان وجود دارد که رشته‌های صوت و لحن، تلاوت و حفظ قرآن همانند بخش آقایان در آن تدریس می‌شود.

 

در این مرکز به چه میزان از فناوری‌های مدرن و فضای مجازی برای آموزش قرآن استفاده می‌کنید؟

 

ما از تکنیک ابتکاری دارالقرآن حضرت رقیه(س) استفاده می‌کنیم که مبتنی بر شنیدن غیر متمرکز است. این روش بدین شکل است که قرآن‌آموز به صفحات بعدی که می‌خواهد در طول هفته آینده حفظ کند، گوش می‌دهد. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهد صفحه ۱۰۰ قرآن را حفظ کند، هر روز شروع به گوش دادن به این صفحه می‌کند تا زمانی که زمان حفظ آن صفحه فرا می‌رسد؛ سپس آن را بدون خطا حفظ می‌کند و همچنین ترتیل و تجوید آیات نیز با این روش بسیار بهبود می‌یابد.

در روش گوش دادن غیر متمرکز، از دستگاهی به نام USB sound (کارت صدا از طریق USB) استفاده می‌کنیم. در این روش، به هر قرآن‌آموز یک کارت صدا داده می‌شود که با آن می‌تواند به برنامه‌های موجود متصل شود و به تلاوت دیگران با صوت‌های مختلف گوش دهد.

در این روش، هر قرآن‌آموز به صوت دیگری گوش می‌دهد، به گونه‌ای که یک آزمایشگاه صوتی منحصر به فرد وجود دارد، زیرا به هر قرآن‌آموز فضای مختلف و متفاوتی را اختصاص می‌دهد و همه اینها به یک رایانه متصل هستند؛ همانطور که از زمان شیوع ویروس کرونا، از برخی برنامه‌های جدید در زمینه گوش دادن و حفظ قرآن استفاده می‌کردیم.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.