جنبش حماس در سالروز به اسارت گرفتن «گلعاد شالیت» نظامی صهیونیست که با بیش از هزار اسیر فلسطینی مبادله شد، تاکید کرد که هنوز دستانش در پرونده مبادله اسرا با رژیم صهیونیست پر است.

 سالروز اسارت «گلعاد شالیت»؛ هنوز دست مقاومت در تبادل اسرا پُر است

قدس آنلاین: پس از گذشت ۱۵ سال از عملیات به اسارت گرفتن «گلعاد شالیت» در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶، جنبش حماس تاکید کرد که «یگان در سایه» در «کتائب عزالدین القسام» - شاخه نظامی این جنبش - همچنان چندین نظامی اشغالگر اسرائیلی را در اسارت خود دارد و منتظر دستیابی به یک توافق جدید برای مبادله اسرا و آزادی اسرای فلسطینی از زندانهای رژیم صهیونیستی است.

گلعاد شالیت در سال ۲۰۰۶ به اسارت کتائب القسام درآمد و در سال ۲۰۱۱ با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شد. کتائب القسام، نزدیک به شش سال پیش،  تشکیل یگان در سایه را رسانه ای کرد که ماموریت آن تامین امنیت نظامیان اسرائیلی به اسارت درآمده است.این یگان، ده سال پیش از اعلام موجودیت آن در رسانه‌ها تشکیل شده بود و به اعلام فرماندهان مقاومت، نیروهای آن با دقت بسیار زیاد انتخاب می شوند و آموزش‌های خاصی فرا می گیرند تا بتوانند به بهترین صورت ماموریت خود را انجام دهند.

پایگاه خبری «صوت فتح الاخباری» در گزارشی با این مضمون به مناسبت سالروز به اسارت گرفتن شالیت، نوشت: به اعتقاد «مروان عیسی» معاون «محمد الضیف» فرمانده کل کتائب القسام در هفتم ماه ژوئن  جاری گفته بود که مقاومت فلسطین برای موفقیت اجرای یک سند شرافت‌مندانه برای مبادله اسرای، برگه‌های زیادی برای چانه‌زنی دارد.

پرونده اسرای فلسطینی و آزادسازی آنها از زندانهای اشغالگر اسرائیلی اهمیت ویژه‌ای برای جنبش حماس دارد و مروان عیسی نیز تاکید کرد که این پرونده در حال حاضر، مهمترین پرونده بر روی فرماندهی القسام است.

عملیات به اسارت گرفتن شالیت یک تحول بزرگ در توانمندی‌های نظامی، امنیتی و میدانی مقاومت فلسطین به شمار می‌آید زیرا یگان در سایه  القسام، پس از اسارت این نظامی صهیونیست، توانست به مدت پنج سال وی را مخفی کند و شکست بزرگی را برای سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اشغالگران که نتوانستند در این مدت مکان اختفای این نظامی را بیابند رقم زد.

پس از شکست اشغالگران در جنگ اواخر سال ۲۰۰۸ علیه نوار غزه برای بازپس‌گیری شالیت، آنها به مذاکره غیرمستقیم با مقاومت فلسطین با میانجی مصری روی آوردند که به سند مبادله اسرا موسوم به «سند نوار ویدئویی از شالیط» منتهی شد.

به موجب این توافق، اشغالگران ۲۰ اسیر زن فلسطینی را در قبال دریافت یک نوار ویدئویی از شالیت به مدت یک دقیقه که ثابت می‌کرد وی زنده است، آزاد کردند. پس از مجموعه مذاکراتی سنگین، مقاومت فلسطین به سند تبادل اسرا موسوم به «سند وفا به آزادگان» در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ دست یافت و به موجب آن این نظامی صهیونست در قبال ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی آزاد شد. 

با بررسی کارنامه کتائب القسام در انجام عملیات‌های به اسارت گرفتن صهیونیست‌ها از زمان تاسیس تا ایجاد یگان ۱۰۱، ویژه به اسارت گرفتن نظامیان دشمن و تاسیس یگان در سایه برای حفاظت از اسرای دشمن و حفظ امنیت آنها، میزان اهتمام حماس به پرونده آزادسازی اسرای فلسطین کاملا روشن می‌شود.

جنبش حماس از زمان جنگ تابستان ۲۰۱۴، چهار اسرائیلی را در اسارت خود گرفته است که دو نفر از آن‌ها نظامی هستند که در این جنگ مشارکت داشتند و دو نفر دیگر نیز به صورت غیرقانونی وارد غزه شده بودند. در مقابل، ۴۵۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۴۱ زن و ۱۴۰ فلسطینی کم سن‌وسال و ۴۴۰ بازداشتی اداری، در اسارت رژیم صهیونیستی به سر می‌برند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.