مجتمع شناسایی و پیشگیری از آسیب‌های «شوق زندگی» با هدف پایش وضعیت آسیب‌های اجتماعی و حمایت از گروه‌های آسیب پذیر شهر به بهره برداری رسید.

مجتمع «شوق زندگی» با هدف حمایت از گروه‌های آسیب پذیر در مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین این مجتمع از دو بخش دادسرای ویژه کودکان و آسیب دیدگان اجتماعی و مرکز اجتماعی شوق زندگی که نماینده شهرداری مشهد در این مجتمع است، تشکیل شده است.

در این مجتمع دفتر طرح کودک خلاق، دفتر طرح سایه بان مهان، دفتر مرکز راه نوین برای زنان آسیب دیده، کتابخانه کودک، حوزه معاون دادستان، اتاق جلسات، شعب یک تا ۶ دادیاری، شعبه ۲۹ دادگاه خانواده، ۵ واحد مددکاری، دفتر کل دادسرا، حسابداری، واحد تشکیل پرونده، اتاق مادر و کودک و نمازخانه و بعضی بخش‌های دیگر ایجاد شده است.

 

ساز و کارهای مدیریت شهری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

شهردار مشهد در مراسم افتتاح این مرکز در محل بوستان بهار با بیان اینکه مجموعه تلاش‌هایی که در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدیریت شهری در حال انجام بود، در سال‌های اخیر به دلیل همدلی‌ای که در این شهر وجود دارد، افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: اینکه مجرمان با دست بند و پابند از مقابل کودکان آسیب دیده در دادگاه‌ها عبور می‌کردند، واقعا صحنه بدی بود و نه تنها من، بلکه هرکس دیگری را عمیقا ناراحت می‌کرد و خوشحالیم که با تدبیر دادستان در انتصاب سرکار خانم عابدین زاده به عنوان سرپرست دادسرای ناحیه ۵ و اقداماتی که پس از انتصاب ایشان رقم خورد، دیگر شاهد آن صحنه‌ها نبودیم.


محمدرضا کلائی با اشاره به حمایت‌های دادگستری استان از شهرداری در ۴ سال گذشته، گفت: اگر مردم رضایت خاطری دارند و شرکت مردم مشهد در انتخابات در مقایسه با دیگر شهرهای کشور بیش از ۲۰ درصد اختلاف دارد و شهر در بزنگاه‌ها و مشکلات امنیتی و اجتماعی سال‌های گذشته امن و متفاوت بوده است، بخشی از آن به دلیل حمایت‌های مؤثر دادگستری از فعالیت‌های اقتصادی شهرداری بوده است که لازم است تشکر ویژه‌ای از این حمایت‌ها داشته باشیم.


وی ادامه داد: باید از اعضای شورای شهر مشهد هم به دلیل مطرح کردن موضوعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی تشکر کنم. درموضوعات مختلف پروژه‌هایی انجام شده که خیران شهریار هسته اصلی آن بوده است. توجه به موضوعات شهر ترمیمی، کاهش آسیب‌ها با ساز و کارهایی که تدوین شده و اتفاقی که امروز شاهد آن بودیم همه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده است.


شهردار مشهد افزود: امیدواریم با استفاده از سمن‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند تمرکز حوزه اجتماعی سازمان اجتماعی و فرهنگی و تمرکز فرهنگ سراهای شهر به مسائلی که در این مجتمع مطرح است و به کارگیری همکاری همه دستگاه ها، اعم از بهزیستی، نیروی انتظامی و خیران، بتواند نرخ برخی از آسیب‌ها را در شهر مشهد کاهش دهد و امیدوارم که تلاش‌های مدیریت شهری در این زمینه مستمر باشد، چون تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.


شهردار مشهد همچنین در پست اینستاگرامی خود در این باره اعلام کرد که این مجموعه قرار است به عنوان یک قرارگاه فرماندهی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر باشد. در مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شوق زندگی اقدامات کارشناسی برای زیر ذره بین قرار گرفتن آسیب‌های اجتماعی و کاهش آن در بین همشهریان صورت می‌گیرد و هدف اصلی هم بدون شک حمایت از گروه‌های آسیب پذیر شهر براساس اقدامات کارشناسی خواهد بود.


وی ادامه داد: همان طور که در اجرای پروژهای شهری سعی کردیم مشهد یک الگو برای سایر شهرها باشد، در این مورد خاص هم که واقعا نیازمند هماهنگی بالایی میان دستگاه‌های مختلف و همراهی شهروندان است، همه تلاشمان به کار گرفته شده تا در حوزه مسائل اجتماعی یک گام بلند و اساسی برداریم.

 

شوق زندگی، الگوی مواجهه با آسیب‌ها

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در این مراسم با اشاره به همکاری مشترک برای شکل گیری این مرکز گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک کار جمعی و مشترک است و از ماه‌ها قبل، با مصوبه شورای شهر، هماهنگی‌های لازم بین دادستانی و سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد انجام شد و سرانجام امروز شاهد الگویی کارآمد و مؤثر در باب نوع مواجهه با آسیب‌های اجتماعی هستیم.


محمدرضا حیدری با بیان اینکه فضای داخلی این مجتمع متفاوت‌تر از سایر مجتمع‌های قضایی دادگستری استان است، افزود: رویکرد تعاملی دادگستری و مدیریت شهری در این دوره شایان قدردانی بوده است. الگوی مجتمع شوق زندگی، باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند الگویی بی نظیر برای سایر شهرها باشد و بسیار خرسندیم که این الگوی موفق در شهر امام رضا (ع) و هم زمان با آخرین روزهای کاری شورای پنجم برای شهروندان مشهدی اجرایی می‌شود و به یادگار باقی می‌ماند.

 

زندان فقط جای مجرمان حرفه‌ای است

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه افتتاح مجتمع شوق زندگی گُل ِهمه پروژه‌های عمرانی و فرهنگی شورای پنجم در شهر مشهد است، گفت: در این محل یک کار مشارکتی متفاوت و ضروری در شهر شکل گرفته است و همه از شورای شهر، شهرداری مشهد، بهزیستی، سمن ها، دادستانی و دیگر نهادها در این مکان جمع شدند تا بتوانند در راستای کاهش یک آسیب اجتماعی گام بردارند و ببینند چه اقدامی می‌توانند برای این اقشار آسیب پذیر انجام دهند.


غلامعلی صادقی با تأکید بر انتقال تجربه این مجتمع به دیگر بخش‌های قضایی گفت: اکنون شاهد سپری شدن روزهای پایانی شورای پنجم هستیم، اما کاری که شورای شهر و شهردار مشهد با کمک دادستان در این محل انجام داده‌اند، بی‌نظیر است. وی ادامه داد: امروز مجازات‌های جایگزین حبس در کشور مطرح است و دیگر زندان جواب نمی‌دهد و باید فکر دیگری برای دیگران کرد. زندان باید بماند برای بعضی از افراد و مجرمان حرفه ای.


صادقی با اشاره به نو و بدیع بودن افتتاح چنین مجموعه‌ای در کشور، افزود: نظیر شوق زندگی در کشور وجود ندارد و سابقه‌ای نبوده که بتوانیم آدرس بدهیم که بگوییم در فلان شهرستان این کار یا مشابه آن انجام شده است و به همین دلیل افتتاح این مجتمع کاری متفاوت و ضروری بوده است و باید نتایج آن بعد از یک سال بررسی شود تا ببینیم اگر انجام نمی‌شد، مشهد چه وضعیتی پیدا می‌کرد. الگوی مجتمع شوق زندگی می‌تواند در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی شود. اما ادامه این کار از افتتاح آن ضروری‌تر به نظر می‌رسد.


رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: اگر شورا مصوبه‌ای برای ساخت مجتمع شوق زندگی تصویب نمی‌کرد و شهردار جهادی مشهد پای کار نمی‌آمد و به حرف‌ها و بهانه‌های مختلفی که به وجود آمده بود توجه می‌کرد، سال‌ها بعد باید این افراد آسیب دیده را از زندان‌ها بیرون آورد.

 

افزایش ۳۷ برابری بودجه آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز افتتاح مجتمع شوق زندگی را اقدامی نوین در کشور دانست و گفت: با توجه به حجم آسیب‌های اجتماعی موجود در مشهد، مجتمع شوق زندگی بهشت برین است که می‌تواند برای کشور و حتی کشورهای اسلامی الگو باشد.


ولی اسماعیلی از افزایش شایان توجه بودجه آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: اعتبار رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی ۳۷ برابر افزایش پیدا کرد و براساس بودجه ۱۴۰۰ اعتباری که کلان شهرها برای بحث آسیب‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، حدود هزار میلیارد تومان است و این رقم برای شهرستان‌های کوچک ۴۰۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به حجم اسیب‌های اجتماعی موجود در مشهد، مجتمع "شوق زندگی" بهشت برین است.


 

الزام شهرداری به تهیه بانک اطلاعاتی آسیب دیدگان

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر نیز وجود آسیب‌های اجتماعی را دون شأن این کلان شهر دانست و تصریح کرد: رفع این آسیب‌ها و سامان دهی آسیب دیدگان، اراده و دغدغه مدیریت شهری را طلب می‌کند و راه اندازی مجتمع شوق زندگی دستاورد همین اراده و همکاری مشترک بین دستگاهی است.
سیدمحسن حسینی پویا همچنین از الزام شهرداری برای تهیه بانک اطلاعاتی آسیب‌ها و آسیب دیدگان اجتماعی خبر داد و گفت: شورای پنجم برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، مصوبه‌ای تصویب کرد که براساس آن شهرداری مکلف شده است بانک اطلاعاتی آسیب‌ها و آسیب دیدگان را تهیه کند.


 

امیدواریم شاهد هیچ کودک کاری نباشیم

معاون قضایی دادستان کل کشور هم با قدردانی از مدیریت شهری به دلیل توجه به آسیب‌های اجتماعی به ویژه کودکان کار و آسیب دیده، گفت: اینکه بهترین اتفاقات در کشور ما از مشهد و شهر امام رضا (ع) بجوشد، بسیار خوب است.
سعید عمرانی با اشاره به مسئولیت همه افراد جامعه در برابر کودکان کار، کودکان بدسرپرست و کارتن خواب‌ها بیان کرد: امیدواریم در کشور ما روزی برسد که دیگر شاهد هیچ کودک کاری نباشیم و بتوانیم این آسیب اجتماعی را ریشه کن کنیم.


 

یک مجتمع با ۵ طرح ویژه

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز هم در حاشیه افتتاح مجتمع شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شوق زندگی، با بیان اینکه شوق زندگی اولین فرهنگ سرای اجتماعی شهر مشهد است، گفت: هم زمان در این مجموعه همه سازمان ها، افراد و سمن‌هایی که خدمات و فعالیت‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و سامان دهی کودکان کار و آسیب دیده و در معرض آسیب انجام می‌دهند، فعالیت‌های مشترکی هم برای کاهش این آسیب‌ها دارند.


سیدمجتبی منتظری ادامه داد: در این مجتمع با ۵ طرح ویژه سایه بان مهر، سایه بان امید، سایه بان عدالت، طرح کودک خلاق و سایه بان مهان، سامان دهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم پرداخت. امیدواریم این مجتمع و فعالیت‌هایی که تشکل‌های دولتی و غیردولتی فعال در حوزه کودکان آسیب دیده، محجوران، زنان آسیب دیده در این مجتمع انجام می‌دهند، در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.