نخستین رژه نظامی سازمان الحشد الشعبی عراق به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس آن، امروز (شنبه) با حضور نخست‌وزیر و شماری از شخصیت‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی این کشور در دیالی برگزار شد.

 نخستین رژه نظامی الحشد الشعبی؛ نمایش قدرت عراق با حضور نخست‌وزیر+تصاویر

قدس آنلاین: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، امروز (شنبه - ۲۶ ژوئن) وارد استان دیالی شد تا در مراسم رژه نظامی سازمان الحشد الشعبی به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس این تشکیلات رسمی شرکت کند.

به نوشته پایگاه خبری «موازین»، با ورود الکاظمی به مکان برگزاری این رژه در استان دیالی، مراسم جشن سالگرد تاسیس سازمان الحشد الشعبی آغاز شد.

از زمان تاسیس سازمان الحشد الشعبی عراق، امروز، نخستین رژه نظامی این سازمان با حضور نیروهای پیاده و سایر بخش‌های رزمی و پشتیبانی این سازمان برگزار می‌شود.

تاسیس الحشد الشعبی با فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سید علی السیستانی با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد۹۳) به عنوان بنیانگذار سازمان مردمی و نظامی «الحشد الشعبی» عراق شناخته می‌شود.در پی فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق، تشکیلات مردمی الحشدالشعبی برای سازماندهی میلیون‌ها داوطلب عراقی برای مبارزه با داعش شکل گرفت. هسته اولیه الحشد الشعبی از میان شیعیان عراق بود، اما پس از آن، دیگر گروه‌های قومی و مذهبی عراق از جمله اهل تسنن، کُردها و مسیحیان و ایزدی‌ها در آن مشارکت کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق با صدور حکمی حکومتی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند ۹۴) در آخرین ماه‌های جنگ با داعش، الحشد الشعبی را یک سازمان مستقل تحت دستور مستقیم فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد.

جریانهای سیاسی حامی الحشد الشعبی نیز در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ (ششم آذر ۹۵) در ادامه سازماندهی این تشکیلات نظامی در چارچوب قوانین عراق، با اکثریت آرا، «قانون الحشد الشعبی» را در پارلمان تصویب کردند. پس از صدور این قانون در عمل این سازمان از نظر حقوقی به یک سازمان امنیتی رسمی عراق تبدیل شد. برای اعضای آن ردیف حقوقی در بودجه تعیین شد هرچند که هنوز برخی بر ضرورت ادغام آن در ارتش و پلیس تاکید دارند.

موافقت الکاظمی با برگزاری رژه نظامی بزرگ الحشد الشعبی

پیشتر اعلام شده بود که سازمان الحشد الشعبی، امسال خود را برای یک رژه نظامی بزرگ با حضور کلیه گروه‌های مسلح زیرمجموعه خود آماده می‌کند و نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی نیز با برگزاری این رژه نظامی مشابه رژه نظامی ارتش و پلیس عراق در سالگرد تاسیسشان موافقت کرده است و خواستار هماهنگی با فرماندهی عملیات مشترک در این زمینه شده است.

بنا بر این گزارش فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خواستار برگزاری این رژه در خارج از پایتخت بود و اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که قرار است این رژه در اردوگاه «اشرف» واقع در استان دیالی که مقر سابق سازمان منافقین پیش از تخلیه آن در دوره نخست‌وزیری «نوری المالکی» بوده، برگزار شود. 

برگزاری نخستین رژه الحشد الشعبی در پادگان شهید «ابومنتظر المحمداوی»

سازمان الحشد الشعبی عراق، دیروز (جمعه - ۲۵ ژوئن) اعلام کرد که کلیه مقدمات و تدارکات فنی و لجستیکی برای برگزاری این رژه نظامی صورت گرفته و قرار است که نخستین رژه نظامی این سازمان در پایگاه نظامی شهید «ابومنتظر المحمداوی» واقع در دیالی با شعار «عید الحشد» از ساعت هشت صبح (به وقت محلی) در روز شنبه آغاز شود.

بنا بر بیانیه الحشد الشعبی، این مراسم با حضور شماری از فرماندهان الحشد الشعبی، مقامات رسمی کشور، خانواده‌های شهدا، شخصیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می‌شود.

پایگاه نظامی شهید ابومنتظر المحمداوی، در ۱۰ کیلومتری شهرک «الخالص» در شمال شهر بعقوبه، مرکز استان دیالی قرار دارد و زمانی مقر اصلی گروهک تروریستی منافقین بود که در سال ۲۰۱۲، طی یک پروسه طولانی تخلیه و به دولت عراق تحویل شد.

این پایگاه مساحتی بالغ بر ۲۰ کیلومتر مربع دارد و به نوشته العربی الجدید، مرکز اصلی بروزرسانی و ارتقای سلاح‌های تحت اختیار سازمان الحشد الشعبی به شمار می‌رود.

شهید «حاتم اسود محمد» ملقب به ابومنتظر المحمداوی که به شهید فتوای مرجعیت در میان نیروهای الحشد الشعبی معروف است در جریان عملیات آزادسازی «الصقلاویه» در استان الانبار از دست تروریست‌های داعش، در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۵ به شهادت رسید.

استقرار نیروهای الحشد الشعبی در اطراف پایگاه ابومنتظر المحمداوی

«العربی الجدید» نوشت که پایگاه ابومنتظر المحمداوی، از شب گذشته شاهد استقرار شمار زیادی از نیروهای الحشد الشعبی است و ماموریت این نیروها تامین امنیت این پایگاه و اطراف آن تا پایان برگزاری رژه نظامی بزرگ امروز با حضور ۲۰ هزار رزمنده الحشد الشعبی است. 

مهند العقابی، مدیر بخش اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی نیز شب گذشته در پستی در توئیتر نوشت که شما در آستانه مشاهده نخستین رژه نظامی سازمان الحشد الشعبی هستید که فردا برگزار می‌شود.

وی نوشت: «با توجه به توصیه‌های فرماندهی، رسانه‌های الحشد الشعبی از انتشار هرگونه محتوای فنی ویژه در خصوص این رژه در وبگاه‌های رسمی اجتناب می‌ورزند».

سخنرانی مصطفی الکاظمی

مصطفی الکاظمی، امروز پیش از آغاز رسمی نخستین رژه نظامی الحشد الشعبی در دیالی گفت: نیروهای الحشد الشعبی فرزندان دولت هستند و ما به شما می‌گوییم که نقش تاریخی عراق در منطقه را بازیابی می‌کنیم.

به نوشته مرکز اطلاع‌رسانی الحشد الشعبی، وی افزود: «من به فرزندان عراق، فرزندان قهرمان الحشد الشعبی در سالروز تاسیسش درود می‌فرستم. فرزندان الحشد الشعبی، فرزندان دولت هستند و آنها همچنان به ارائه هر آن‌چه که در خدمت ملت و وطن ما است، ادامه می‌دهند».

الکاظمی ادامه داد: «شما و نیروهای امنیتی تروریسم را شکست دادید و چیزهای زیادی در مقابل شما است. با هوشیاری، نظم و تخصص شما، الحشد الشعبی حفظ می‌شود و با شما ما، نقش تاریخی عراق در منطقه را بازیابی می‌کنیم. من برای رشادت‌های شما و فداکاری‌های شهدا و خانواده‌های معززشان درود می‌فرستم.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» تصاویری از رژه نظامی نیروهای ضدزرهی با تانک‌های روسی T۷۲ و تانک‌های ارتقایافته از سوی شرکت «زین الدین» وابسته به سپاه انقلاب اسلامی ایران، نیروهای توپخانه‌ و یگان مهندسی را منتشر و اعلام کرد که نیروهای الحشد الشعبی اندکی پیش از پایان این رژه، برای دفاع از عراق و خاک آن، سوگند یاد خواهند کرد.


نیروهای مدیریت عقیدتی الحشد الشعبی نیز با عمامه، صلیب و لباس سنتی ایزدی‌ها در این رژه شرکت کردند و حضور همه عراقی‌ها گرایش‌های دینی و مذهبی مختلف با قومیت‌های مختلف را به نمایش گذاشت تا تاکیدی بر حمایت الحشد الشعبی از تمامی اقلیت‌های دینی باشد. 

 رسانه‌های عراقی، تصاویر زیادی از این رژه مهم سازمان الحشد الشعبی عراق که به اعتقاد این سازمان نمایش قدرت عراق به گروه‌های تروریستی و نیروهای خارجی برای عراق و عراقی خیری نمی‌خواهند، است، منتشر کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.