اکنون که اصلاح‌طلبان مجدداً شکست بزرگ دیگری را پس از انتخابات سال ۹۸ در کارنامه خود می‌بینند، تحمل این نمره مردود از سوی ملت همچون همیشه برای آنان دشوار است و تکرار انحلال نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همچون شورای عالی اصلاح‌طلبان وجود دارد.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در مسیر انحلال/ علوی‌تبار نخستین چراغ را روشن کرد!

قدس آنلاین:همزمان با آهنگ انتخابات اصلاح‌طلبان تشکیلات جدیدی به نام نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که بعدها به نام جبهه اصلاحات ایران تغییر نام یافت، تشکیل دادند.

مأموریت جبهه اصلاح‌طلبان جبهه اصلاحات ایران طراحی و اجرای ساز و کاری مشخص برای هماهنگی و وحدت اصلاح‌طلبان در سه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم بود.

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ساز و کار اصلاح شده شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود که سال ۹۳ به ریاست محمدرضا عارف شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در اسفند ماه سال ۹۸ بدون هیچ توضیح اضافه‌ای اعلام کرد که منحل شده است.

چرا شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان منحل شد؟

کارشناسان سیاسی علت اصلی انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را کنار گذاشتن محمدرضا عارف در وهله اول، اختلافات چهره‌های حقیقی و حقوقی، قدرت گرفتن تندروها و شکست سنگین اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ عنوان می‌کنند.

تندروها در راس هرم نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان

نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان این بار با محوریت احزاب اصلاح‌طلب شکل گرفت اما تندروها همچنان یکه‌تاز میدان بودند و به همین دلیل چهره‌های تندرویی همچون ابراهیم اصغرزاده، علیرضا علوی‌تبار و بهزاد نبوی به عنوان اعضای حقیقی در این نهاد عضویت یافتند و در نهایت بهزاد نبوی نیز ریاست آن را بر عهده گرفت.

این جبهه در جریان انتخابات ریاست جمهوری حاضر به حمایت از هیچ یک از دو نامزد حاضر در صحنه رقابت‌ها یعنی عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده نشد و طبق اظهارات سخنگوی این نهاد آنان در انتخابات ریاست جمهوری به مشارکت غیرفعال روی آوردند.

حمایت غیررسمی اصلاح طلبان از همتی در انتخابات ۱۴۰۰/شکست سنگین در انتخابات شورای شهر تهران

هر چند که مجموعه اصلاح‌طلبان اعلام نکرد که از نامزدی مشخص حمایت می‌کند اما شخصیت‌های تأثیرگذار این جریان از جمله رئیس دولت اصلاحات به صورت تلویحی و بهزاد نبوی رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به صورت رسمی پشت عبدالناصر همتی ایستادند اما سهم همه اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأی بود.

جریان تندرو اصلاح‌طلب که تأکید داشت در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل عدم موجود بودن نامزد مطلوب آنان حاضر به حمایت از نامزدهای موجود نیستند در ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران طی انتخاباتی داخلی طرح موسوم به سرا را اجرا کردند و با یک لیست حداکثری به میدان رقابت‌ها قدم گذاشتند که این لیست مورد تأیید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات قرار گرفت، اما سرلیست آنان در تهران کمتر از ۴۰ هزار رأی آورد و آنان نه تنها از لیست ائتلاف نیروهای انقلاب شکست خوردند بلکه سرلیست گروه‌های دیگر سیاسی نیز از سرلیست اصلاح‌طلبان رأی بالاتری آورد.

اولین خروج ...!

دیروز علیرضا علوی‌تبار نظریه‌پرداز و از چهره‌های تندرو اصلاح‌طلب طی نامه‌ای به بهزاد نبوی رسماً‌ از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خروج کرد. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده احزاب و شخصیت‌های دیگر اصلاح‌طلب نیز از این نهاد انتخاباتی و اجماعی اصلاح‌طلبان خارج شوند و در نهایت برای بهزاد نبوی همان مسیری رقم بخورد که محمدرضا عارف در آن مسیر قدم نهاد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.