بانوی واقف مشهدی دو جلد قرآن خطی را که میراث خانوادگی‌اش بود را وقف موزه قرآن آستان قدس رضوی کرد.

بانوی مشهدی میراث خانوادگی‌اش را وقف موزه آستان قدس رضوی کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل آستان نیوز، حلما زاهدی واقف این آثار، نسخه‌های وقف‌شده را میراث خانوادگی عنوان کرد که قریب به دو قرن گذشته توسط اجداد این خانواده کتابت شده است.

وی یکی از این آثار که در قالب قرآن طوماری کتابت شده است را متعلق به سال ۱۲۷۴ هجری قمری، ۱۶۸ سال گذشته عنوان کرد و گفت: کاتب این اثر که یکی از درباریان دوره قاجار بوده در هیچ جای این قرآن نامی از خود فاش نساخته است.

این بانوی واقف مشهدی، طول این طومار را نزدیک به ۱۰ متر عنوان کرد و گفت: در طول این قرآن طوماری اشعاری در وصف امیرالمؤمنین(ع) آمده که به‌صورت خالی شدن بین خطوط در میان آیات قرآن ایجادشده است.

وی کتابت دیگر قرآن وقف‌شده را متعلق به ۱۸۰ سال گذشته برشمرد که توسط آیت‌الله مجتهد رضوی از شاگردان آیت‌الله آخوند خراسانی به خط نستعلیق کتابت شده است.

زاهدی بابیان اینکه جلد این قرآن نیز خطی چرم و منقش به تذهیب از طلا دارد که درگذر زمان تذهیب آن کمرنگ و حتی در بعضی نقاط از بین رفته است، یادآور شد: همچنین در حاشیه آن به تفاسیر قرآن و خواص آیات و سور اشاره‌شده و شماره آیات آن نیز منقش به تذهیب طلا است.

وی با ابراز رضایت از اهدای این آثار نفیس به کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی بیان کرد: این قرآن‌ها بسیار نفیس هستند و سال‌ها از خطاطی و تذهیب آن می‌گذرد و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد تا گذشت زمان باعث تخریب آن نشود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در جلسه اهدای این قرآن‌های خطی که با حضور استاد آقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی برگزار شد، راهبرد اصلی کتابخانه آستان قدس رضوی را احیای گنجینه‌های نفیس در کنار صیانت عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی بابیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های وقفی در جهان اسلام است، این مجموعه را گنجینه‌ای از عشق، ارادت و مودت‌ها دانست.

وی در این جلسه همچنین درباره همکاری‌های فی‌مابین بنیاد کرامت رضوی و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پیرامون تأمین محتوای علمی و دینی در کنار توزیع بسته‌های معیشتی تأکید کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.