۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 758629

  آغاز به کار دولت‌ها نیازمند برخورداری از سرمایه‌ها و امکاناتی است که بتوانند براساس آن، ابتکارات و تمایزات خود را به نمایش گذاشته و ظهور حرکتی تازه، جدید و خلاقانه را به اثبات رسانند. با مشخص شدن پیروز انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، گمانه زنی‌ها در داخل و خارج از ایران درباره رویکردهای منطقه‌ای و بین‌المللی دولت جدید ایران ادامه دارد. حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی که نقش آفرینی جدی خود در عرصه ملی و بین المللی را از مشهدالرضا و تولیت حرم و آستان قدس رضوی آغاز کرد، اکنون امید می‌رود تا با تشکیل دولتی کارآمد به ارتقای حضور و منزلت جمهوری اسلامی در سطح جهانی همت گمارد.

انقلاب اسلامی بنا بر ذات خود که مبتنی بر ارزش‌ها و پیام‌های متکی بر فطرت انسانی است، از ابتدای پیروزی یکی از عناصر فعال شکل دهی به مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است و می‌توان گفت چهره خاورمیانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تغییرات زیادی را شاهد بود و چه بسا بتوان تاریخ این منطقه از جهان اسلام را به دو بخش قبل و بعد از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) تقسیم کرد. رویکرد فراملی انقلاب اسلامی در قانون اساسی کشور هم بازتاب یافت و به صراحت در آن به ضرورت حمایت از مستضعفان و مظلومان در جهان تأکید شده است. این زیرساخت‌های فکری و قانونی و ارزشی، نظام جمهوری اسلامی را همواره با کارکردهای ویژه در زمینه ارتباطات بین‌المللی همراه ساخته است و از این رو دارای خصلت‌های مورد اعتنای محافل سیاسی در جهان شده است.

همچنان‌که پیروزی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور سیزدهم، امیدهایی را برای تحول در داخل ایران ایجاد کرده است در خارج از ایران مواجهه دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی با این رویداد متفاوت است. در حالی که موج پیام‌ها و تماس‌های تبریک رهبران و رؤسای جهان به رئیس جمهور منتخب ادامه دارد، دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی تحرکات خود را برای کاستن از اعتبار منتخب مردم و مخدوش ساختن چهره وی آغاز کرده‌اند.  کیفیت مواجهه همسایگان ایران با منتخب مردم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری نشان داد آنان اعتبار ویژه ای برای این پیروزی متکی بر صندوق رأی و شخص رئیس جمهور منتخب قائل هستند؛ چرا که عنصر مردم‌سالاری دینی به یک ابزار تولید قدرت در سطح منطقه ای برای ایران اسلامی تبدیل شده است و همچنان ایران را الگوی پیشرو منطقه قرار می‌دهد.

بدیهی است رفتار همسایگان و غالب کشورها در رابطه با جمهوری اسلامی مبتنی بر منافع ملی خود آن‌هاست، اما این ساخت قدرت داخلی کشور است که رفتار آنان را در قبال ملت ایران شکل می‌دهد. نباید از نظر دور داشت که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در پی مقاومت مثال زدنی و سربلندی مردم در کارزار سهمگین فشار حداکثری آمریکا رقم خورد و موجب آشکار شدن عیار خاص اراده مردم ایران نزد همسایگان و ناظران جهان گردید.

پیام‌های مقامات روسیه، چین و هند به عنوان قدرت‌های بزرگ جهان و آسیا نیز که در روزها و بلکه ساعات نخست اعلام پیروزی سیدابراهیم رئیسی صادر شد، نمودی از جایگاه منتخب مردم ایران در بُعد فرامنطقه‌ای است. استقبال گسترده و پیام‌های تبریک گروه‌های مقاومت در منطقه بخش دیگری از سرمایه‌های خوب گردآمده برای رئیس جمهور منتخب است که باید مورد توجه باشد. در این زمینه شخصیت فکری رئیس جمهور منتخب و توجه او به توسعه ارتباطات بین المللی که خود را در اقدام‌های ممتازی همچون برگزاری نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان در دوره تولیت آستان قدس رضوی نشان داد، از دیگر سرمایه‌های مؤثر و نویدبخش برای برداشتن گام‌های تحول ساز در عرصه فراملی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.