مردم تصور دارند که وقتی قصد انتقال مال به شخص دیگری را دارند برای اطمینان خاطر بهتر است این کار در قالب فروش مال و با تعیین مبلغ صورت گیرد.

کاهش مشکلات حقوقی با آگاهی از شرایط عقد بیع در معاملات

هرروزه خرید و فروش های زیادی در جامعه صورت می گیرد و با رد و بدل شدن پول، خریدار، به عنوان مالک جدید وسیله یا کالای مورد معامله شناخته می شود. درواقع این نوع از عقود تجاری یا اقتصادی پرکاربردترین نوع از عقود هستند و به نام عقد بیع از آنها نام برده می شود.  

به صورت کلی عقد بیع عقدی است که به‌موجب آن شخصی، مالی را در ازای مال دیگر به شخص دیگری واگذار می‌کند، به این صورت که مالک مال، یعنی فروشنده در ازای دریافت پول، مالیکت مال خود را به شخص دیگر، یعنی خریدار واگذار می‌کند و متقابلا خریدار نیز با دریافت مال از فروشنده پول خود را در اختیار وی قرار می‌دهد.

اما باید توجه داشت که روزانه، پرونده های قضایی بسیاری به خاطر همین معاملات اقتصادی در مراکز حقوقی و دادگاه ها تشکیل می شود. دلیل اصلی تشکیل این پرونده ها، عدم اطلاع کافی از قوانین است. سوال اینجاست که آیا عقد بیع از نظر حقوقی مناسبترین نوع عقد برای انتقال مال است یا باید از عقود دیگری استفاده کرد؟ آیا می توان پس از بسته شدن عقد بیع، آنرا به هم زده و باطل گردانید؟ به همین منظور با حجت الاسلام والمسلمین اصغری، دکترای حقوق جزا و جرم شناسی و استادیار گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی به گفتگو پرداختیم که از منظر شما می گذرد.

مناسبترین روش برای انتقال مال به دیگران

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا اصغری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: در بسیاری از موارد مردم تصور دارند که وقتی قصد انتقال مال به شخص دیگری را دارند برای اطمینان خاطر بهتر است این کار در قالب فروش مال و با تعیین مبلغ صورت گیرد.  بخصوص وقتی که یکی از فرزندان میخواهد در زمان حیات پدر مالی از او بگیرد و از اعتراض سایر ورثه بیم دارد.

این حقوق دان ادامه داد: در این خصوص باید توجه داشت عقود را از جهت اینکه به خواست طرفین قابل بر هم زدن باشد یا نباشد به عقود جایز و لازم تقسیم می کنند. عقود لازم عقودی هستند که طرفین قرارداد حق برهم زدن آن را ندارند مگر در موارد معین. برعکس آن عقود جایز هستند که در آن هر یک از طرفین هر گاه بخواهند می توانند قرارداد را برهم بزنند.

وی با بیان اینکه عقد بیع عقد لازم است و شاید به همین دلیل مردم گمان می کنند بهترین نوع قرارداد است، تصریح کرد: باید در نظر داشت عقود لازم دیگری مانند عقد صلح هم وجود دارد که حتی می تواند برای تأمین مقصود مردم مفیدتر باشد. چرا که در عقد صلح حتی نیاز به تعیین ارزش مال و ذکر مبلغی بعنوان ثمن قرارداد نیست و مالک می تواند اموال خود را بصورت رایگان به هر شخصی که بخواهد منتقل کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.