محمود اولاد گفت: وقتی دولت از اعطای یارانه یا همان وام ودیعه مسکن برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی در تأمین اجاره مسکن صحبت می‌کند، این بحث مهم است که یارانه یا وام داده شده چقدر به سود و به صلاح گروه‌های ضعیف جامعه است ؟

وام ودیعه مسکن ممکن است با افزایش بار تورمی، گرانی بیشتری بر مستأجران وارد کند

محمود اولاد کارشناس اقتصاد و بازار مسکن درگفت و گو با قدس آنلاین در خصوص سیاست‌های حمایتی از مستأجران با اعطای ودیعه مسکن به آنها گفت: در واقع سیاست‌های حمایتی اقتصای چه در بحث یارانه و بخشودگی های مالیات که اصولا دولت از بخش های مختلفی از مردم به عمل می آورد، این است که چه میزان با مالیاتی یارانه قابل انتقال به گروه دیگر است، یعنی از گروه‌های دیگر به گروه هدف منتقل می‌شود و می‌تواند اهداف دولت‌ها را به شکل مناسب محقق کند؟

وی در این باره توضیح داد: برای توضیح بهتر این موضوع می توان از مالیاتی نام برد که اصولا باید دولت از کسب و کارهای پر درآمدی که ثروت و ارزش افزوده زیادی خلق می‌کنند یا  از درآمد ثروتمندان در بازارهای کاری مالیات اخذ کند اما زمانی که آن کسب و کار در انحصار یک گروه خاص باشد، ثروتمندان از طریق انحصارایجاد شده می‌توانند  بار مالیاتی را به مردم عادی که خریداران کالاهای تولیدی خود هستند منتقل کنند، پس اینجا یارانه‌ای که دولت به آن کالا داده سود آن باز هم به جیب ثروتمندان می‌رود و دهک‌های پایین جامعه از این موضوع بهره مند نخواهند شد.

محمود اولاد کارشناس بازار مسکن خاطر نشان کرد: وقتی دولت از اعطای یارانه یا همان وام ودیعه مسکن برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی در تأمین اجاره مسکن صحبت می‌شود، این بحث مهم است که یارانه یا وام داده شده چقدر به سود و به صلاح گروه های ضعیف جامعه است ؟ آیا این امکان وجود دارد که گروه های دیگری از این یارانه بهره مند شوند در حالی که مستحق آن نیستند؟ با توجه به اینکه اصولاً در بازار مسکن به دلیل تقاضای بالا و کاهش عرضه، موجران دست بالا دارند و بازار در حالت رها شده است، همین کمبود عرضه باعث شده که بخش عمده‌ای از حمایت‌ها و یارانه‌هایی که اتفاقاً به اسم مستأجر داده می‌شود به موجر یا صاحبخانه از طریق افزایش قیمت ملک و به تبع آن افزایش اجاره بها منتقل شود.

مشکل مستاجران با «دستورالعمل» حل نمی‌شود؛ اراده حاکم بر قانون «موجر و مستاجر»  را اصلاح کنید! - تابناک | TABNAK

وی در این باره توضیح داد: این جمله بدین معنا نیست که موجران انسان‌های بدی هستند، بلکه مسأله را باید از ابعاد و زوایای دیگری مد نظر قرار داد. مثلاً فکر کنیم صد نفر درخواست اجاره نشینی در شهر تهران را دارند، مهاجرانی که همه ی آنها امکان اجاره واحد مسکونی درپایتخت را به دلیل قیمت‌های بالا ندارند لذا نصف آنها مجبور به اقامت در شهرهای اطراف تهران می‌شوند. وقتی دولت از اعطای وام و یارانه اجاره بها می‌گوید، به این معناست که مستأجرانی که می‌توانستند در اطراف شهر تهران خانه اجاره کنند با گرفتن یارانه در تهران سکنی می‌گزینند.

وی دراین باره تصریح کرد: با اعطای یارانه کسانی که می توانستند در اطراف شهر تهران واحدی را اجاره کنند با این یارانه‌ها در شهر مستقر می‌شوند واین موضوع باعث افزایش تقاضا برای مسکن در شهر تهران و به تبع آن افزایش گرانی ها بیش از ماه‌های گذشته می شود، لذا دولت در اعطای هر گونه یارانه و وامی برای حمایت از مستأجران و ودیعه مسکن موضوع را نه از یک جهت، بلکه از ابعاد مختلفی باید مورد بررسی قرار دهد، به یک راه حل مطمئن که بار تورمی به دنبال ندارد برسد تا با عدم به هم ریختن مکانیزم بازار و عدم افزایش تقاضا، گرانی بیشتری بر مستأجرانی که باید از آنها حمایت می شده، وارد نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.