گرانی و نابسامانی بازار مرغ در شهر مشهد همچنان ادامه داشته و برخی مراکز عرضه، این کالا را با قیمت هایی مغایر با قیمت مصوب به شهروندان عرضه می کنند.

تداوم نابسامانی بازار مرغ در مشهد /جای خالی دستگاه های متولی و نظارتی

به گزارش قدس آنلاین، براساس مشاهدات میدانی از برخی محله های مشهد در حال حاضر  قیمت هر کیلو مرغ با قیمت های ۲۷ تا ۲۹هزارتومان  در حال عرضه به شهروندان می باشد.

این در حالی است که در فروردین ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم را برای مصرف کننده  ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان تعیین کرد و سازمان های نظارتی نظیر تعزیرات نیز بر اجرای این مصوبه تاکید و بر برخورد شدید با متخلفان اشاره داشتند. ولی در حال حاضر نه تنها نرخ مصوب رعایت نمی شود  بلکه  مرغ حدود ۲تا ۴هزار  تومان گران تر هم به دست مصرف کنندگان می رسد.

از طرفی در یکی از جلسات قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به منظور ساماندهی بازار مرغ و جلوگیری از گرانفروشی، ممنوعیت فروش مرغ قطعه بندی شده برای واحدهای صنفی به جز شرکت های مجوز دار مصوب شد. ولی در حال حاضر برخی از مغازه ها تنها اقدام به فروش مرغ قطعه بندی شده می کنند و مرغ کامل برای عرضه به مشتریان ندارند.

این نابه سامانی و تخلفات در حالی از سوی برخی مراکز عرضه کننده مرغ در خراسان رضوی و بویژه شهر مشهد رخ می دهد که سازمان های متولی این موضوع نظیر جهاد کشاورزی استان  و سازمان صمت ادعا دارند نهاده های دامی را به اندازه کافی و با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار می دهند و آنها نیز باید مرغ تولید شده را با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند.

در این بین مشخص نیست چرا دستگاه های  نظارتی نظیر تعزیرات به این تخلفات نظارت و رسیدگی نمی کنند زیرا مراکز عرضه مرغ به صورت شفاف قیمت مغایر با قیمت مصوب قرار گاه مرغ را در تابلوهای خود درج و در معرض دید عموم قرار می دهند .

حتی این مراکز ادعا دارند قیمت این کالا طی هفته های آتی افزایش بیشتری خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان نیز چندی قبل در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی اظهار کرده بود که  خروج مرغ زنده، مرغ منجمد و گوشت مرغ کشتار روز نیازمند ساماندهی مناسب و مدیریت دقیق است تا مانع از بروز تخلف توسط عوامل مربوط شود.

مرتضی اشرفی با تأکید بر اینکه با افرادی که نسبت به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده ، جوجه یک‌ روزه ، گوشت مرغ کشتار روز یا منجمد اقدام می‌کنند، بدون اغماض برخورد خواهد شد، ابراز کرد: دولت برای بیشتر مصارف مرغداران یارانه داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است و آنان ملزم به رعایت قیمت مصوب هستند، بی‌انصافی است که قیمت مرغ زنده یا گوشت مرغ توسط مرغداران افزایش یابد به این بهانه که مرغداران استان دیگری قیمت آن را تغییر داده‌اند.

وی یادآور شد: همواره لازم است آرامش بازار حفظ شود تا آثار سوء ایجاد تنش و ناآرامی در بازار بر مردم تأثیر نگذارد و دستگاه‌های اجرایی دخیل ازجمله جهاد کشاورزی و صمت موظفند نسبت به ‌پیش‌بینی و ارائه راهکارهای لازم برای تأمین نیاز بازار پیگیری‌های لازم را از سطح ملی و به‌صورت مستمر داشته باشند.

برای آگاهی از آخرین وضعیت تنظیم بازار مرغ علی رغم تماس های مختلف با غفوری مقدم معاون صمت خراسان رضوی و جهاد کشاورزی استان   اما پاسخی از سوی آنها دریافت نشد.

مشخص نیست گرانی و نابسامانی بازار مرغ که طی ماه های اخیر  به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است  و  دود آن بیشتر از همه به چشم مردم می رود چه زمانی روی آرامش را خواهد دید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.