در جهان فن‌گرای امروز سخن از علامه بودن برای بسیاری معنادار نیست . ولی هنگامی ‌که از محمدرضا حکیمی سخن می‌گوییم چاره‌ای جز علامه نامیدن او نداریم. او از نوادر حوزه خراسان است که هرگز خویش را در یک سویه محدود نکرد و کوشید تا شناختی گسترده و فراتر از زمان خویش از جهان بدست آورد. برخلاف بسیاری از چهره‌های نامدار حوزوی به‌ رسم هنگامه خود، خویش را در فقه محدود نکرد و یا اگر بهتر بگوییم از دریچه‌ای محدود به فقه نپرداخت. او نمونه بی‌نظیر رواداری و همراهی با اهالی متکثر اندیشه بوده و در قاموس گفتمانی‌اش چهره‌های بی‌شماری را می‌بینیم که نشان از سینه گشاده و روان بزرگ این مرد پهنه اندیشه دارد. حکیمیِ برآمده از حوزه، نه در جست‌وجوی فقاهت و مرجعیت است و نه نام و آوازه. او به دنبال یافتن معنای انسان، انسانیت و دین است. حکیمی برای نشر و گسترش دریافت‌های خویش به زبان تک‌بعدی مرسوم آن روزگار بسنده نمی‌کند و با بهره بردن از ادبیاتی ویژه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به‌سوی خویش جلب می‌کند.

این همان محمدرضا حکیمی است که در بنیاد فرانکلین به ویرایش درون‌مایه‌ای و آرایه‌ای بسیاری از برجسته‌ترین آثار نشر یافته در آن روزگار می‌پردازد و جهت‌بخش نویسندگان و اندیشمندان بسیار می‌شود تا بدان ‌جا که علی شریعتی او را وصی خویش قرار داده و نظارت بر نشر آثارش را به او می‌سپارد. محمدرضا حکیمی به همراه برادرانش محمد و علی حکیمی که همواره در درازنای زندگی خویش برای تلألو چهره اسلام راستین در جامعه از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند با نگارش اثر ارزشمند «الحیات» کوشیده‌اند تا چهره‌ حقیقی دین را نه برای مسلمانان بلکه برای هر انسان آزاده‌ای به تصویر کشند.

 ۱۲ جلد الحیات که یکی از بی‌نظیرترین طبقه‌بندی‌های مسائل زیستی انسان را داشته و آیات و روایات را بر پایه این جستارها و به دور از التقاط‌های چپ و راست جست‌وجو نموده برجسته‌ترین آبشخور تحقق حیات طیبه را دارد که با افسوس در دایره درک مدیران، استادان و نهادهای دانشورانه و برنامه‌ریز ما نمی‌گنجد! ولی این پیرمرد به‌واقع اسطوره‌ای را به عدالت می‌شناسند. عدالت حکیمی اما عدالت نظری نیست. او در همه زندگی و در کوچک‌ترین رفتارهای خویش التزام به سخت‌ترین مفهوم عدالت را پی گرفته است. به‌راستی زهد امثال حکیمی زهد عارفانه و فردی نیست بلکه زهدی در راستای اعتقاد اجتماعی اوست. خلاصه آنچه پیرامون محمدرضا حکیمی می‌توان گفت این است که او از جمله راهنمایان جهان معاصر است که کوشیده بر پایه معارف الهی برای انسان امروزین چهره‌ای زندگی‌ساز از اسلام را ترسیم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.