محمود واعظی با تایید وقفه در روند واردات و تامین واکسن طی هفته‌های اخیر گفت: تلاش ما اینست که تا پایان این دولت به وعده خود برای واکیسناسیون افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای عمل کنیم.

تلاش می‌کنیم واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای در این دولت انجام شود/ وزیر کار مامور پیگیری مطالبات کارگران قراردادی و شرکتی صنعت نفت شد

قدس آنلاین: رئیس دفتر رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت از مصوبه هیئت وزیران برای تثبیت اکبر کمیجانی به عنوان جانشین عبدالناصر همتی در بانک مرکزی خبر داد.

محمود واعظی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  شاید این سوال پیش بیاید یک ماه باقیمانده می‌توانستیم سرپرست بگذاریم، افزود: ما براساس اساسنامه بانک مرکزی عمل کردیم که می‌گوید در صورتی که رئیس کل بانک مرکزی به هر دلیلی کنار رود تا یک ماه قائم مقام وی اختیار اداره بانک مرکزی را دارد اما بعد از این مهلت باید رئیس کل بانک مرکزی تعیین شود و به همین جهت این اقدام امروز در دولت انجام شد.

وی تاکید کرد: بنابراین این کار معنایش چنین نیست که ما فردی را مشخص کردیم تا برای دولت بعدی تعیین تکلیف کنیم. آقای کمیجانی هم که انتخاب شدند این آمادگی را دارند و اعلام کردند که به محض تشکیل دولت سیزدهم از رییس‌ دولت بعدی می‌خواهند که فردی را انتخاب کند.

رئیس دفتر روحانی درباره اختلافات باقی مانده در وین برای رسیدن به توافقی برای احیای برجام گفت: اختلاف اول درباره تضمین عدم خروج دوباره آمریکا و تکرار نشدن اتفاقی است که در دولت ترامپ رخ داد.

واعظی افزود: ما نمی‌توانیم عضو معاهده‌ای باشیم که هر لحظه فکر کنیم یک اتفاقی می‌افتد. نکته بعدی هم درباره راستی‌آزمایی است تا مطمئن باشیم در صورت عمل به تعهدات طرف مقابل هم آن را عملی می‌کند.  مهم این است که چه در دولت فعلی و چه دولت بعدی باید تلاش گسترده شود که هم حقوق ملت حفظ شود و هم برجام قابل اجرا باشد و تحریم‌ها نیز سریعتر رفع شود.

وی اضافه کرد: هر دوی این موارد جزو حقوق ما است و باید مطمئن شویم و آمریکایی‌ها نادرست این موضوع را اشکال اساسی می‌دانند.

واعظی درباره اینکه آیا مذاکرات در دولت دوازدهم به نتیجه می‌رسد یا دولت جدید، گفت: اصل موضوع این است که چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت آقای رییسی تلاش گسترده‌ای برای حفظ حقوق ملت ایران انجام شود و برجامی به توافق برسد که قابل اجرا باشد؛ ضمن آنکه طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها سریعتر برداشته شود و ما هم هر تلاشی بتوانیم برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم.

تلاش می‌کنیم واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای در این دولت انجام شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره عدم تناسب میان اظهارات مقامات دولت و وزارت بهداشت در مورد تامین واکسن و تولیدات داخلی با آنچه در عمل صورت می‌گیرد و تکمیل واکسیناسیون کمتر از دو میلیون نفر، با بیان اینکه نباید زحمات کادر درمان و وزارت بهداشت را با یک اتفاق زیر سوال برد، گفت: یک برنامه‌ریزی خوبی انجام شد اما اتفاقی افتاد که از دست کادر درمان و دولت خارج بود.

واعظی اظهار داشت: کشوری که قرارداد بسته بودیم تا واکسن به ما برساند به دلیل اینکه خودشان درگیر موج کرونا شدند، از ما خواستند که دو سه هفته‌ای صادرات را متوقف کنند تا واکسیناسیون خود را انجام دهند و ما هم چاره‌ای نداشتیم که بپذیریم چون می‌خواستیم که بقیه قرارداد ما انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: اتفاق دیگری که افتاد این بود که وقتی خبر رسید که مشکلی برای دوز دوم واکسن نداریم و افراد بیایند، وزارت بهداشت براساس زمان‌بندی سه هفته قبل شروع به پیامک زدن کرد. وقتی که برای  عده‌ای در یک مرکز پیامک می‌رود، کسانی که شنیده بودند یا دیده بودند که این مرکز تزریق انجام می‌دهد بدون نوبت و بدون دعوت رفتند و ازدحام پدید آمد.

وی گفت: یک خبر خوب این است که از هفته آینده تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن را به صورت هفتگی دریافت می‌کنیم که ممکن است به دو میلیون دوز هم برسد و می‌توانیم به قوت همه گروه‌های سنی را واکسن بزنیم و این مشکل هم حل شود.

واعظی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: تلاش می‌کنیم مطابق وعده‌ای که داده بودیم واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای تا پایان این دولت انجام شود.

تسهیلات ۱۴۰۰ برای مستاجران

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره مشکلات مستاجران و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داشت که مستاجران و مالکان در شهر تهران درباره مبلغ اجاره به توافق برسند و حداکثر مبلغی که مالکان می‌توانند دریافت کنند تا افزایش ۲۵ درصد است. مالکان در دیگر کلانشهرها تا ۲۰ درصد و شهرهای دیگر تا ۱۵ درصد می توانند به مبلغ اجاره اضافه کنند که این مصوبه از طریق استانداری‌ها در استان‌های مختلف و بنیاد مسکن ابلاغ شده است.

وی همچنین درباره پرداخت تسهیلات مسکن برای مستاجران ادامه داد: وزارت مسکن پیشنهادی به ستاد ملی ارائه کرد تا با همکاری با بانک مرکزی و بانک‌های مختلف تا رقم ۷۰ میلیون تومان بسته به نوع اجاره و کلان‌شهری و غیرکلانشهر بودن شهر، به مستاجران وام پرداخت شود.

نمک بر زخم خانواده‌های داغدار نپاشیم

واعظی با تسلیت درگذشت خبرنگاران ایرنا و ایسنا در حادثه تصادف اتوبوس در آذربایجان غربی گفت: روزی که این اتفاق افتاد به محض اطلاع، ‌با استاندار و بخش‌های مختلف تماس گرفتم و بعنوان دولت هر اقدامی که برای عزیزان از دست رفته و افرادی که حالشان وخیم بود و بقیه خبرنگاران لازم بود و همه امکانات را در ارومیه و تهران فراهم کردیم. دنبال این بودیم تا هواپیمای اختصاصی به ارومیه برود و همه کاری که می‌توانستیم برای خانواده خودمان انجام دهیم برای این مجموعه خبرنگاران انجام داده‌ایم.

وی افزود: با این اتفاق همه مصیبت دیده‌ایم از رئیس جمهور گرفته تا مسئولان کشور همه تسلیت گفتند و همدردی کردند و نمایندگان دولت در مراسمات شرکت کردند و همه جا عذرخواهی کردند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: سخنگوی دولت و شخص آقای کلانتری هرکاری می‌توانستند انجام دادند و عذرخواهی کردند. هر کسی تأسف و ناراحتی خود را طوری ابراز می‌کند.  

بجای برق به عراق گاز صادر می‌کنیم

وی درباره قطع برق در برخی شهرهای عراق و ارتباط آن با توقف صادرات برق از سوی ایران، اظهار کرد: طبیعی است که اولویت ما تامین برق مردم و صنعت خودمان است و نمی‌توانیم در این شرایط صادرات برق داشته باشیم اما ما مردم عراق را تنها نگذاشتیم چون ظرفیتی در داخل عراق وجود دارد که اگر گاز بیشتری به آنها دهیم می‌توانند برق بیشتری از نیروگاه‌های خود استخراج کنند. ما صادرات گاز را افزایش دادیم تا آنان خودشان تامین برق را انجام دهند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما  دولت به اعتصاب کارگران صنعت نفت، تصریح کرد: یک مشکلی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به وجود آمد که مجلس در یکی از بندها گفته بودند که پرداختی، از یک حدی - که در گذشته ۲۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد بوده است - را نوشته‌اند ۱۵ برابر ناخالص حقوق و دستمزد. عزیزانی که در شرکت نفت و در یک منطقه بسیار سخت و طاقت فرسا کار می‌کنند و مدیر هم نیستند بلکه کارگر و کارمند معمولی هستند وقتی که کار سخت و مهم برای کشور انجام می‌دهند حقشان این است که دریافتی بیشتری داشته باشند.

واعظی افزود: وزارت نفت می‌گوید که ما نمی‌توانیم که مثل سالهای گذشته پرداخت کنیم. ضمن اینکه این افراد باید براساس افزایش حقوقی که داشته‌اند، دریافتی‌شان از سال گذشته هم بیشتر می‌شده. همه اینها باهم جمع شده‌اند و حقوق این افراد پایین آمده است. آقای روحانی وزیر نفت را مأمور کردند که با مجلس صحبت کند و بازنگری انجام شود.  

وی درباره بلاتکلیف مانده کارگران قراردادی و شرکتی و انحصار مصوبه دولت به پرسنل رسمی وزارت نفت به خبرنگار ما گفت: ما که نمی‌توانیم در دولت راجع به بخش خصوصی که به کارمندان و کارگرانش پرداخت می‌کند بدون مشورت با آنان تصمیم بگیریم. ما از جیب دولت ابتدا می‌توانیم به کارمندان دولت پرداخت کنیم. ما نمی‌توانیم ۱۰ تا ۲۰ پیمانکاران نفتی که با کارگران خود مشکل دارند را در لحظه حل کنیم، الان باید آقای شریعتمداری جلسه بگذارد و نمایندگان پیمانکار، کارگر و دولت حاضر شوند و تصمیم‌گیری کنند و اگر هم لازم شد ما در دولت کمک می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.