رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، گفت: تمام مواد تشکیل دهنده نان افزایش قیمت داشته است. فقط قیمت آرد که ۲۵ درصد کل قیمت‌ نان را تشکیل می‌دهد ثابت باقی مانده ولی هزینه‌های تولید نان ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و دیگر رمقی برای تولید نان برای نانوایان باقی نمانده است.

افزایش ۱۰۰درصدی هزینه‌های تولید نان

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی کشتگر در خصوص مشکلات نانوایان و  مراجعه آنان به اتحادیه در چند روز اخیر، اظهار کرد: در چند روز اخیر همکاران ما به اتحادیه مراجعه کرده‌اند و این کاملا طبیعی است. اعضاء هر صنفی در هرجایی که مشکل وجود داشته باشد به منظور رفع آن به اتحادیه مراجعه می‌کنند. علت مراجعه نانوایان به اتحادیه درخواست مطالبه و پیگیری مشکلاتشان است که باید پاسخ منطقی به آنها داده شود.

وی ضمن بیان اینکه از آبان ۹۸ تا اکنون یعنی حدود ۲۱ ماه هیچگونه تغییری در نرخ مصوب نان وجود نداشته است افزود: در این مدت تمام مواد تشکیل دهنده نان افزایش قیمت داشته است. مایه خمیری که برای تولید نان استفاده می‌کنیم هرروز گرانتر می‌شود. فقط قیمت آرد که ۲۵ درصد کل قیمت‌ نان را تشکیل می‌دهد ثابت باقی مانده و ۷۵ درصد مابقی مواد تشکیل دهنده نان افزایش قیمت داشته است. چطور یک کارفرما می‌تواند با نرخ مصوب سال ۱۳۹۸با این سختی کار کند و هزینه‌های خود را نیز بتواند مدیریت کند. نانوایان نیز شهروندان این جامعه هستند. تمامی هزینه‌ها بالا رفته اما هزینه نان بالا نرفته است. مگر کارگران و نانوایان در شهر زندگی نمی‌کنند؟. نانوایان نیز باید امرار معاش کنند.

کارگرهای فنی ما از صنف خارج شده‌اند و ما کارگر متخصص نداریم

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با بیان اینکه «کارگرهای فنی ما از صنف خارج شده‌اند و ما کارگر متخصص نداریم و به مشکل خورده‌ایم»، گفت: براساس مصوبه شورا عالی کار دو مرتبه در اسفندماه ۱۳۹۸و ۱۳۹۹ افزایش حقوق داشته‌ایم و در ابتدء فروردین ماه سال جاری نیز حق بیمه  ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تا زمانی که نرخ نان تغییر نکند کارفرما عملا اختیار و توانی برای افزایش دستمزد کارگران نخواهد داشت. نمی‌دانیم که بالاخره چه زمانی قرار است نرخ نان اصلاح شود.

کشتگر تصریح کرد: دیگر رمقی برای تولید نان برای نانوایان باقی نمانده است. کارگر نانوایی دیگر با حقوق ۸۰ هزارتومان راضی به کار نیست. همانطور که گفتم ما کارگر نداریم. کارگر کار نکند چطور می‌‎توانیم تولید کنیم؟ نانوایان کارگر ندارند و گاهی نانوایی خانوادگی اداره می‌شود.

افزایش یکباره نرخ نان فشار زیادی را بر مردم وارد می‌سازد

وی ضمن تاکید بر اینکه افزایش یکباره نرخ نان فشار زیادی را بر مردم وارد می‌سازد، گفت: زمانی که طی چندسال نرخ افزایش پیدا نمی‌کند و بعد به یکباره نرخ نان تغییر می‌کند اولین فشاربر روی مردم وارد می‎شود. نرخ نان نیز باید مثل بقیه کالاها افزایش داشته باشد. از سال ۱۳۹۸ نرخ نان ثابت بوده است. در این مدت هزینه‌های تولید نان ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی درخصوص وضعیت توزیع آرد و وضعیت فعالیت نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای خاطرنشان کرد: از آنجایی که قیمت آرد آزاد چندین برابر افزایش پیدا کرده برای واحدهای نیمه یارانه‌ای پخت نان مقرون به صرفه نیست که بخواهند همان آرد را با قیمت چهار برابر بخرند و با قیمت مصوب نان را بفروشند .

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد خاطرنشان کرد: این رویه باید اصلاح شود. یعنی آن واحدهایی که آزاد بودند کماکان نیز آزاد باشند. بایستی فضا رقابتی باشد تا واحدها آرد را خودشان تامین کنند. زمانی که فضا رقابتی است، نباید نگران قیمت بود چون همه به سمت ارزان فروشی می‌روند و فضا به سمت تولید بیشتر تغییر می‌یابد. درحال حاضر انگیزه برای تولید نان پایین آمده است و با این قیمت کسی آرد آزاد نمی‌خرد. گاهی نیز آرد آزاد موجود نیست.

وی در خصوص کاهش ساعات کاری بعضی از واحدهای نانوایی گفت: علت اول این است که ستاد کرونا ساعت منع رفت‌و آمد را مصوب کرده است. بنابراین واحدهای نانوایی پخت را زودتر شروع می‌کنند و برای اینکه به زمان منع تردد برخورد نکنند ساعت ۱۸یا ۱۹ تعطیل می‌‎کنند. علت دیگر تعطیلی زود هنگام نانوایی این است که همکاران ما تمایل به خریدن آرد آزاد به این قیمت را ندارند و پخت نان با این شرایط مقرون به صرفه نیست.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.