۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: 759302

کاروان ورزشی کشورمان از سال ۱۹۰۰ حضور در بازی‌های المپیک را تجربه کرده و از همان بازی‌ها اولین‌های زیادی را رقم زده است که می‌توان به موارد مختلف مانند کسب مدال و حضور زنان اشاره کرد.

نگاهی به اولین‌های ایران در تاریخ المپیک

به گزارش قدس آنلاین، در حالی که کمتر از یک ماه به بازی‌های المپیک توکیو زمان باقی مانده این روزها رشته‌های مختلف ورزشی در حال آماده‌سازی هستند تا در بهترین شرایط در المپیک شرکت کنند. کاروان ورزشی ایران تاکنون ۶۶ سهمیه المپیک کسب کرده و ورزشکاران در ۱۷ رشته ورزشی شرکت خواهند کرد. این بازی‌ها بعد از یکسال تعویق به خاطر کرونا از اول مرداد آغاز می‌شود.

با توجه به نزدیکی بازی‌های توکیو در گزارش زیر نگاهی به اولین‌های کاروان کشورمان در طول تاریخ المپیک می‌پردازیم:

* نخستین حضور در المپیک

کاروان ورزشی کشورمان برای نخستین بار در بازی‌های ۱۹۰۰ در المپیک شرکت کرده و بعد از چند دوره غیبت از ۱۹۴۸ در هر دوره از بازی‌ها شرکت کرده هرچند باید به تحریم بازی‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ توسط ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و غیبت ورزشکاران کشورمان در این ۲ دوره هم اشاره کرد. کاروان ورزشی ایران در بازی‌های ۱۹۰۰ که به میزبانی پاریس برگزار شد فقط با یک شرکت‌کننده حضور داشت. بر این اساس شمشیربازی نخستین رشته المپیکی ایران محسوب می‌شود و فریدون مالکوم نخستین ایرانی است که نام خود را در بازی‌های المپیک به ثبت رسانده است.

* نگاهی به نخستین مدال‌آور المپیکی ایران

کاروان ورزشی کشورمان بعد از وقفه‌ای طولانی با ۳۶ ورزشکار در بازی‌های ۱۹۴۸ لندن دوباره به المپیک بازگشت. در این بازی‌ها تمامی شرکت‌کنندگان مرد بودند و کاروان ایران با یک مدال برنز به کار خود پایان داد. جعفر سلماسی نخستین مدال‌آور المپیکی کشورمان است که در این بازی‌ها موفق به کسب مدال برنز در دسته ۶۰ کیلوگرم شد.

* کسب نخستین طلا با کشتی

کاروان ورزشی ایران تا پیش از بازی‌های ۱۹۵۶ مدال طلایی در کارنامه نداشت تا اینکه در بازی‌های ملبورن طلسم توسط کشتی‌گیران شکسته شد. در این بازی‌ها امام علی حبیبی در وزن ۶۷ کیلوگرم و غلامرضا تختی در وزن ۸۷ کیلوگرم کاروان کشورمان را طلایی کردند.

* حضور زنان در المپیک چه زمانی رقم خورد؟

ایران تا بازی‌های ۱۹۶۰ کاروانی با ورزشکارانی مرد داشت و جای زنان در این بازی‌ها خالی بود تا اینکه در المپیک ۱۹۶۴ توکیو طلسم شکسته شد و ۴ ورزشکار زن در این بازی‌ها شرکت کردند. ۳ دوومیدانی‌کار و یک ژیمناست کاروان ۴ نفره زنان را تشکیل می‌دادند. ایران تا پیش از بازی‌های ۲۰۱۶ ریو توسط زنان مدالی کسب نکرده بود اما در این بازی‌ها کیمیا علیزاده در تکواندو موفق شد نخستین مدال را برای کاروان کشورمان ثبت کند.

* نخستین پرچمدار زن ایران کیست؟

ایران در طول ۱۷ دوره حضور در بازی‌های المپیک برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ پرچمدار زن معرفی کرد. لیدا فریمان از تیراندازی نخستین بانوی ایرانی است که پرچم کاروان کشورمان را در المپیک حمل کرده است. پس از او هما حسینی از قایقرانی در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن و زهرا نعمتی از تیراندازی با کمان در ۲۰۱۶ ریو پرچمدار بودند.

کاروان ورزشی ایران در این مدت حضور خود در المپیک ۶۹ مدال رنگارنگ (۲۱ طلا، ۲۱ نقره و ۲۷ برنز) کسب کرده و کشتی با مجموع ۴۳ مدال رکورددار است. باید دید در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو که با شرایطی متفاوت از اول مرداد آغاز می‌شود چه رکوردهایی رقم می‌خورد و چه اولین‌هایی به ثبت می‌رسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.