رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. در بخشی از حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیت‌های قانونی، برخوردار از تجربه‌ گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ درخشان در امر قضا هستید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب می‌کنم.

 مأموریت‌های قاضی‌القضات جدید

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است؛ یعنی گسترش عدالت، احیای حقوق عامّه، تأمین آزادی‌های مشروع ، نظارت بر حسن اجرای قوانین و پیشگیری از وقوع جرم و نیز مبارزه‌ قاطع با فساد. و ثانیاً: ادامه‌ رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. و ثالثاً: گسترش فناوری‌های نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضایی. و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضایی و اداری. و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

بسیاری از مقامات کشورمان از جمله حسن روحانی رئیس جمهور مستقر، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیام های جداگانه انتصاب حجت الاسلام اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضائیه را تبریک گفتند.

رئیس جدید قوه قضائیه را بیشتر بشناسید  

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای که روز پنجشنبه و پس از صدور حکم رهبری رسماً ردای قاضی القضاتی را به تن کرد، متولد ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است. وی مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴، نماینده قوه قضائیه در وزارت اطلاعات از نیمه دوم سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷، دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۶، دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴، مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱، وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا ۳ مرداد ۱۳۸۸، دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ و معاون اولی قوه قضائیه از ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ تا به امروز را در کارنامه خود دارد.

در روند فعالیت‌های قضایی، غلامحسین محسنی اژه‌ای پرونده‌های سنگین و پیچیده‌ای از صاحب منصبان و دانه درشت‌ها را پیگیری کرده که از آن جمله می‌توان به پرونده فاضل خداداد (فساد اقتصادی)، غلامحسین کرباسچی (شهردار سابق تهران) و مهدی هاشمی (از نزدیکان آقای منتظری) اشاره کرد. رسیدگی و مدیریت به همه جوانب و اطراف پرونده‌ها در کنار توجه و تدبیر ویژه در مبانی حقوقی از ویژگی‌های رسیدگی‌های قضایی قاضی‌القضات کشور است. پخش سراسری جریان آن دادگاه‌ها از رسانه ملی نیز علاوه بر صفت ضد فساد بودن، چهره یک قاضیِ مسلط، دقیق، خوش‌بیان و آگاه از غلامحسین محسنی اژه‌ای را در اذهان عمومی شکل می‌دهد.تجربه طولانی سال‌ها خدمت در سنگر برقراری عدل و کارنامه‌ درخشان در مبارزه‌ قاطعانه با فساد، موجب دلگرمی و امید دوستداران انقلاب نسبت به آینده دستگاه قضایی و نگرانی مفسدان است. بسیاری معتقدند اژه ای بر آمده از بدنه دستگاه قضایی و آشنا با ساختار و نقاط قوت و ضعف آن است که حتماً امیدها برای ادامه مسیر تحولی در این قوه را حفظ خواهد کرد.

واکنش کاربران فضای مجازی

خبر انتصاب حجت الاسلام اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضائیه البته با استقبال فراوان فعالان فضای مجازی مواجه شد که در ادامه به برخی از ‌آن‌ها اشاره می‌شود.

   آقای اژه‌ای دو تا خصوصیت دارند؛ مانند آقای رئیسی، سیاست‌باز نیستند و صادقانه رفتار می‌کنند، از دل قوه قضائیه هستند و آشنایی عمیق به امور دارند .با این دو مشابهت ان‌شاءالله می‌تونند انتظارات به حق رهبر معظم انقلاب رو برآورده کنند.

  رئیسیِ دوم می‌خواهیم؛ بسم الله.. . مبارک باشه ان شاءالله برای گام دوم انقلاب. #اژه‌ای

  ریل گذاری قوه قضائیه در این سال‌ها به سمت تحول های مثبت بوده. قطعاً منتخب رهبری ادامه دهنده این راه خواهد بود.

  تا پاک نباشی نمیتونی با فساد مبارزه کنی. اژه‌ای از پاک ترین‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.