بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت علیه نخست وزیر مستعفی لبنان و تعدادی از وزرا و مسئولان امنیتی سابق اقامه دعوی کرد و قصد احضار آن‌ها را دارد.

حسان دیاب، وزرا و مسئولان امنیتی سابق لبنان به دادگاه می‌روند

قدس آنلاین: به گزارش شبکه خبری الجزیره، طارق بیطار، بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت اقامه دعوی از سوی فادی صوان، قاضی سابق این پرونده علیه حسان دیاب، نخست وزیر مستعفی لبنان و علی حسن خلیل و غازی زعیتر، از وزرای سابق و نمایندگان کنونی، نهاد المشنوق، نماینده لبنانی و یوسف فنیانیوس، وزیر مشاغل سابق را تأیید کرد.

وی از پارلمان خواست نمایندگانی که علیه آن‌ها اقامه دعوی شده سلب مصونیت شوند.

همچنین وی از نخست وزیری خواست تا به او اجازه دهد علیه تونی صلیبا، مدیر امنیت ملی و عباس ابراهیم، مدیر امنیت کل اقامه دعوی کند.

بیطار همچنین علیه رهبران نظامی و امنیتی سابق از جمله جان قوجی، فرمانده سابق ارتش اقامه دعوی کرد و تمام این افراد به اتهام احتمال کوتاهی احضار خواهند شد.

خبرگزاری رسمی لبنان جمعه اعلام کرد که طارق بیطار موعدی را برای احضار حسان دیاب تعیین کرده است.

بیطار در نامه‌ای به پارلمان خواهان سلب مصونیت علی حسن خلیل، غازی زعیتر و نهاد المشنوق شد. همچنین در نامه‌ای به سندیکای وکلا در بیروت و سندیکای وکلا در طرابلس خواهان اجازه برای پیگرد خلیل و زعیتر و یوسف فنیانوس شد.

بیطار همچنین علیه قهوجی، کمیل ضاهر، مدیر اطلاعات سابق ارتش، غسان غرزالدین، سرهنگ سابق اطلاعات ارتش، جودت عویدات، سرهنگ سابق سازمان اطلاعات اقامه دعوی کرد و موعدی را برای احضار آن‌ها تعیین کرد.

بیطار تصمیم گرفت داوود فیاض، از فرماندهان امنیت کلی و نایله الحاج مهندس و مسئول شرکتی را که متعهد به انجام تعمیر در شماره۱۲ بندر بیروت شده بود، آزاد کند.

چهارم اوت ۲۰۲۰ انفجار مهیبی در بندر بیروت رخ داد که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن و زخمی شدن حدود ۶۰۰۰ تن دیگر منجر شد. براساس گزارشات ذخیره نامناسب نیترات آمونیوم برای چندین سال در این بندر موجب انفجار شده بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.