ناگفته پیداست هر سیستم حکومتی برای پیشبرد موفق اهدافش در سطح خرد و کلان و تأمین منافع ملی، به «اجماع سازی» و اینکه بتواند با اعتمادسازی جامعه را همراه خود سازد، نیازمند است. توانایی اجماع‌سازی به‌ویژه در سطح مدیریت کلان می‌تواند اختلاف دیدگاه‌ها را به همفکری سازنده تبدیل کرده و در نهایت خروجی آن بسیار قابل توجه خواهد بود. در حالی که هنوز دو هفته بیشتر از انتخابات نگذشته، به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی این رویه در نوع گفتار و کردار سید ابراهیم رئیسی محسوس است.

 اجماع سازی به سبک رئیسی

گام‌های سازنده

رئیس جمهور منتخب به منظور استفاده از تمام امکانات فکری و بهینه سازی ظرفیت‌های موجود، دو رویکرد را در پیش گرفته است. نخست دیدار با دولتمردان فعلی، اقدامی که به منظور انتقال تجربیات از دولت مستقر به دولت منتخب بسیار مفید خواهد بود. رئیسی در روزهای گذشته دو دیدار با روحانی داشته و با اکثر وزرا هم جلسه همفکری برگزار کرد. وقتی در کنار این مسئله به موضوع دیدار وی با ۶ نامزد دیگر انتخابات نظری بیندازیم، آن‌گاه نوع عملکرد رئیس جمهوری منتخب که در راستای هم افزایی و پشتوانه سازی بیشتر برای انقلاب صورت می‌گیرد قابل تحسین است.  اقدام دیگر وی، رایزنی با صاحبنظران از طیف‌های مختلف سیاسی و همفکری با آن‌ها در موضوعات مختلف است. این رویکرد مختص جریان خاصی نیست، به‌طوری‌که در چند روز اخیر شخصیت هایی از جریان اصلاح‌طلب – به عنوان رقیب انتخاباتی رئیسی – اعلام کردند از سوی نماینده رئیس جمهور منتخب با آن‌ها تماس گرفته شده و خواستار ارائه نظرات کارشناسی آنان در موضوعات مختلف هستند. نخستین کسی که چنین تماسی را اعلام کرد احمدزیدآبادی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب بود، اما پس از او افراد دیگری همچون اکبر منتجبی معاون سردبیر روزنامه سازندگی، احسان مازندرانی مدیرمسئول پیشین روزنامه فرهیختگان، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه اصول‌گرای جوان و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران مخاطب چنین درخواستی بودند. فهرستی که در آن روزنامه‌نگارانی با رویکردهای متفاوت حضور داشتند و اغلب فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلبی بودند که در سال‌های گذشته تجربه مواجه‌شدن با پرونده‌ها و محکومیت را از سر گذرانده بودند و همین طرف مشورت قرار گرفتن آن‌ها را از طرف رئیس جمهور منتخبی که نزدیک به سه سال ریاست قوه قضائیه را نیز برعهده داشت و در دوران مسئولیتش به هر دلیل تا حدود قابل توجهی از حجم احضار و دادگاهی شدن اهالی رسانه کاسته شده بود؛ جالب توجه می‌نمود.

تمجید روزنامه آرمان ملی از رویکرد رئیسی

انتخاب این رویکرد از سوی رئیسی در حالی است که پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ۲ خرداد سال ۱۳۷۶، عباس عبدی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در روزنامه سلام نوشت: کسانی که جزو ۲۰ میلیون آرای خاتمی نیستند باید توبه کنند! حسن روحانی نیز پس از انتخابات سال۱۳۹۶، در جلسه هیئت دولت گفته بود: پیروزی ما بدان معنا نیست که به غیر از ۲۴ میلیونی که به دولت تدبیر و امید رأی دادند، بقیه حق حیات ندارند؛ آن‌ها هم حقوق اساسی‌شان محفوظ و می‌توانند فعالیت کنند...اما امروز در مسئولیت‌های رده بالا نوبت این ۲۴ میلیون است و اگر غیر از این باشد، پس برای چه رأی دادیم و انتخابات برگزار کردیم؟!

روزنامه آرمان ملی در گزارشی با اشاره به همین رویکرد متفاوت رئیسی در مقایسه با اسلافش آورده است: این رویه همان چیزی است که مردم به دنبال آن هستند. امروز مردم به دنبال این هستند که دعواهای سیاسی بین افراد و گروه‌ها به پایان برسد. در ادامه این گزارش آمده است: نکته دیگری که آقای رئیسی باید به آن توجه کنند، این است که هر چهار سال یک‌بار، که فردی در کشور به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، یک تسویه خونین در حوزه مدیریتی رخ می‌دهد. ولی واقعیت این است که همه مدیران ناکارآمد و غیرمتخصص نیستند و امید است که ایشان بتوانند از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند».

آقای رئیسی باید فضای سیاسی کشور را به سمتی هدایت کند که تنش‌ها کاهش یابد . بسیاری بر این باورند که آقای رئیسی باید تلاش کند آرامش را در فضای سیاسی کشور ایجاد کند، رویه بابرکتی که رئیسی حداقل در چند وقت گذشته نشان داده، به‌طور جدی آن را دنبال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.