تولیت آستان قدس رضوی از آغاز مسئولیت‌پذیری خود تاکنون، بارها در جلسات و سخنرانی‌های مختلف درباره سطح و جایگاه کتاب‌های ناشران وابسته به این آستان مبارک به ارزیابی و داوری پرداخته و رهنمودهایی هم ارائه کرده است.

ارتقای «نشان رضوی» در حوزه ادبیات

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی معتقد است بهترین و فاخرترین کتاب‌ها بایستی در آستان قدس رضوی چاپ شود به گونه‌ای که مخاطب با اطمینان آن‌ها را انتخاب و خریداری کند و انتشارات آستان قدس رضوی باید کتاب‌هایی را چاپ کند که در سطوح گوناگون معرفت‌افزایی کند.

به مناسبت چهاردهم تیرماه «روز قلم» در گفت‌وگو با «حسین سعیدی» مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) به بررسی اقدام‌های انجام شده برای اجرایی شدن درخواست‌ها و مطالبات تولیت آستان قدس رضوی در این زمینه پرداختیم. برش‌هایی از این گپ و گفت را می‌خوانید.

بفرمایید که «به‌نشر» برای تأمین نیازهای معرفتی مجاوران و زائران امام هشتم(ع) تاکنون چه کرده است؟

ما در انتشارات آستان قدس رضوی با هدف کلان تأمین نیازهای معرفتی و انقلابی مجاوران و زائران حضرت رضا(ع)، با برنامه‌ریزی خاص حرکت کرده و تمرکز خود را بر سه موضوع «معارف اسلامی و آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام رضا(ع)»، «ارزش‌های نظام ولایی و مفاهیم انقلاب اسلامی» و «سبک زندگی ایرانی اسلامی» قرار دادیم و این در حالی است که در گذشته و در سابقه ۳۰ ساله فعالیت به‌نشر بیش از ۲۶ موضوع شامل اغلب رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی و... برای چاپ و نشر کتاب وجود داشته است. در سال‌های اخیر و با تمرکز بر این سه موضوع اصلی، هزار و ۳۶۴ اثر در مجموع شمارگان (تیراژ) بیش از ۳میلیون تولید شده که ۶۴۱ عنوان آن چاپ‌اولی بوده است.به عنوان مثال در زمینه سنت و سیره معصومین(ع) که شامل زندگی‌نامه، آموزه‌ها، آداب و فرهنگ زیارت و... می‌شود، در سابقه ۳۰ساله به‌نشر تنها ۱۰۲ اثر پراکنده در موضوع سنت و سیره معصومین(ع) تولید شده است، ولی در سال‌های اخیر با سفارش اثر به نویسندگان و تربیت نویسندگان مستعد در حوزه ادبیات دینی این آمار به ۱۷۴ اثر افزایش یافته که فقط ۸۴ اثر

آن با موضوع امام رضا(ع)، زائر و زیارت تولید شده است. در حال حاضر پروژه‌های مهمی همچون تولید ۱۱ رمان درباره خاندان عصمت و طهارت(ع) به دبیری آقای کامران پارسی‌نژاد، تولید چهار جلد رمان دربارۀ یاران امام رضا(ع) به نویسندگی آقای سعید تشکری، تولید مجموعه ۱۲ جلدی با عنوان «۳۶۵ روز با پیامبر عزیزمان» به نویسندگی آقای نقی سلیمانی، تولید مجموعه ۱۴ جلدی رمان مربوط به زندگانی ۱۴ معصوم(ع) برای مخاطب نوجوان به دبیری آقای مصطفی خرامان، تولید مجموعه ۲۰ جلدی

 کتاب با عنوان کلی «ضامن آهو» مربوط به زندگانی، آموزه‌ها و فرهنگ زیارت به دبیری آقای ناصر نادری برای مخاطب خردسال، کودک و نوجوان و نیز مجموعه ۴۰ جلدی با عنوان کلی «گل نجمه» شامل موضوعات رضوی برای مخاطب کودک را در دست اقدام داریم.

در زمینه انتشار کتاب‌های مرتبط با فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

در موضوع فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی و زیرشاخه‌های آن شامل فرهنگ ایثار و شهادت، همبستگی اسلامی، سیره امام(ره) و رهبری، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن نیز تولیداتی را در دست اقدام داریم. در گذشته و در سابقه ۳۰‌ساله فعالیت انتشارات تنها پنج اثر در موضوع فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی تولید شده است. اما با برنامه‌ریزی انجام شده و سفارش و جذب اثر از نویسندگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انتظار داریم بیش از ۱۴۸ اثر در این موضوع تولید شود. در حال حاضر پروژه‌های مهمی چون تولید مجموعه ۱۰جلدی در قالب رمان و داستان بلند با محوریت دفاع مقدس به دبیری اکبر صحرائی، تولید مجموعه پنج جلدی داستانی از زندگی زنان مؤثر در انقلاب اسلامی به دبیری آقای امیر سعادتی، تولید مجموعه پنج جلدی داستانی با محوریت زندگی شهدای شاخص لشکر فاطمیون، تولید مجموعه ۱۲جلدی داستانی با عنوان کلی «در هوای انقلاب» با محوریت زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب در نقاط مختلف کشور ویژه نوجوانان، تولید مجموعه ۲۰جلدی تاریخ‌نگاری انقلاب با عنوان کلی «یک روایت معتبر» که به بازخوانی روایت اشخاص، وقایع و اماکن ویژه و مهم مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازد، تولید مجموعه داستانی هفت جلدی «روزهای جنگ» ویژه مخاطب نوجوان و مجموعه ۶ جلدی «قصه‌های جنگ» ویژه مخاطب کودک از جمله اقدام‌های در دست انجام است.

 یکی از سفارشات تولیت آستان قدس رضوی، تولید رمان و تشویق مردم به خواندن رمان بوده است، در این خصوص چه اقدام‌هایی انجام شده است؟

تولیت معظم در مراسم اختتامیه کتاب سال رضوی در سال ۹۸ بر تولید رمان و تشویق مردم به خواندن رمان که خیلی تأثیرگذار است، تأکید کردند. بر همین مبنا یکی از رویکردهای جدی به‌نشر در سال‌های اخیر در این زمینه «روی آوردن به قالب‌های جوان‌پسند» به ویژه رمان بوده است. در سالیان گذشته تعداد خیلی معدودی اثر در قالب ادبی رمان و یا داستان بلند در انتشارات تولید شده ولی در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ عنوان رمان و داستان بلند منتشر شده است و حدود ۷۰ عنوان اثر هم در دست اقدام داریم. برخی از رمان‌های تولید شده مانند دعبل و زلفا، اوسنه گوهرشاد، اعترافات غلامان، ماه غریب من و پیامبر جزو پرفروش‌های گیشه کتابفروشان در سال‌های اخیر بوده است.

در زمینه ارتقای جایگاه برند (نشان) رضوی در حوزه چاپ و نشر کتاب، چه اقدام‌هایی در دست انجام دارید؟

یکی دیگر از رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی این است که انتشارات آستان قدس رضوی باید در حوزه کتاب‌های دینی و معرفتی برند باشد. همچنین ایشان تأکید کرده‌اند که کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی را با برند «رضوی» منتشر کنیم. در این راستا مراحل اداری ثبت مجوز «کتاب رضوی» وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و مجوز آن ابلاغ شده است.

چنانچه در ابتدای مصاحبه هم عرض شد در حال حاضر بخش عمده و ویژه‌ای از آثار و محصولات به‌نشر به زندگانی و آموزه‌های امام هشتم(ع) و نیز فرهنگ و آداب اختصاص پیدا کرده است.

در حوزه نشر کتاب‌های دینی و معرفتی با بهره‌گیری از رمان و ادبیات هم که مورد تأکید تولیت معظم بوده است، تدوین و عملیاتی‌سازی طرح جامع «ادبیات دینی» در دستور کار قرار گرفته و سعی‌مان بر این بوده است با تمرکز بر ادبیات دینی، در این حوزه انتشارات منتسب به آستان قدس رضوی برند باشد. در این طرح ضمن تعریف و بیان اهداف، پیشینه و ضرورت پرداختن به موضوع ادبیات دینی، به چالش‌های پیش رو و ابعاد محتوایی و اجرایی آن نیز توجه شده است.ایجاد شبکه پدیدآورندگان ادبیات داستانی دینی شامل: نویسندگان، ناشران، تصویرگران این عرصه، برگزاری نشست‌های مسئله‌کاوی و نظریه‌پردازی و داستان‌نویسی دینی، توجه به آموزش شامل تدوین متون آموزش ادبیات دینی و تربیت مدرسان و نویسندگان حوزه ادبیات دینی، اهدای نشان کتاب رضوی، راه‌اندازی سامانه توزیع و پخش آثار با موضوع ادبیات داستانی دینی، برگزاری جشنواره ملی ادبیات داستانی دینی، برگزاری نشست‌های متمرکز رمان‌نویسی و داستان‌نویسی در عرصه ادبیات دینی، انتشار گاهنامه تخصصی و... از جمله اقدام‌های محتوایی و اجرایی در این زمینه به شمار می‌رود که ان‌شاءالله ثمرات و برکات آن را با عنایت و فضل امام رضا(ع) شاهد خواهیم بود.همچنین توجه به برند «گلدسته» که نمادی از حرم مطهر رضوی است و مربوط به محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار و تولید و پخش سوغات فرهنگی زائر که در چند سال اخیر با برند رضوی همچنان مشغول فعالیت است از جمله اقدامات با موضوع رضوی در این مجموعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.