مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از طراحی سامانه‌ای هوشمند با هدف رفع مشکل آب‌گرفتگی معابر شهری خبر داد.

 حل مشکل آب‌گرفتگی معابر با طراحی سامانه‌ای هوشمند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه  اطلاع رسانی شهرداری مشهد ، محمدجواد رجائیان با اعلام این خبر اظهار کرد: سامانه هوشمند «کنترل و مانیتورینگ ایستگاه‌های پمپاژ تقاطعات غیرهم‌سطح» با هدف پیشگیری از آب‌گرفتگی تقاطعات غیرهم‌سطح و معابر اصلی شهر و نیز افزایش سرعت عمل در این زمینه طراحی شده و با آغاز به‌کارگیری آنها از ابتدای سال جاری در سطح شهر، تا کنون در ۱۶ نقطه عملیاتی شده است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این سامانه برای افزایش تاب‌آوری شهر در شرایط خاص آب و هوایی افزود: با استفاده از این سامانه وضعیت و نحوه عملکرد تأسیسات انتقال آب در تقاطعات غیرهم‌سطح به صورت لحظه‌ای قابل پایش و ارزیابی است؛ در نتیجه ضمن اطمینان از صحت عملکرد سنسورها، پمپ‌ها و سایر تجهیزات مربوطه، در صورت بروز مشکل، مناطق شهرداری به عنوان بهره‌برداران این سامانه می‌توانند پیش از آن‌که این مسئله منجر به آب‌گرفتگی معابر شود، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد بیان کرد: در تقاطعات غیرهم‌سطح شهر، مخازن زیرزمینی وجود دارد که به کانال‌های انتقال آب متصل است. در هنگام وقوع بارندگی، آب از طریق مسیر پیش‌بینی‌شده منتقل می‌شود تا موجب آب‌گرفتگی نشود. با این حال برخی اوقات به دلیل عدم عملکرد صحیح سنسورها، پمپ‌ها و یا بخش‌های دیگر این سیستم، انتقال آب به خوبی صورت نمی‌گیرد.

رجائیان با تأکید بر افزایش سرعت عمل با استفاده از سامانه جدید خاطرنشان کرد: با طراحی و به‌کارگیری این سامانه هوشمند، پیش از آن که وقوع آب‌گرفتگی، بروز مشکل در سیستم پمپاژ آب را نشان دهد، این امر از طریق سامانه مذکور تشخیص داده و اقدامات لازم برای رفع آن انجام می‌شود. طراحی و پشتیبانی از این سامانه به درخواست معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد و توسط سازمان فاوا شهرداری مشهد انجام شده است و بخش مدیریت بحران شهرداری نیز به آن دسترسی دارد.

وی تجربه استفاده از این سامانه در بهار سال جاری را موفق توصیف کرد و اضافه کرد: نخستین فصل سال به دلیل نوع بارندگی‌ها، مستعد وقوع آب‌گرفتگی است و به همین دلیل بهره‌برداری از سامانه مذکور از ابتدای سال آغاز شد تا به خوبی مورد محک قرار گیرد. همچنین جهت اطمینان از امنیت اطلاعات زیرساخت‌های شهری و عدم دسترسی افراد غیرمسئول، این سامانه هوشمند بر بستر اینترنت عمومی تعریف نشده، بلکه از طریق شبکه ارتباطی داخلی شهرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: بدیهی است که رصد دقیق و هوشمندانه فرایندهای تحت پوشش مدیریت شهری، نقش ویژه‌ای در ارائه بهینه خدمات به شهروندان دارد. از این رو ارزیابی و تشخیص به‌موقع ایرادات احتمالی در سیستم‌های خدمت‌رسان در سطح شهر با استفاده از فناوری‌های نوین، رویکردی گریزناپذیر است؛ چرا که در کلان‌شهری با وسعت و جمعیت مشهد نمی‌توان منتظر ماند تا بحران ناشی از بروز مشکلات، ما را نسبت به آنها آگاه کند؛ بلکه نگاه پیشگیرانه و هوشمندانه نسبت به چالش‌های پیش رو، تنها راه مؤثر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.