۹ سال زمان زیادی است. قرار بود صدور کارت هوشمند ملی که از سال ۹۱ آغاز شده بود، طبق برنامه پنجم توسعه، تا پایان سال ۹۴ به پایان برسد اما هنوز ۱۰ میلیون ایرانی متقاضی دریافت این کارت نتوانسته‌اند آن را دریافت کنند.

صدور نه‌چندان هوشمند کارت‌های ملی !

سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور پیش از این و دست‌کم دو بار وعده پایان اجرای طرح صدور کارت هوشمند ملی تا پایان سال‌های ۹۷ و ۹۸ را داده بود. به همین بهانه به سراغ او رفتیم تا از آخرین وضعیت اجرای این طرح برایمان بگوید.

آقای ابوترابی، در حال حاضر چه تعداد از مردم موفق به دریافت کارت هوشمند ملی شده‌اند و چه تعداد، آن را دریافت نکرده‌اند؟ آیا افرادی هستند که هنوز اقدام به نام‌نویسی نکرده باشند؟

براساس آخرین آمارها بیش از ۶۱ میلیون و۱۲۲ هزار نفر برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۵۱ میلیون و ۲۹۲ هزار نفر موفق به دریافت آن شده‌اند و حدود ۱۰ میلیون نفر نیز در انتظار دریافت هستند. ضمن اینکه از واجدان دریافت کارت ۳ تا ۴ میلیون نفر اصلاً ثبت‌نام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد زمانی درخواست می‌دهند که کارخاصی برایشان پیش بیاید. 

فکر می‌کردید اجرای طرح صدور کارت‌های ملی که قرار بود پنج ساله به پایان برسد تا امروز به درازا بکشد؟

نه، واقعاً فکر نمی‌کردیم؛ البته بخشی از کار هم قابل پیش‌بینی نبود چون اجرای هر پروژه در کشور ما در گرو تأمین منابع مالی آن است. یعنی موضوع، فقط مدیریتی نیست. در همه بخش‌ها اعم از راه و شهرسازی، آبرسانی، درمان و... همین وضعیت حاکم است. در واقع بخشی از قضیه معمولاً به مشکلات مالی دولت‌ها برمی‌گردد، ضمن اینکه اعمال تحریم‌ها هم تأثیر داشته، چون مواد اولیه و تراشه کارت وارداتی است.

اما در خبرها داشتیم تولید کارت هوشمند ملی در داخل کشور از نیمه نخست سال ۹۸ آغاز شده است؟

بله، این اتفاق افتاده است. در واقع قبلاً کارت‌ها را به صورت کامل وارد می‌کردیم اما الان دوستان در چاپخانه دولتی به فناوری آن دست پیدا کرده‌اند، به طوری‌که تا الان بیش از ۴ میلیون کارت هوشمند تولید داخل هم صادر شده؛ اما چاپخانه دولتی به عنوان متولی تولید و تأمین کارت هوشمند در واردات مواد اولیه و تراشه‌های کارت با مشکلاتی روبه‌رو است، ضمن اینکه مشکل کمبود بودجه و تخصیص اعتبار هم دارند وگرنه قطعاً تا سال ۹۸ این پروژه به پایان می‌رسید.

صدور هر کارت الان چقدر برایتان تمام می‌شود؟

متفاوت است؛ چون مواد اولیه و تراشه‌اش وارداتی است. به هرحال هرچقدر شود دولت بخش عمده هزینه آن را تأمین می‌کند و ما بابت این کارت از هر شخص فقط ۲۵ هزار تومان دریافت می‌کنیم که این رقم ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه تمام شده است.

هزینه‌ای که الان یک نفر باید برای صدور کارت بپردازد با هزینه‌ای که مثلاً افراد دو سال پیش پرداخت می‌کردند چقدر تفاوت دارد؟

مرجع قیمت‌گذاری، چاپخانه دولتی است؛ اما هزینه‌ای که مردم برای دریافت کارت هوشمند ملی می‌پردازند به نسبت گذشته چندان تغییری نکرده است. یعنی در آغاز اجرای این پروژه مردم برای دریافت کارت ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند و الان این رقم به ۲۵ هزار تومان رسیده که افزایش ۵ هزارتومانی در این سال‌ها آن‌قدر زیاد نیست که به مردم فشار وارد شود. الان  تنها چیزی که برای مردم دغدغه شده تأخیر در صدور کارت‌های هوشمند ملی است که تلاش می‌کنیم این دغدغه را برطرف کنیم.

تفاوت کارت هوشمند ملی با کارت‌های هوشمند دیگر چیست؟

کارت‌های دیگر که از سوی بعضی از نهادها مثل ارتش یا پلیس در خصوص پایان خدمت سربازان و گواهی‌نامه راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود تک کاربردی هستند؛ اما کارت هوشمند ملی، کاربرد چندگانه دارد مثلاً برای اینکه فرد به خدمت سربازی اعزام شود ابتدا باید احراز هویت شود؛ برای این منظور دستگاه مربوط باید به بانک اطلاعاتی ما متصل شود. همچنین کارت‌های هوشمند از امنیت بسیار بالایی برخوردارند.

صرف‌نظر از موضوع تحریم‌ها که فرایند واردات مواد اولیه و تراشه‌های کارت هوشمند را با مشکل مواجه کرده آیا شخص یا دستگاه خاصی در ماجرای طولانی شدن صدور این کارت‌ها مقصر هستند؟

نه، خوشبختانه سازمان ثبت احوال کشور هیچ مشکلی برای انجام این مهم ندارد. یعنی ما می‌توانیم ۵/۲ میلیون کارت را در یک ماه صادر کنیم؛ با توجه به اینکه کمتر از ۱۰ میلیون نفر در انتظار دریافت کارت هستند می‌توانیم در پنج ماه برای همه این افراد کارت صادر کنیم. از آن طرف هم نمی‌توانیم چاپخانه دولتی را مقصر بدانیم چون می‌دانیم چه مشکلاتی دارد.

آخرین قولی که برای صدور کارت‌ها به شما داده‌اند و یا آخرین قولی که شما می‌توانید به متقاضیان بدهید چه زمانی است؟

سازمان ثبت احوال کشور نمی تواند هیچ قولی در این زمینه بدهد چون مرجع صدور کارت است نه مرجع تأمین بدنه آن. در این زمینه باید نظر چاپخانه دولتی را دریافت کنید و ببینید چه زمانی می‌تواند کارت مورد نیاز را تأمین کند. هر وقت چاپخانه کارت‌ها را تأمین کند ما این ظرفیت‌ را داریم در پنج ماه کارت ۱۰ میلیون متقاضی را که موفق به دریافت نشده‌اند، صادر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.