زیارت‌نامه‌های امام‌رضا(ع) از جنس فولاد و از دوره‌های مختلف تاریخی در موزۀ رضوی در معرض نمایش قرار دارد که زیارت‌نامۀ فولادی و مشبک متعلق به سال ۱۲۶۴ قمری از نفیس‌ترین زیارت‌نامه‌های این مجموعه است.

نفیس‌ترین زیارت‌نامه فولادی امام‌رضا(ع) در موزه رضوی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس گروه مطالعات و معرفی آثار تاریخی موزه‌های آستان قدس رضوی با اشاره به نگهداری و نمایش مجموعه زیارت‌نامه‌های فولادی در موزه مرکزی به معرفی یکی از نفایس این مجموعه پرداخت و اظهار کرد: زیارت‌نامه فولادی و مشبک امام رضا(ع) تنها زیارت‌نامه تؤمان مشبک و فولادی است که در ابعاد ۲۹ در ۵۷ سانتی‌متر به شیوه مشبک‏کاری و با تزئینات طلاکوب توسط استاد حاجی محمد بن استاد حسن اصفهانی در سال ۱۲۶۴ هجری قمری ساخته شده است.

حشمت کفیلی ادامه داد: قسمت بالای این زیارت‌نامۀ فولادی به یک دایرۀ مشبک‏ منتهی می‏شود که درون آن یک شمسه وجود دارد. درون شمسه با سه کلمه «الله» و تکرار «یا محمّد» و «یاعلی»، خطوط چهره‏ای طراحی و مشبک‌کاری شده است.

وی با اشاره به مشبک‏کاری چهار بیت شعر در اطراف این اثر به ‌صورت مدوّر و با خطّ ثلث گفت: در زیر این ابیات نیز عبارت «یا امام رضا» و «زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام» و« بسم‌الله الرحمن الرحیم» به خط ثلث مشبک‏کاری شده است.

همچنین در زیر این عبارت، زیارت وارث داخل ۱۴ ترنج به خط ثلث از «السلام علیک یا ولی‌الله...» تا «لعن الله امه اسست اساس الظلم و الجور و البدعه علیکم اهل البیت» حک ‌شده و اطراف این ترنج‌ها طلاکوب شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.