عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سفارتخانه‌های ما نتوانستند نقش و جایگاه خود را به خوبی بشناسند و کمک خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور باشند و در معرفی بازارهای هدف به روی صادر کنندگان داخلی کمک کننده باشند.

تولید و صادرات در دولت روحانی بی‌‎پناه و رها بود/دولت رئیسی از ظرفیت رایزنان بازرگانی فعال و مطلع استفاده کند

جعفر قادری اقتصاد دان و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص مسأله رایزنان بازرگانی و عدم اهتمام دولت به وجود رایزن بازرگانی در راستای تسهیل صادرات کشور به کشورهای همسایه گفت: در راستای آنچه از سوی رئیس سابق سازمان توسعه تجارت مبنی بر کاهش رایزنان بازرگانی از بیست و یک نفر به دو نفر در دولت آقای روحانی می‌توان گفت متأسفانه دولت یازدهم و دوازدهم  در راستای تسهیل رایزنی بازرگانی، تسهیلات مالی، توسعه تجارت و شناسایی بازارهای منطقه قدم قابل تأملی برداشته نشده است.  

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال دولت آقای روحانی در افزایش صادرات به کشورهای همسایه و توسعه صادرات و رشد تولید فعالیت قابل توجهی نداشته است. این موارد گزینه‌های مهمی برای توسعه و رشد اقتصاد ایران به شمار می روند که دولت سیزدهم باید در دستور کار خود قرار دهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بخش مهمی از وظایف دولت آینده دقت نظر در توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی است، لذا دولت سیزدهم برای بالفعل شدن توانایی ها و ظرفیت های کشور باید به سرعت وارد عمل شود. اولویت دومی که باید مورد نظر دولت سیزدهم قرار بگیرد، توجه ویژه به افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه است چرا که  کشورهای همسایه برای توسعه تجارت بسیار مستعد هستند تا از طریق برقراری تجارت، تعامل اقتصادی و ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه بتوانیم میزان صادرات کشور را افزایش دهیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بی‌شک رایزنان بازرگانی نقش کلیدی محوری در شناسایی بازارهای هدف دارند. رایزنان بازرگانی در جهت معرفی کردن بازارهای هدف به تولیدکنندگان داخلی می‌توانند کمک کننده باشند و تولیدکننده ایران را که متاسفانه بی دفاع و بی پناه مانده را مورد حمایت قرار دهند. وقتی صادرات افزایش بیاید تولید کننده‌ای که در فضای رقابت با کالای بین المللی قرار گرفته این پیام را می‌گیرد که باید کیفیت کالای خود را برای بودن در بازارهای جهانی ارتقا دهد، لذا رایزنان بازرگانی می‌توانند با انتقال اطلاعات و نیازهای مهم بازارهای همسایه کمک شایان توجهی به افزایش کمیت و کیفیت تولید داشته باشند.  

 عضو کمیسیون جهش تولید در این باره توضیح داد: متأسفانه در بخش دیپلماسی اقتصادی آقای روحانی بدترین عملکرد را داشته و آقای ظریف علیرغم ادعاها و شعارهایی که مطرح کردند و تعریف و تمجیدهای که از ایشان در طی سال های گذشته صورت گرفت، وزیر امور خارجه در زمینه ارتباطات اقتصادی و استفاده از ظرفیت سیاسی، تماس‌ها و ارتباطات سیاسی برای پیگیری مسائل اقتصادی کمترین کار ممکن را انجام داد، ضمن اینکه متأسفانه سفارتخانه‌های ما نتوانستند نقش و جایگاه خود را به خوبی بشناسند و کمک خوبی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور باشند و نتوانستند راه را برای صادرات باز کنند و در معرفی بازارهای هدف به روی صادر کنندگان داخلی کمک کننده باشند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به هر حال انتظار می رود دولت آقای رئیسی از استعداد، پتانسیل و ظرفیت رایزنان بازرگانی فعال و مطلع از نیازهای منطقه به خوبی استفاده کند تا با وارد شدن به  بازارهای هدف، در جهت افزایش صادرات و توسعه تولید کشور گام های بلندی برداشته شود.  

جعفر قادری اقتصاددان در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید متوجه این موضوع مهم باشد که این موارد برای دولت هزینه زا نیست، در حقیقت سرمایه‌گذاری است که ما در بازار هدف انجام می دهیم، یعنی کمک واجبی به تولیدکننده داخلی و صادرکننده، لازمه ورود به بازارهای منطقه ای هم شناخت بازارها است و لازمه ورود به این بازارها فرستادن و اعزام رایزن بازرگانی است که نیازهای کشورهای همسایه را شناسایی کند و در کنار تولید کننده قرار بگیرد، یعنی رایزن بازرگانی به یک کانال ارتباطی بین بازارها و صادرکنندگان تبدیل شود تا بتواند به موقع اطلاعات مربوط به بازار را به تولید کننده و صادر کننده منتقل کند تا تولیدکننده ما با چشم باز وارد بازار کشورهای همسایه شود و دچار ضرر و زیان نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.