در حالی ‌که دست‌کم نیاز مصرف برق در پیک تابستان امسال ۶۷هزارمگاوات است، در حال حاضر نیروگاه‌های کشور توان تولید بیشتر از ۵۶هزار مگاوات را ندارند. اکنون ترازنبودن تولید با مصرف برق و قطعی‌های مکرر و طولانی وزارت نیرو را بر آن داشته تا برق بخش صنعت را به نفع مشترکان خانگی قطع کند.

 توقف تولید به نفع مشترکان خانگی

با وجود اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۵هزارمگاوات با ساخت نیروگاه به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شد، در ۶ سال اخیر تنها ۱۱هزار و ۶۰۰مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور اضافه‌ شده است تا با اهمال در این حوزه بخش صنعت مجبور باشد ضمن اینکه جور بخش خانگی را می‌کشد، به تعطیلی اجباری خطوط تولید و تعدیل کارکنان تن داده و با هر بار قطع و وصل شدن برق و نوسان آن چندین میلیارد خسارت به ماشین‌آلات و تجهیزات برق را نیز تحمل کند.

ابراهیم خوش‌گفتار، عضو هیئت‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، درباره وضعیت ناپایدار و سؤال‌برانگیزی که در شبکه برق کشور روی‌ داده به خبرنگار ما می‌گوید: در حالی‌ که روند افزایش تولید در سال‌های ۹۲ تا امروز روندی کاهشی داشته، سالیانه بار شبکه افزایش داشته و با توجه به اینکه در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ برای ساخت نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری نشده، کاملاً مشخص بود که بحران خاموشی در این سال گریبان کشور را خواهد گرفت.

تغییر دولت هم  مشکلات را حل نمی‌کند

ابراهیم خوش‌گفتار با یادآوری اینکه در حال حاضر کمتر از ۲ هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت داریم، در حالی ‌که نیاز ما بیش از ۱۲هزارمگاوات برآورد می‌شود، میزان مصرف برق صنعتی در کشور را ۳۵درصد، خانگی ۳۲.۲درصد، عمومی ۹.۳درصد، کشاورزی ۱۴.۲درصد، معابر، ۱.۶درصد و سایر مصارف را ۷.۴درصد اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به جداولی که توسط خود وزارت نیرو منتشرشده، تولید برق با میزان مصرف آن در کشور همتراز نیست، می‌افزاید: برخی می‌گویند با روی کار آمدن دولت جدید مشکل برق حل می‌شود ولی این‌طور نیست. دولت فعلی می‌رود و خاموشی با ما می‌ماند، ولی اگر با تمام توان تلاش کنیم و همه کارها را به‌غیراز سرمایه‌گذاری و ساخت نیروگاه کنار بگذاریم، حدود ۵ تا ۶ سال بعد میزان تولید و مصرف برق در کشور به تعادل می‌رسد.

جبران کمبود برق با خاموش کردن چرخ تولید

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو هرسال براساس واقعیت‌های موجود میزان تولید و مصرف برق را برای پنج سال آینده پیش‌بینی می‌کند، می‌گوید: جدول تراز برق می‌گوید ما باید در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶هزارمگاوات تولید داشته باشیم که اکنون این عدد حدود ۵۶هزارمگاوات است.

وی تأکید می‌کند: براساس آمار توانیر از سال ۸۴ تا ۹۱ سالانه ۳هزارو۸۰۰ تا ۴هزارمگاوات نیروگاه جدید ساخته ‌شده بود ولی از سال ۹۲ تا ۹۹ درمجموع حدود ۱۶هزارمگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده که به این معنی است طی این مدت هر سال حدود ۲هزار و ۵۰۰مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده‌ شده و سالانه بین هزار تا هزار و ۵۰۰ مگاوات از تولید عقب‌ افتاده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه به دردسر بزرگی افتادیم که راه‌حلی جز تراز شدن تولید و مصرف ندارد، می‌افزاید: ما در سال ۹۸ حدود ۳هزارو۸۰۰مگاوات و در سال ۹۹ حدود ۵هزارو۸۰۰مگاوات و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱هزارمگاوات کمبود برق در شبکه‌داریم، اما برای جبران کمبود و حل این مشکل از ابتدا به‌جای توسعه ظرفیت نیروگاهی، برق صنایع را قطع کرده و تولیدکنندگان را در مصرف برق محدود کردیم.

به گفته وی، با قطعی برق تولیدکنندگان قادر به اجرای تعهدات خود نیستند و این موضوع روند توزیع محصولات و کالا در بازارهای مختلف را دچار اختلال خواهد کرد.

تولیدکننده  و تاوان کم‌کاری دولت

علی بهادری‌مقدم یکی از تولیدکنندگان که واحد نمونه صادراتی در سال گذشته شناخته‌شده است، با اشاره به کمبود ۱۱هزارمگاوات برق در شبکه که منجر به قطع برق بخش خانگی و صنایع در کشور شده در گفت و گو با خبرنگار ما بر این باور است، تولیدکنندگان در سال مانع‌زدایی از تولید با خاموشی‌های مکرر که منجر به افت تولیداتشان شده است، تاوان کم‌کاری دولت در حوزه تولید برق را پس می‌دهند.

وی با انتقاد از اینکه چرا کمبود برق را با قطعی برق صنایع جبران می‌کنند، می‌افزاید: باید به سرنوشت و آینده تولید در کشور توجه شود و شریان انرژی واحدهای تولیدی به‌ راحتی قطع نشود.

وی با اشاره به اینکه با خوابیدن خطوط و اجبار به تولید با ۱۰درصد ظرفیت مجبور به مرخص کردن نیروها شدیم، می‌گوید: با قطعی مکرر برق و کاهش تولید، فروش صادراتی کارخانه نصف شده و سفارش‌ها را از دست داده‌ایم.

این تولیدکننده نمونه کشور با بیان اینکه سفارش‌های این شرکت روی هم انباشته‌شده، ادامه می‌دهد: ما به ۱۲ کشور محصول صادر می‌کنیم و با عقب افتادن از زمان‌بندی تولید باید صدها هزار دلار خسارت به مشتریان خارجی بدهیم که از موعد تحویل سفارشاتشان گذشته است. بهادری با تأکید بر اینکه هر روز بدون استثنا قطعی برق ‌داریم، می‌گوید: ادعا می‌کنند ما زمان قطعی برق را اعلام می‌کنیم ولی خاموشی‌ها حتی یک‌بار هم مطابق برنامه انجام‌ نشده و سرکاری است و با قطع و وصل شدن‌های بی‌برنامه صدها میلیون‌تومان خسارت به دستگاه و تجهیزات کارخانه وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ روز اول سال را برای تعمیرات و تعطیلات تعطیل کردیم و اکنون وقت کار و تولید است، می‌گوید: هنوز از تعطیلات برنگشته‌ایم باید دوباره به تعطیلات برویم و استمرار این روند علاوه بر بیکاری کارگران که با خاموشی خطوط تولید اتفاق می‌افتد، سبب خرابی ماشین‌آلات و از بین رفتن مواد اولیه صنایع می‌شود.

حمید کحالی یکی‌دیگر از تولیدکنندگان نیز در گفت‌وگویی خاموشی‌های اخیر را موجب کاهش ۳۰درصد بازدهی تولیدات این بنگاه اقتصادی دانسته و می‌افزاید: هر روز دو ساعت یعنی یک‌سوم زمان کاری تعطیلی و خاموشی است. به گفته کحالی، تولید در ایران نخستین قربانی سوء‌مدیریت‌ها در این حوزه بوده و تصمیم کاهش برق، تولید و تزریق آن به شبکه برق‌خانگی نتیجه‌ای جز وارد آمدن لطمه‌های جدی به صنعت نخواهد داشت.

امیر نصراله‌زاده، مدیرعامل شرکت تولیدکننده گازخانگی نیز با ابراز نارضایتی از قطعی‌های مکرر برق گفته است با قطعی‌های برق در مدت‌ زمان اخیر، ۵۰درصد از تولیدات این شرکت تولیدی افت کرده و معیشت ۶۰۰ کارمند کارخانه با قطعی‌های اخیر برق در حال تهدید شدن است.سلطان حسین فتاحی، مدیرعامل شرکت لوازم‌خانگی هم قطعی‌های مکرر برق و تأثیرات منفی کرونا را عامل مهمی در افت ۳۰درصدی حجم تولیدات این شرکت تولیدی دانسته و با انتقاد از جداول غیردقیق اعلامی خاموشی‌ها از سوی وزارت نیرو، گفته است با قطعی‌های مکرر برق، قطعات در حین تولید در کوره‌ها خراب‌ شده و در این مدت پرت تولیدات کارخانه افزایش‌ یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.