مینا افرازه یک کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت‌وگو با قدس درباره تحولات بازار نفت و افزایش قیمت آن و احتمال حضور دوباره ایران، گفت: تمامی تحولات اخیر در حوزه بازار نفت، مسائل اقتصادی جهان و حتی فراخوان اخیر اوپک برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید نفت، بیانگر این است که شرایط نفت به سمت بهبود می‌رود و پیش‌بینی تحلیلگران نیز حاکی از بهبود بازار نفت است؛ بنابراین ما باید دنبال این باشیم تا دوباره سهم کشورمان را از بازار نفت بازیابی کنیم.

 عبور نفت ایران از گردنه‌های تحریم و کرونا

عبدالرسول دشتی افزود: ما تا وقتی‌ که ذخایر نفتی داریم، باید به تولید آن بپردازیم، زیرا بخشی از آن تولیدات نیاز پالایشگاه‌های کشور است و بخشی را هم باید صادرات داشت. در این مسیر باید هر چه بیشتر به سمت تولید فراورده‌های باارزش‌افزوده بالاتر مانند محصولات پتروشیمی برویم؛ اما قطعاً سهم ایران از بازار نفت حقی است که پیش‌ازاین برخوردار بوده و باید آن را حفظ کند. چشم‌انداز برای تحقق این امر مثبت است و امیدواریم با تعیین دولت جدید و توسعه روابط بین‌المللی و برطرف شدن بحث‌های مذاکرات وین، تمامی مسائل و تحولات به شکل مثبتی برای آینده کشور رقم بخورد. این کارشناس حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: شرایط بازار نفت در دوران تحریم‌ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی برای ایران سخت‌ترین شرایط بوده است اما ما هیچ‌گاه در مسیر کسب درآمدهای نفتی و فروش آن عقب‌نشینی نکردیم. ما توانستیم تا حدودی درآمدهای نفتی را داشته باشیم و وقتی میزان فروش نفت کاهش یافت، با پررنگ کردن نقش پتروشیمی‌ها عملاً نگذاشتیم حوزه نفت به لحاظ عرضه دچار مشکل شود. این در حالی است که در چنین شرایطی مشتریان سنتی و اصلی نفت کشور نیز از دست نرفتند.

در واقع توانستیم به بهترین شکل ممکن عرصه نفتی را مدیریت و از این شرایط به ‌خوبی عبور کنیم. از سوی دیگر، دولت جدید نیز باید سیاست‌های جدیدی را برای حوزه نفت ارائه دهد، موضوعی که می‌تواند نقش بهتری در بازار جهانی نفت و فراورده‌های نفتی داشته باشد.

دشتی معتقد است: علاوه بر این باید جایگاه برجسته کشور در اوپک احیا شود و مهم‌ترین راه‌حل این است که شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری نفتی را در داخل کشور فعال کرد. با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های درونی این حق ایران نیست که جایگاهش در این سازمان مهم تنزل کند. قطعاً با همت دولت جدید و به‌کارگیری توانمندی‌های موجود بخش خصوصی فعال در حوزه نفت، این موضوع نیز قابل تحقق است و باید به متخصصان اعتماد بیشتری صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.