درمان‌محور بودن و ناهماهنگی بین دستگاه‌های تأمین‌کننده از مشکلات اساسی نظام سلامت محسوب می‌شود که بار مالی سنگینی را به مردم تحمیل کرده و موجب شده کشورمان به عنوان یکی از کشورهای پرمصرف دارو شناخته شود به طوری که سرانه مصرف دارو در ایران پنج برابر استاندارهای جهانی است.

 غفلت از توانبخشی درنظام سلامت

هر روز فقط برای همان روز تصمیم می‌گیریم

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توانبخشی در نظام سلامت کشور می‌گوید: یکی از مشکلاتی که موجب شده توانبخشی در نظام سلامت کشور مورد غفلت واقع شود این است که هنوز درگیر مسائل روزانه هستیم و به درمان بیش از بهداشت و پیشگیری اهمیت می‌دهیم، هر روز فقط برای همان روز برنامه‌ریزی می‌کنیم و برای فرداهای دیگر برنامه‌ای نداریم.

محمد علی محسنی بندپی با اشاره به اینکه ما در منطقه رتبه نخست توانبخشی را داریم و ظرفیت‌های زیادی در این حوزه نهفته است، ادامه می‌دهد: متأسفانه با اینکه بارها در صحن علنی مجلس از وزارت بهداشت خواسته‌ایم محوریت خود را از درمان، بر بهداشت، توانبخشی و پیشگیری متمرکز کند، این مهم تحقق نیافته است.

به گفته وی نبود کارشناسان توانمند توانبخشی در رأس هرم تصمیم‌گیری‌های وزارت بهداشت موجب شده با وجود اهمیت توانبخشی در نظام سلامت، این مهم مورد غفلت واقع شود و اگر این روند ادامه یابد و نظام سلامت ما محوریت خود را از درمان به سوی توانبخشی معطوف نکند در سه دهه آینده؛ یعنی زمانی که کشور با پدیده سالمندی مواجه می‌شود باید تاوان سنگینی بپردازیم، چرا که اکنون با بیماری‌های مزمن غیرواگیر روبه‌رو هستیم و باید نظام سلامت را برای سه دهه آینده که ۳۳ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، آماده کنیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه دولت در یک دهه اخیر به برنامه ششم توسعه عمل نکرده و اکنون باید در قانون برنامه توسعه هفتم، اولویت نظام سلامت را به سوی توانبخشی، بهداشت و پیشگیری هدایت کنیم، می‌افزاید: علاوه براینکه در سال‌های اخیر قوه مجریه در اجرای قانون توسعه ششم کوتاهی کرده، قوه مقننه نیز از نظارت بر اجرا غافل بوده است.

وی اظهار می‌کند: اگر بخواهیم در نظام سلامت برای سالمندان آینده برنامه داشته باشیم باید سیاست‌گذاری‌ها را با محوریت پیشگیری و توانبخشی انجام دهیم و از اکنون پیگیر کنترل سلامت آن‌ها باشیم تا با شناسایی گروه‌های در معرض خطر از طریق تیم پزشک خانواده با استفاده از برنامه‌های توانبخشی از آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کند پیشگیری کنیم. به عنوان نمونه اگر تیم پزشک خانواده فرد مبتلا به پوکی استخوان را شناسایی کند، بیمار می‌تواند با استفاده از آموزش‌هایی که به او داده می‌شود محیط منزل و زندگی خود را مناسب‌سازی کند تا از شکستگی‌هایی که منجر به ناتوانی او می‌شود پیشگیری نماید و با این اقدام علاوه بر آنکه کیفیت زندگی وی افزایش می‌یابد هزینه‌های سنگین درمان و هزینه مراقبت‌های ناشی از ناتوانی از دوش او برداشته می‌شود.

سرانه مصرف دارو پنج برابر استانداردهای جهانی است

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به اینکه سرانه مصرف دارو پنج برابر استانداردهای جهانی است، می‌گوید: این مهم نشان می‌دهد نظام سلامت ما به بیراهه رفته و تا زمانی که تمرکز این نظام از درمان به پیشگیری و توانبخشی معطوف نشود، شرایط به همین روال پیش خواهد رفت. اما اگر امروز در حوزه‌های توانبخشی و پیشگیری هزینه کنیم هر ریال آن یک سرمایه‌گذاری پرسود برای آینده کشور محسوب می‌شود که وقتی با پدیده سالمندی مواجه شویم، هزینه اثربخشی آن نه تنها در نظام سلامت بلکه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سطح کیفیت زندگی جامعه قابل مشاهده خواهد بود و این مهم با اجرای نظام ارجاع سلامت که شامل تیم پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت و سطح بندی خدمات است تحقق خواهد یافت. از این رو مجلس یازدهم از ابتدا به طور جدی پیگیر تحقق این مهم بوده و امید می‌رود یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.